2023-03-08, 06:46
Medlem
Muppetys avatar
Jag hittade en helt ny router, inkl. alla kablar på loppis för 40 kr, en sån här; https://www.telenor.se/handla/tillbe...or-799-xtream/ Fick inte den till att fungera o undrar om den kan vara låst till Telenor?

Undrar precis samma sak om TV-boxen Motorola VIP 1920-9C endast kan användas med Com Hem (Tele2)? https://www.webhallen.com/se/product...1920-9C-ComHem Den kostade också 40 kr o var även den helt ny o inplastad.

Eller är det mer roande o skruva sönder de o plocka elektronik-delar? Ingen lär ju köpa de (förutom jag...) om de är låsta till operatörer?
Citera
2023-03-08, 07:37
Medlem
paskharens avatar
Internet borde fungera med router. Däremot iptv och telefoni fungerar nog inte.
Citera
2023-03-08, 07:48
Bannlyst
Routern kommer fungera, däremot kan en del modeller vara låsta för operatörer support, så du kan själv inte komma in i routerns admin läge.
Citera
2023-03-08, 08:07
Medlem
Muppetys avatar
Ok, tack. Då ska jag göra ett nytt försök med routern, det går i.a.f. att komma in i administrations-läge.
Citera
2023-03-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Ok, tack. Då ska jag göra ett nytt försök med routern, det går i.a.f. att komma in i administrations-läge.

Jobbar på telenor, denna routern har en del funktioner låsta som endast telenor kan komma åt. Går säkert ta bort blockering om man vet vad man håller på med. Den ska lira bra, vid fabriksinställningar är bandsteering igång och du kommer tyvärr inte kunna slå av det i gränssnittet
Citera
2023-03-08, 08:33
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispenisen
Jobbar på telenor, denna routern har en del funktioner låsta som endast telenor kan komma åt. Går säkert ta bort blockering om man vet vad man håller på med. Den ska lira bra, vid fabriksinställningar är bandsteering igång och du kommer tyvärr inte kunna slå av det i gränssnittet
Ok, tack för svar! Kan knappas tillräckligt för att ta bort det...
Citera
2023-03-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Routern från Telenor går det att få root på med ett hack, så länge den inte är uppgraderad med patchad mjukvara. När man ansluter den första gången så ska den få patchad mjukvaran men det kanske bara gäller om den är ansluten till Telenors nät.

Om man rootar den så får man tillgång till mer funktioner, t.ex. VLAN. Jag använder själv en liknande router som trådlös AP som jag har konfigurerat med multipla SSID och VLAN.
Citera
2023-03-08, 12:31
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jobbade ett tag med fiber åt Eltel och hade en liknande router som den Technicolor 799 Xtream som alla teliakunder fick levererat hem till sitt hushåll. Tror inte att det finns något större värde ifall man inte är just kund hos Telenor eller någon av dom andra internetleverantörerna som kör med liknande routrar.

Vet en kund som jag tipsade om Asus routrar när jag jobbade som tekniker och kunden ville bara ha själva bredbandet inte tv och telefoni. Blev bara att jag kollade med hans teliarouter att den blev uppkopplad och sedan fick han själv ordna med retur av routern. Mitt uppdrag var enbart att leverera teliaroutrar och kontrollera dessa mot fibernätet.

Kan ju vara kul att öppna och kika i hur en router ser ut. Får man ens behålla dessa routrar och sälja dom?
Citera
2023-03-08, 13:44
Moderator
memymos avatar
Tror denna tråden passar bättre här

Hårdvara: PC --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto