2023-03-06, 07:24
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Löfbergs eller Zoegas hela bönor bara välja
Finns inte dem godaste i butik allt som oftast. Zoegas Forza (väldigt mörkrostat) exempelvis. Nymald i kok/mockapress så är det något bisarrt djup smak.
Citera
2023-03-06, 07:37
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kul! Vart hittar man denna? Vi har ett lokalt rosteri representerat, men endast för espresso tyvärr...

Ajdå, skulle också undvika mörkrost eller espresso vid pour over.

Affären ligger vid Karlaplan, rekommenderar Baristashopen på nätet, lite större utbud
Citera
2023-03-06, 07:51
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
De flesta brukar påstå det, men det är en sanning med modifikation. Däremot så har man ofta ett mycket gott samarbete med importören, som köper direkt.

De köper direkt av bönderna och varje påse är märkt med gården som kaffet odlats på. De jobbar utan mellanhänder för att garantera att bönderna får bra betalt och kan producera ett bra kaffe. Grabbarna som startat rosteriet har själva rest runt i Sydamerika och knutit kontakter.

Första gången jag provade kaffet var det som ett uppvaknande. Jag hade alltid druckit ICA-kaffe och trodde att det var så kaffe smakade. Sedan fick jag dricka det här och det var som en helt annan dryck.
Citera
2023-03-06, 08:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
De köper direkt av bönderna och varje påse är märkt med gården som kaffet odlats på. De jobbar utan mellanhänder för att garantera att bönderna får bra betalt och kan producera ett bra kaffe. Grabbarna som startat rosteriet har själva rest runt i Sydamerika och knutit kontakter.

Första gången jag provade kaffet var det som ett uppvaknande. Jag hade alltid druckit ICA-kaffe och trodde att det var så kaffe smakade. Sedan fick jag dricka det här och det var som en helt annan dryck.
Som sagt, att resa dit och att lösa logistiken helt själv är två olika saker.
Citera
2023-03-06, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Finns inte dem godaste i butik allt som oftast. Zoegas Forza (väldigt mörkrostat) exempelvis. Nymald i kok/mockapress så är det något bisarrt djup smak.
Nä men han efterfrågar i vanlig butik då behöver inte du spela allan och rabbla upp sånt som inte finns
Citera
2023-03-06, 09:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Det beror på...

Vilken som är den "godaste" är subjektivt och därmed omöjligt att ge ett generellt svar på.

"Vanlig mataffär" säger inte heller så mycket då även "vanliga" mataffärer har olika utbud och det kan ju komma att variera kraftigt från affär till affär (Även inom samma kedja.) och var någonstans man befinner sig i vårt avlånga land.
Citera
2023-03-06, 09:29
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Jag har kommit fram till Arvid Nordqvists Gran dia-bönor.

Håller med riktigt bra. Arvid Nordqvist överlag är bäst tycker jag.
Citera
2023-03-06, 09:49
Medlem
Tycker att Lidl:s Bellarom Espresso Extra Dark Roast är fantastisk. Att de dessutom bara kostar 109 kr/kg gör ju inte saken sämre.
Citera
2023-03-06, 10:02
Medlem
bananjuices avatar
Sätt igång och beställ kaffe från riktiga rosterier i stället. Det är milsvid skillnad i kvalitet och man slipper såna små irritationsmoment som att det blir statiskt i kvarnen..
Citera
2023-03-06, 10:35
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Nä men han efterfrågar i vanlig butik då behöver inte du spela allan och rabbla upp sånt som inte finns
Allt som oftast, skriver jag, det betyder över 50% av butikerna. Sluta bete dig som en nigger.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-03-06 kl. 10:37.
Citera
2023-03-06, 11:04
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Som sagt, att resa dit och att lösa logistiken helt själv är två olika saker.

Okej men jag har pratat med grundaren och han har berättat att de handlar av odlarna utan mellanhänder. Varför skall du hålla på och dryga dig för?
Citera
2023-03-06, 11:26
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tycker att Lidl:s Bellarom Espresso Extra Dark Roast är fantastisk. Att de dessutom bara kostar 109 kr/kg gör ju inte saken sämre.

Enligt deras reklamblad så kostar bönorna 79,90:- i nästa vecka. Nu är det två år sedan jag besökte Lidl, men då fanns det Bellarom Barista Drum Roast som kostade 59:90:- per kilo. Jag tyckte att dessa bönor var ännu bättre (kolla reklambladet).

Reklamblad: https://veckovis-reklamblad.se/Lidl/...-MAGB2VWSlL-14
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in