Citat:
Dags för facit.
Någon kanske får användning för det.
Det var enkelt att hitta nummer till kommunens enhet som hanterar parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Finns på kommunens hemsida.
1. Tar foto av tillståndet bakom vindrutan (tillståndets nummer och giltighetsdatum är av intresse).
2. Ringer direktnumret till enheten på kommunen. Nästan ingen väntetid. Svarar gör en svensk kvinna i medelålder. Jag berättar att en bil med handikapptillstånd frekvent hindrar framkomligheten till fastigheten. Jag frågar om tillståndet är äkta och giltigt. Svar: ja. Sedan berättar tjänstekvinnan att det är sekretess på en massa uppgifter.
3. Jag berättar att jag inte behöver några namn eller personnummer. Jag formulerar mina frågor så att de kan besvaras med ett ja eller ett nej. Är tillståndet utställt på en kvinna i medelålder? Svar: ja. Bor personen inom postnummer 123 45? Svar: ja. Jag är nöjd, tackar och lägger på.
4. Jag tar några bilder och filmar blatten med en systemkamera med bra zoomoptik.
Kvinnan kånkar på vagnar, ryggsäckar, kassar och annat mellan bilen och bostaden.
Inga tecken på några rörelsehinder.
Jag trimmar några bilder, så att blatten är lätt att känna igen.
5. Jag skriver ett pappersbrev till kommunens kontor för parkeringstillstånd.
Jag bifogar några bilder som exempel och tillägger att jag har fler och även videoklipp.
Jag skickar brevet i 2 ex med några dagars mellanrum.
6. Sedan händer det ingenting tills service dagar med parkeringsförbud drog igång den 1/11.
Det är tisdagar mellan 8-16 som man inte får stå med bilen på gatan.
Hela föra vintern stod parasitblattes bil ensam utanför huset på tisdagar.
Denna vinter parkerar den en bit bort på en betalparkering där det kostar 750 kr/mån att stå, det vill säga som alla andra.
Det är inte känt om mina bilder och brev har spelat någon roll.
Jag och några till på adressen behöver i alla fall inte längre störa oss på denna parasitblatte.