2023-03-05, 12:55
Medlem
Arcanes avatar
Tänkte att vi här kunde sammanfatta och utvärdera de ryska propaganda-narrativen som förekommer här och på andra ställen.

Jag delar upp narrativens propagandister i två olika grupper: ”russofiler” och ”neutrala”. Russofilerna är det som aktivt stödjer Ryssland och invasionen. De neutrala å andra sidan stöder inte officiellt Ryssland och invasionen utan inriktar sig mer på att minska stödet för Ukraina. Har nedan listat de vanligaste narrativen i dessa två grupper,

Citat:
Ursprungligen postat av Russofilen

”Folkmordet i östra Ukraina”
Ukrainska dödspatruller bedriver folkmord i östra Ukraina har mördat minst 50 000, eller nåt sånt, fredliga ryssar i blodiga massakrer. Ryssland var tvungna att ingripa mot detta.

”Nazisterna”
Ukraina har helt tagits över av en junta av ondskefulla, hårdföra satanistiska knarkande nazister i full färd med att bygga ett fjärde rike. Ryssland var tvungna att befria Ukraina från denna plåga.

”Historien”
Ukraina har inget existensberättigande som land, merparten har alltid varit en naturlig del av Ryssland. Att landet över huvud taget existerar beror på administrativa misstag under Sovjet-tiden och att det felaktigt blev självständigt då Sovjet upplöstes. Ryssland vill bara korrigera dessa historiska misstag.

”USA-konspirationen”
USA har, i linje med sin ondskefulla plan för världsherravälde, under lång tid konspirerat i östra Europa och i Ukraina för att krossa Ryssland och försvaga Europas industri som är beroende av rysk energi. Ryssland var tvungen att stoppa detta.

”USA/NATO-kriget”
USA/NATO har de facto attackerat Ryssland och Ryssland bedriver ett rent försvarskrig i Ukraina.

”Russia Stronk!”
Ryssland har i princip obegränsat med resurser, militär produktionskapacitet, avancerade vapensystem och nya soldater att sätta in i Ukraina. Dessutom är merparten av världens länder, främst Kina och Indien, allierade med Ryssland och kommer förse dem med allt de behöver för att vinna kriget. Ukraina, USA och Europa har inte chans mot denna totala övermakt.

”Kulturkampen”
Kriget i Ukraina har provocerats fram av USA, NATO, EU, CIA, WEF, Globalister, Frimurarna, Juden etc. för att krossa Ryssland som bekämpar de degenererade tankar och ideal som dessa sprider, främst genom illvilliga bögar och transor, för att göra människor till lydiga slavar. Rysslands kamp i Ukraina är en kamp för de sunda ideal som Ryssland, och alla hederliga människor, står för.

Citat:
Ursprungligen postat av Den neutrale

”Whataboutisten”
Varför ska inte Ryssland få begå övergrepp mot andra länder när USA och andra får göra det?

”Fredsvännen”
Vi måste få stopp på det fruktansvärda kriget genom att sluta skicka vapen till Ukraina och inleda fredsförhandlingar där Ukraina ovillkorligt går med på Rysslands krav.

”Domedagsprofeten”
Vi måste knäböja för Putin och Ukraina måste kapitulera annars riskerar vi ett tredje världskrig eller att Ryssland använder kärnvapen.

”Isolasionisten”
Varför ska vi ens bry oss om det irrelevanta och korrupta skräp-landet Ukrainas öde? Vi har väl nog med problem att ta hand om?

”Ekonomen”
Sanktioner mot Ryssland skadar oss och varför ska vi skänka pengar och vapen till Ukraina när folk här knappt har råd att köpa ett paket Bregott?

Kanske finns det fler narrativ?

Vilka av dessa narrativ anser ni har bäst, eller minst dålig, potential att användas i rysk propaganda här i Väst? Observera att det inte är sanningshalten i sig som är det viktiga utan deras potential att vända opinionen i rysk favör.

Personligen tycker jag de förment neutrala narrativen har större potential. De russofila vänder sig främst till anhängare av ”alternativa teorier”, en del högerextremister och de som ogillar USA och Västvärlden. Människor som är mer en belastning än en tillgång om man vill att propagandan ska få genomslag hos en bredare allmänhet i Väst.
Citera
2023-03-05, 13:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Sen har du det bisarra narrativet också: som när Lavrov häromdagen stod och berättade att Ryssland "försöker få stopp på kriget" (och blev utskrattad).
Citera
2023-03-05, 14:35
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
”Fredsvännen”
Vi måste få stopp på det fruktansvärda kriget genom att sluta skicka vapen till Ukraina och inleda fredsförhandlingar där Ukraina ovillkorligt går med på Rysslands krav.

Vilken "fredsvän" har påstått detta?
Citera
2023-03-05, 15:10
Medlem
Citat:
Tänkte att vi här kunde sammanfatta och utvärdera de ryska propaganda-narrativen som förekommer här och på andra ställen.

Jag delar upp narrativens propagandister i två olika grupper: ”russofiler” och ”neutrala”. Russofilerna är det som aktivt stödjer Ryssland och invasionen. De neutrala å andra sidan stöder inte officiellt Ryssland och invasionen utan inriktar sig mer på att minska stödet för Ukraina. Har nedan listat de vanligaste narrativen i dessa två grupper,

Vilka av dessa narrativ anser ni har bäst, eller minst dålig, potential att användas i rysk propaganda här i Väst? Observera att det inte är sanningshalten i sig som är det viktiga utan deras potential att vända opinionen i rysk favör.

Personligen tycker jag de förment neutrala narrativen har större potential. De russofila vänder sig främst till anhängare av ”alternativa teorier”, en del högerextremister och de som ogillar USA och Västvärlden. Människor som är mer en belastning än en tillgång om man vill att propagandan ska få genomslag hos en bredare allmänhet i Väst.

Jag är lockad av fredsnarrativet, men är inte övertygad. Inte ens "Svenska Freds" verkar särskilt övertygade själva, utan säger att de inte vill stoppa vapenstödet, och att Ukraina har rätt att försvara sig. Samtidigt har Svenska Freds fått massor av nya medlemmar.

Vad vill då fredsrörelsen egentligen? De pratar om att de även vill satsa på fredliga verktyg. Vad kan det vara? De skickar brev med vädjanden till ryska ambassaden. Själv skulle jag vilja satsa på propaganda som kan få ryska befolkningen att ändra sig. Men ryssarna verkar obevekliga. Vad jag förstår har ryssarna tillgång till Wikipedia och mycket av västmedia, men tror nog inte på det eller är rätt ointresserade av det.

Jag har aldrig hört rysstrollen använda denna typ av "neutrala" vänsternarrativ. För 50 år sedan spred radio moskva budskapet att sovjet var pådrivanda i salt-avtal och liknande, men kan man höra någon fredsvilja från rysk statsmedia idag? Rysstrollen vädjar inte genom att beskriva hur många ryssar som har dött och hur ryska folket har drabbats. Däremot använder vänstermedia detta narativ.
Citera
2023-03-05, 15:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Det är ok så länge du vet att din regim gör samma sak mot dig. Du tror väl inte att dina myndigheter berättar sanningen?
Det är alltid enklare att genomskåda propaganda som är gjord för andra kulturer & länder. Den propaganda som är gjord för din egen kultur kräver betydligt mer kritiskt tänkande för att genomskåda.
Citera
2023-03-05, 15:19
Medlem
psychicsailors avatar
Du ska ha cred för att du förstår att det är två olika "tankeskolor". Jag vet inte om man ska kalla det narrativ, men det är en fråga om vetenskapsteori.

En kritik är att du inte formulerar det som de själva framställer det. Där finns t ex inget "neutralt narrativ" som säger att väst ska knäböja. Frågan är varför du känner ett behov av att skriva det så. Är det ett narrativ om narrativen?
Citera
2023-03-05, 18:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns t ex inget "neutralt narrativ" som säger att väst ska knäböja.
Menar du att du missade den ordleken, det är ju en annan användare som kallar sig så - och "göra ingenting pga kärnvapen" är ju ett av de mer framträdande argumenten.
Citera
2023-03-05, 18:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
”Fredsvännen”
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vilken "fredsvän" har påstått detta?

På Flashback har jag stött på hur många sådana personer som helst.

De låtsas vara "neutrala" och vill bara ha "fred" och vill "rädda ukrainska människoliv". Men i verkligheten är de Putin-anhängare och vill att Putin ska vinna kriget.
Citera
2023-03-05, 19:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

De låtsas vara "neutrala" och vill bara ha "fred" och vill "rädda ukrainska människoliv". Men i verkligheten är de Putin-anhängare och vill att Putin ska vinna kriget.

Är det inte en halmgubbe? Jag har heller inte sett en enda som vill att Zelensky ska ovillkorligt ge efter? Tror du får länka om du ska bli tagen på allvar.

Flera saker i trådposten är likadana. De blir överdrivna så det just INTE blir ett narrativ. Narrativ brukar ju just vara lite bedrägligt svåra att sätta fingret på vad som är fel.
Citera
2023-03-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är det inte en halmgubbe? Jag har heller inte sett en enda som vill att Zelensky ska ovillkorligt ge efter? Tror du får länka om du ska bli tagen på allvar.

Flera saker i trådposten är likadana. De blir överdrivna så det just INTE blir ett narrativ. Narrativ brukar ju just vara lite bedrägligt svåra att sätta fingret på vad som är fel.
Jag tror de syftar på ”humanlife” , han är mig veterligen mest extrem i sitt ”humanistiska” narrativ som i princip enbart går ut på att Ukraina ska ge upp.
Citera
2023-03-05, 19:22
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Kan du ha förståelse för de som förespråkar en humanistisk medelväg, där Ukraina t.ex. ger upp territorier som ändå är förlorade, exempelvis Krimhalvön – och att de som förespråkar denna ståndpunkt ofta är uppriktiga och gör det efter en övervägning av det mänskliga lidande som ännu mer utdragna stridigheter skulle resultera i?
Citera
2023-03-05, 20:40
Avstängd
Citat:

Har du några "narrativ" som inkluderar Victoria "Fuck the EU" Nuland? Hon fångades på band när hon diskuterade vilka nickedockor som skulle sitta i den nya ukrainska regeringen efter statskuppen.

Kanske något "narrativ" som rör Zelenskyjs samarbete med Blackrock, Goldman Sachs och JP Morgan och hur han säljer ut landet?

Eller varför inte ett som rör det militärindustriella komplexet där amerikanska vapentillverkare tjänar multum?

Eller ett som rör Hunter Biden och hans skumraskaffärer i Ukraina, inklusive biolabb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in