• 3
  • 4
2023-03-18, 21:08
Medlem
Jag har haft för mycket skulder förr i livet, men lät det aldrig gå så långt att jag inte kunde lösa det själv.
Alla har väl nån gång sett på lyxfällan.

Jag tog deras råd (men jag var inte med där själv) och tog och sålde onödiga saker och sen tog jag och skaffade ett stort lån att baka ihop allt i. Blev mycket mindre att hantera per månad och till slut blev jag helt skuldfri.

Idag har jag lite krediter, men inga stora saker plus att jag har tillgångar i form av sparande i aktier också, så idag är det inga problem.

Allt går att vända på ett eller annat sätt.
Citera
2023-03-19, 11:16
Medlem
Om du kan flytta hem till mamma och pappa å betala av så mycket du kan på dina skulder...och lev ett bra liv
Citera
2023-03-20, 20:08
Medlem
Du ska absolut inte kontakta kronofogden. Din situation är fortfarande kontrollerbar. Det du behöver göra är att ringa upp långivarna och förklara din situation. Be dem frysa räntan mot att du betalar av lånet i rasande takt. Du bor hemma hos dina föräldrar och bör således kunna beta av 140 000 kr på några månader. Även om du betalar 10k i månaden på ditt samlingslån så borde du fortfarande minst ha 10k över, då löser du dessa smålån på ett år, vilket är en piss i havet i jämförelse med dina andra alternativ. Du är ung. Livet suger just nu men med mycket jobb så kan du vara skuldfri inom 3-5 år. Då har du fortfarande hela livet framför dig. Det viktiga är att du förhandlar ner lånen och räntorna, men det allra viktigaste är givetvis att du tar tag i ditt spelande för annars kommer saker och ting bli värre. Glöm inte, det kan alltid bli värre.
Citera
2023-03-22, 18:46
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroonCruz
Tack för alla svar!
Lite mer info,
Jag är 20 år, bor hemma fortfarande, inget jätteintresse av att flytta heller o föräldrarna har inget emot att jag bor kvar så länge jag vill. Har i princip inga andra utgifter förutom a-kassa o bensin.
Mina föräldrar har tidigare hjälpt mig att lösa lån genom att ta bättre samlingslån istället o de har nog närmare en halv miljon i lån som står på dem, men som jag betalar. De är dock förstående o fantastiskt hjälpsamma o väljer att hjälpa till att betala på lånen när möjligheten finns för dem. På dessa lån betalar jag runt 6000 i månaden.
De nya lånen som jag har tagit har som sagt en hög månadskostnad, 15 000 ca. Men hela lånesumman är ca 140 000, alltså lån på kort avbetalning med läskigt hög månadskostnad o ränta. Känns som att dessa låneföretag endast är riktade till just spelmissbrukare??
Min inkomst är runt 21 tusen efter skatt.
Går på behandling för mitt beroende, är på session 9 av 12. Ska dit i veckan o då berättar jag vad som har hänt o ser vad hon har för förslag..
Har en nödplan som är att ringa till morfar som sitter på en del pengar, o fråga om hjälp. Men då är det ju bara att berätta som det är, vetefan hur sugen han är på att låna ut pengar till någon med ett aktivt missbruk. O så är det ju inte jättekul att blanda in fler personer i denna soppa, känns som att man kommer bli hårt dömd av personer med lite mindre förståelse för missbruk.
Ska kolla på extrajobb också för att få in extrapengar.
Har tills nästa lön att hitta en lösning, för denna gång kunde jag betala allt..

Jag hade frågat föräldrarna om hjälp ännu en gång.
Förklara situationen ärligt och öppet samtidigt som du visar upp bevis på att du stängt av dig på spelpaus.se samt bett om permanent blockering från samtliga ställen du har konto ifrån (Som tidigare nämnt).
Gör upp en ny betalplan där du betalar dina föräldrar 15.000 SEK varje månad tills dess att det nya och det gamla är betalt.
Då är du skuldfri om lite mer än 3 år.

Du klarar dig definitivt på de 6.000 kr som du har kvar efter detta och ifall du tycker att det blir svårt att klara dig på de pengarna så får du tjäna mer pengar.
Senast redigerad av Johan_08 2023-03-22 kl. 18:49.
Citera
2023-03-22, 21:21
Avstängd
Adelaides avatar
Du bor hemma, får ut 21.000 och har en skuld på 140.000?

Betalar du 15.000 i månaden så är du skuldfri om 9 månader.

Skuldsanering? Glöm det!
Citera
2023-04-01, 23:03
Medlem
Lägg dina allmänna uppgifter här i stora drag. Finns verkligen ett liv i slutet på tunneln. 1. Come clean med anhöriga oavsett om du ska lösa allt själv. Stäng av dig på livstid från spel. Sist ta kontakt med kommunen du bor i. Alla har ansvar att stödja. Kontakta kronofogden.
När du erkänner för anhöriga kommer en sten släppa.

Kronof kommer vara mkt medgörligare om du själv kontaktar dom. Lycka till och tänk på dina anjöriga värdesätter ditt liv mer än pengar.
PMa mig om du vill. Har mer tips
Lycka till
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här