2023-03-08, 21:57
Medlem
Har lidit av krypningar i säkert i flera år nu.
Samtidigt så förstår jag inte vad som är fel på mina fötter. De känns ständigt fuktiga och känns lika krampaktiga & krypningar hela tiden.
(Mina fötter har alltid varit väldigt fuktiga).

Enda gången de känns ok. Det är väl när jag har somnat och första timmen på morgonen.
Jag var hos läkaren för ca 2 år sedan för att ta test om jag har brist på något. Visade väl brist på något ämne. Kommer inte ihåg exakt.
Sedan var det väl pollen allergi.

När jag rör mig och och är aktiv så stör det inte mig alls. Men så fort jag är sängliggande så är det obekvämt då fötterna är i viloposition. Även när jag t ex sitter kan det dyka upp.

Ålder:29
Överlag fullt frisk & tränar varje dag.
Röker: Nej
Alkohol: Ibland
Snus: Ja. Om någon nämner nikotinet. Tyvärr då jag stoppar med snus men ändå känt av det.
Under vissa perioder går det av. Men annars har är väl fötterna obekväma varje dag.

Vad kan det vara då det har pågått så länge?
Kan jag ha diabetes?
Vad kan man testa?
Snälla kom med förslag? Så trött på sjukvården och dessa slappa läkare.
Citera
2023-03-08, 22:10
Medlem
Tomtatpolls avatar
Har du tagit monsterdoser B12 någon gång? Gör det i så fall. 1mg sugtabletter.

Rekommenderar även magnesium (då mer eller mindre alla har brist på detta, SÄRSKILT när man tränar).

B-komplex också, då brist på b6 kan ge krypningar i händer och fötter.

Är väl där jag hade börjat.

Hjälper inte detta efter en vecka eller två så hade jag gått in på D-vitamin och tagit monsterdoser 10k IU dagligen med 200mg K2. Kör på detta i en månad och se om det händer något. (Brist på d-vitamin kan leda till överdriven svettning bl.a. och i princip alla i Sverige har brist på D-vitamin ändå).

Käkar du omeprazol eller liknande? Problem med magen?
Citera
2023-03-08, 22:13
Medlem
Testa magnesium. Brukar hjälpa mot ”restless legs” så kanske funkar för fötter oxå.
Citera
2023-03-09, 10:02
Medlem
Knastratts avatar
Mejeriprodukter, mjölmat och oekologiska grönsaker (förutom kål och lök) knuffar mitt Restless Legs Syndrom över gränsen för tolerabelt.

Lever på GAP-soppor, majskakor med stekt ägg, kokt kyckling + spadet, broccoli, blomkål.
Citera
2023-03-09, 15:12
Medlem
Du kan ha RLS eller polyneuropati.
Läs på 1177.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem