• 1
  • 2
2023-03-06, 16:24
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En fråga till dig, kamomilté har bra effekt på mig, jag ska testa det. Nu kan jag undvika dricka alkohol i två hela dagar. Dvs dricker jag på fredagen, så kan jag undvika dricka under lördag, söndag. Men så idag var jag tvungen köpa två stora stark på systembolaget. Jag kände mig som en eländig stackare och var rastlös, otålig och arg. Tänker på massa problem i huvudet i loopar och kan inte stänga av. Så nu med 1-2 starköl är allt bra igen. Två dagar utan alkohol klarar jag, men sedan blir det för jobbigt.

Hur ser du på min situation? Hur ska jag göra? För jag vill inte dricka mera nu. Jag vill bara ta någon öl på helgen sedan inte i veckan. Jag har druckit aldeles för mycket under en lång period.
jag har spolat kröken idag, den rent akuta fasen idag klarar jag med värktabletter och mjölk, ska prova tipset också med kamomill te imorgon, orkar inte gå ut mer idag.
Citera
2023-03-06, 17:41
Medlem
OveMalms avatar
Ska testa rådet med camomillte, är det lite lugnande effekt av blodtryck?
Citera
2023-03-06, 18:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Som jag förstår det så ökar alkohol glutamin och sammverkar med något som förkortas GABA?

När man dricker om jag förstått rätt så ökar glutaminet som får hjärnan uppvarvad men när man avbryter intaget av alkohol abrupbt så fungerar inte "bromsen" GABA utan det blick för mycket av glutamin som gör att du får obehag som svettningar, ökad puls, kraftig ångest och även ibland illamående även om illamående ej behöver vara inkluderat utan mest något som "ovana" drickare brukar få och sluta pga av det, de blir så att säga aldrig abstinenta.

Hur kan man dämpa detta enklast utan att börja dricka igen vilket hjälper då men du skjuter bara upp det. De flesta har inte tillgång till stesolid om man inte vill lägga in sig men det kanske man inte vill för man har ett arbete tex. Finns det något annat än benzo eller dricka igen som kan hjälpa mot abstinensen, framför allt den fysiska delen?

Lättöl funkar för mig!
Citera
2023-03-06, 19:01
Medlem
Mailmanss avatar
Våga söka hjälp!

Det är viktigt
Citera
2023-03-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Som jag förstår det så ökar alkohol glutamin och sammverkar med något som förkortas GABA?

När man dricker om jag förstått rätt så ökar glutaminet som får hjärnan uppvarvad men när man avbryter intaget av alkohol abrupbt så fungerar inte "bromsen" GABA utan det blick för mycket av glutamin som gör att du får obehag som svettningar, ökad puls, kraftig ångest och även ibland illamående även om illamående ej behöver vara inkluderat utan mest något som "ovana" drickare brukar få och sluta pga av det, de blir så att säga aldrig abstinenta.

Hur kan man dämpa detta enklast utan att börja dricka igen vilket hjälper då men du skjuter bara upp det. De flesta har inte tillgång till stesolid om man inte vill lägga in sig men det kanske man inte vill för man har ett arbete tex. Finns det något annat än benzo eller dricka igen som kan hjälpa mot abstinensen, framför allt den fysiska delen?
Fins bara ett sätt att till stor del komma undan abstinensen. Ät dig riktigt MÄTT ! Det sänker det alarmerande höga blodtrycket och pulsen och du blir mera loj. Gå inga promenader då hissar upp både blod tryck och puls. Om du har tillgång till Benzo , ta det.
Citera
2023-03-06, 19:08
Medlem
Lyrica eller stesolid
Citera
2023-03-06, 21:38
Medlem
sluskjohans avatar
Finns inte mycket att göra, röra på sig brukar underlätta. Bästa är att trappa ned för att sedan sluta.
Citera
2023-03-06, 23:39
Medlem
Att hålla sig till en strikt ketogen diet har i (minst) en studie visat sig dämpa/minska symtom för personer med alkoholproblem, under alkoholabstinens-perioden.

Under studien som utfördes så hade keto-testpersonerna inte lika stort behov av benzo under abstinensperioden för att behandla sina symtom. De hade heller inte lika starkt sug för alkohol som den andra gruppen, som fick en standard-amerikansk kost. Keto-testgruppen hade även fler positiva effekter av sin diet som bl.a färre tecken på inflammation i hjärnan.
Citera
2025-06-23, 20:15
Medlem
Se till att äta innan ruset försvinner och aptitlösheten träder in.
Har jag väl fått abstinensen tar det minst ett dygn innan jag ens får i mig vätska och ytterligare något innan fast föda. Det brukar hända efter några dygns supande där man fortsätter på morgonen.
Delar med mig då jag läser på de flesta ställen att man ska äta flott osv, luktar det mat så spyr jag minst en hel dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in