Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-06, 21:27
Medlem
Ramsviks avatar
Windows version 11 verkar ha rätt bra automagiska funktioner för att skydda datorn mot skadlig kod och andra fientliga intrång via nätet eller från anslutna enheter som t ex USB-minnen. Behöver vi hängslen till livremmen, typ Bitdefender, CCleaner, F-secure, Norton, Kaspersky och de andra lirarna eller hanterar Win 11 datorsäkerheten på ett tillförlitligt vis?

Ok, jag vet att CCleaner inte direkt är ett skyddsprogram, men det säger sig rensa bort onödiga filer, städa registret och annat smått och gott för datorns välbefinnande som ju ser bra ut. Men fixar kanske Win 11 de processerna på egen hand?
Citera
2023-03-06, 21:30
Medlem
Det duger gott och väl. Se till att alla säkerhetsfunktioner är påslagna bara

UAC ska vara på högsta
Kärnisolering ska vara påslaget
DEP ska vara påslaget för alla program
Osv

Helst ska du använda ett konto som inte är ett Adminkonto också. Jag har ett dedikerat sådant konto som bara ligger och glor tills jag installerar något.

Annan grej att kika på är Malwarebytes Anti-Exploit. Den ligger snällt i bakgrunden och ser till att Edge mfl program sköter sig.
Citera
2023-03-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Windows version 11 verkar ha rätt bra automagiska funktioner för att skydda datorn mot skadlig kod och andra fientliga intrång via nätet eller från anslutna enheter som t ex USB-minnen. Behöver vi hängslen till livremmen, typ Bitdefender, CCleaner, F-secure, Norton, Kaspersky och de andra lirarna eller hanterar Win 11 datorsäkerheten på ett tillförlitligt vis?

Ok, jag vet att CCleaner inte direkt är ett skyddsprogram, men det säger sig rensa bort onödiga filer, städa registret och annat smått och gott för datorns välbefinnande som ju ser bra ut. Men fixar kanske Win 11 de processerna på egen hand?

Ccleaner är ett erkänt bra "städprogram" ngt annat än Windows Defender behövs inte.
Citera
2023-03-06, 21:55
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Det duger gott och väl. Se till att alla säkerhetsfunktioner är påslagna bara

UAC ska vara på högsta
Kärnisolering ska vara påslaget
DEP ska vara påslaget för alla program
Osv

Helst ska du använda ett konto som inte är ett Adminkonto också. Jag har ett dedikerat sådant konto som bara ligger och glor tills jag installerar något.

Annan grej att kika på är Malwarebytes Anti-Exploit. Den ligger snällt i bakgrunden och ser till att Edge mfl program sköter sig.

Hej och tack! UAC är redan på, men sen förstår jag inte riktigt vad du menar med resten. Var hittar jag en sida i kontrollpanelen där jag kan aktivera alla tänkbara skydd? Söker jag på t ex DEP hänvisas jag till en långrandig utbildningskälla.
Citera
2023-03-06, 22:06
Medlem
Ramsviks avatar
Har nyss skickat dessa rader till BitDefender och CCleaner:

Hello, nice people!

I´ve been using yor product for several years and must say I feel secure en relaxed with it. However, after installing Windows ver 11, I like to ask you if you think you provide security and/or cleaning up functions that Microsoft lacks- If so, please tell me about them.

Keep up the good work. Regards /
Citera
2023-03-06, 22:10
Medlem
Ramsviks avatar
Jag skickade nyss det här meddelandet till Bitdefender och CCleaner. Ber att få återkomma med ev svar från dem.

"Hello, nice people!

I´ve been using yor product for severak years and must say I feel secure en relaxed with it. However, after installing Windows ver 11, I like to ask you if you think you provide security and/or cleaning up functions that Microsoft lacks- If so, please tell me about them.

Keep up the good work. Regards /" xxxx
Citera
2023-03-06, 22:12
Medlem
Lägg till Ublock origin i webbläsaren och se till att den filtrerar skadlig programvara. Annars räcker det inbyggda skyddet.
Citera
2023-03-06, 22:17
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Jag skickade nyss det här meddelandet till Bitdefender och CCleaner. Ber att få återkomma med ev svar från dem.

"Hello, nice people!

I´ve been using yor product for severak years and must say I feel secure en relaxed with it. However, after installing Windows ver 11, I like to ask you if you think you provide security and/or cleaning up functions that Microsoft lacks- If so, please tell me about them.

Keep up the good work. Regards /" xxxx
Det vore ju ett generalfel om du får mejl tillbaka som säger att du inte behöver använda deras program. Vad trodde du? Så tjänar man inga pengar.. Då kan man lika gärna bomma igen.

Folk verkar höja CC Clener till skyarna och tro att CC Cleaner är guds skapelse. Har du inga problem med datorn så är det ett helt onödigt program.

Bitdefender låter jag vara osagt. Windows defender klarar man sig med som privatanvändare och sunt förnuft.

Satsa istället på en fullgod hårdvarubrandvägg och lär dig hur en sådan fungerar.
Citera
2023-03-06, 23:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det beror ju på vad du gör med datorn hur säkert det närvarande inbyggda skyddet är.

För en förnuftig och skötsam normalanvändare duger det mer än väl. Se tester - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod. Läs mer om skydden och tillämpa - https://support.microsoft.com/sv-se/...6-6a39afb6a963

Använd Edge och slå på dess webskydd.

Vad gäller rensning så sköter Windows det via System > Lagring, där man ställer in hur.
Citera
2023-03-07, 09:13
Medlem
Citat:
Hej och tack! UAC är redan på, men sen förstår jag inte riktigt vad du menar med resten. Var hittar jag en sida i kontrollpanelen där jag kan aktivera alla tänkbara skydd? Söker jag på t ex DEP hänvisas jag till en långrandig utbildningskälla.
Då har du uppenbarligen inte googlat vidare bra.

Här har du vad jag pratar om.

För att slå på kärnisolering skriver du "Kärnisolering" i sökfältet i Windows så dyker den upp.
Citera
2023-03-07, 12:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Precis som "wuseisretarded" säger så för att få ut någon säkerhet att tala om så måste du ha skapat ett nytt konto som du gör till ett administratörskonto, ge detta ett STARKT lösenord, samt via detta adminkonto ändra ditt egna användarkonto till ett "standard-konto"..

Och angående Windows inbyggda antivirus så duger inte det annat än som ett som finns där mellan det att du avinstallerar ett 3:e parts antivirus och installerar ett nytt 3-e parts antivirus..
Windows inbyggda antivirus duger inte ens till en dator som används av småbarn för att kolla på bollobompa!

Dess största brist är att den sällan detekterar och rensar ut smittor just NÄR din dator blir infekterad, ALLA larm från Windows inbyggda antivirus gäller redan installerade smittor... (då har ju "virusarna" fått jobba ostört ett bra tag, stulit dina lösenord eller vad de nu gör)

Ett bra antivirus STOPPAR smittor redan innan de hunnit komma in i datorn... Detta är Windows inbyggda antivirus största brist.. och är inte försumbar!

Och angående: ccleaner..

Ccleaner och liknande är nutidens ormolja som utlovar att bota alla fel i din dator, ditt nageltrång och din svärmors gnällande.. men du slösar bara tid och ev. pengar på skräpet.. utan någon som helst faktisk förbättring.. När du använt dessa så VILL du så gärna att allt är bättre så du tror själv att det har blivit bättre.. (= placebo-effekten)

Betänk att denna typ av program INTE vet vilka ändringar/optimeringar DU gjort, och kan då i värsta fall återställa dina ändringar.. eller förstöra dessa

Hade sådana program faktiskt fungerat så hade MS köpt upp tillverkaren och lagt med dessa i Windows.. Och det har ju inte MS gjort.. Eller hur!

Det enda rensningsprogram som behövs är just det inbyggda "diskrensning" som BARA rensar filer från DISKEN.. från saker som gamla Windows-uppdateringar som sparats i syfte att ge möjlighet att avinstallera en ev. krånglande uppdatering.. som att den rensar bort "Windows.old" efter uppgradering, till att tömma papperskorgen och rensa temporära internetfiler osv..

Och i frågan om att "rensa registret"
Det finns inget behov av att rengöra registret alls! Aldrig någonsin...

"Microsofts officiella ståndpunkt om användningen av Registry Cleaners
- Microsoft stöder inte användning av registerrensare
- Microsoft ansvarar inte för problem som orsakas av att du använder ett registerrengöringsverktyg.
- Microsoft kan inte garantera att problem som uppstår till följd av användningen av ett registerrensningsverktyg kan lösas"

Behovet av dylika register-rensningsprogram är rent hittepå, och används endast av rena nybörjare på datorer... Dessa orsakar fler problem än de påstås lösa.. (kom ihåg att programmen inte vet vilka ändringar du själv gjort!)
Citera
2023-03-10, 02:05
Medlem
Ramsviks avatar
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in