• 1
  • 2
2023-03-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är vi inte färdiga med att dränera tredje världen på folk som faktiskt kan åstadkomma något?
Det är faktiskt en bra poäng men tyvärr i realiteten är det ju så att om inte vi tar dem så tar något annat land dem. Men jag tror dessa människor hade behövts på plats för att hjälpa 3:e världen att utvecklas.
Citera
2023-03-06, 11:17
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Alla länder läser inte engelska... Är du motiverad nog så klarar man det. Är man inte så motiverad behöver man inte komma hit.
Jag funderade seriöst på att lära mig Spanska för ett jobb men så ändrades min livssituation så jag valde att stanna kvar i Sverige.
Nej, men det är ett språk som används som sekundärspråk i MÅNGA länder. Hur många länder läser folk svenska i? Det är Sverige och Finland.

Och nej, generellt klarar folk absolut inte att komma upp till samma nivå som en infödd utan att flytta dit och bo där i flera år. Jag känner många som har bott i Sverige i flera år och som pluggar svenska samtidigt och verkligen försöker lära sig som ändå inte når upp till den nivån. De kan kommunicera utan problem, men de är inte på samma nivå som en infödd.
Citera
2023-03-06, 11:57
Medlem
1) migranterna i förorterna vill INTE plocka bär eller plantera tallplantor. Sedan så krävs det lite erfarenhet då bärköparna vill ha hela och fina bär, medan skogsägarna vill att plantorna sitter bra. Inget som är omöjligt att lära sig, men motivationen hos somalierna, syrierna, afghanerna och irakierna finns nog inte där. De enda som tar enklare arbeten är arbetskraftsmigranter från MENA som blir anställda av sin släkt i Sverige och som tvingas betala tillbaka en del av lönen under bordet.

2) Northvolt som har fabrik i Skellefteå och ska bygga om den gamla pappersfabriken i Borlänge vill helst anställa utländska arbetskraft och arbetsspråket ska vara engelska. De påstod i DI att de svenska arbetarna är för gamla och kan inte engelska, migranterna i Sverige ville de inte ens nämna vid namn, utan de enda arbetarna de tog upp var kineser, indier och andra som kan trolla fram ingenjörer och lågbetald arbetskraft som slavar för en spottstyver. Ju hårdare du arbetar och ju mer skit du kan ta desto bättre enligt dem. Svenskar vill de inte anställa för den dagen de vill betala mindre eller flytta fabriken så vill de ha en "globaliserad" bögliberal arbetskraft som faller till föga.
Citera
2023-03-06, 12:06
Medlem
Megadolmes avatar
Rätt så bra idé.

Men jag tror det är försent... Många av de kriminella i gängen är födda i Sverige, 13-20-åringar födda av de som kom hit på 00-talet. Tänk när vi får se effekten av flyktingkrisen 2015 i form av nyfödd kriminalitet... Om sisådär 6-7 år ser vi den kullen araber... Födda i Sverige, o kan därmed inte utvisas... Vi måste utvisa dom NU!
Citera
2023-03-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är vi inte färdiga med att dränera tredje världen på folk som faktiskt kan åstadkomma något?
Ja, jag håller med här. Först exploaterades deras naturresurser. Nu när de lyckas få en utbildad befolkning så lägger vi beslag på dem. Jag förstår att individerna själva väljer att flytta dit de får bättre möjligheter. Men att vi medvetet dränerar utvecklingsländer på kompetens för att sedan klaga på att de inte kan utveckla och förbättra sitt land. Det är hyckleri.
Citera
2023-03-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Det skall vara till yrken vi behöver och som vi inte kan fylla med inhemsk arbetskraft så nej inga bärplockare eller städare. Vi har flera miljoner i arbetsför ålder som kan utföra de sysslorna men det gäller att motivera dem (stryp bidragen).

Innan du kommer hit skall du visa att du är motiverad genom att klara ett språktest som visar att du behärskar språket på ungefär samma nivå som en inhemsk medborgare (flera länder har ruskigt svåra språktest för att få komma dit och arbeta) och du skall även visa att du besitter de kunskaper som jobbet kräver (du får tenta av dina kunskaper eller göra något annat relevant test (många länder har detta som krav).

Klarar du detta så får du skriva på ett intyg om att du avser att följa landets lagar och regler oavsett vilken religion du har, dvs att landets lagar står över eventuella guds lagar.

Däerefter får man ett arbetsuppehållstillstånd. Efter 10 år som arbetande kan man om man är ostraffad i Sverige (förutom skitsaker som felparkeringsböter) få ansöka om permanent uppehållstillstånd.

För att få permanent uppehållstillstånd bör man få göra andra prov tex samhällskunskap mm för att visa att man fattat hur samhället fungerar och nytt svårare språktest som visar att man kontinuerligt anstränger sig för att utveckla sitt språk och inte flyttar till något arabghetto och börjar tala smurfspråk.

Detta fungerar i andra länder så det bör fungera här med. Vad tycker ni? Detta bör givetvis kombineras med indragande av alla uppehållstillstånd på falska grunder (som t.ex. i USA.. Har ditt första möte med vårt fina land varit en lögn från din sida så har du tyvärr inte här att göra).

De som efter 10 år ännu inte kommit i ordentligt arbete skickas hem på dagen och får uppehållstillståndet/medborgarskapet annulerat alternativt för de yngre om de inte fått ett jobb inom 5 år efter att de gick ur skolan.

Vad tycker ni? Varför skall vi inte kunna ställa tydliga krav som andra länder gör. Är det så att man verkligen vill bo i Sverige får man helt enkelt ta sig tid att lära sig språket mm INNAN man flyttar hit.

Bilden som vi har av migranter där dom är nomader utan tillgångar måste få ett slut, den bilden känns mera som en familj från 1800 talet än 2023. Både så staten kan börja ställa kraven som krävs men också så vi som bor här sedan innan slutar behandla migranterna illa i forum som dessa. Dom är faktiskt inte idioter bara för att dom pratar ett annat språk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in