• 3
  • 4
2023-03-05, 23:29
Medlem
Narutoshippchops avatar
Du har nog Aspergers.
Citera
2023-03-06, 16:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Inte för att man ska sätta diagnoser på sig själv, men ibland är det svårt att låta bli att söka på ord som "psykisk hälsa", "depression", "autism" och så vidare.

Nu är det ju inte lätt för er på fb att veta om jag har autism eller inte, men ska försöka sammanfatta det hela lite kort, och varför jag tror att det kan vara autism som spökar; 36-årig kille, oerhört blyg som barn, tonåring och vuxen. Alltid haft svårt med ögonkontakt och vill gärna undvika det. Har haft svårt att skaffa vänner och sedan behålla dessa. Förstår inte alltid ironi och ibland har jag svårt att förstå vad den andra personen i fråga menar eller vad intensionen är. Aldrig haft en partner, vill nog inte ha det, men har försökt några gånger via Tinder men då det närmat sig skarpt läge så har jag alltid fegat ur.

Okej, det var kanske inte så kort sammanfattat, men jag vill ge en bra bild av vem jag är. Det är först nu på senare tid som jag på allvar verkligen har funderat på om det är autism eller inte som jag har. För övrigt så fungerar jag i samhället, jag jobbar och så. Men det är vissa bitar jag inte klarar av helt enkelt.

Skulle kunna vara så att det bara är ett personlighetsdrag också, men ibland undrar jag om det inte är mer än så. Någon som kan känna igen sig i beskrivningen ovan? Jag tar gärna diskussion med den som vill.

Har du några specialintressen eller projekt som tar upp mycket av din tid och tankeverksamhet? Är du ett vandrande lexicon i kuriosa? Var du väldigt intresserad av historia, tåg, rymden eller dinosaurier som barn?
Citera
2023-03-07, 01:07
Medlem
Elaanes avatar
Autism kan yttra sig på många sätt, varav några är de du påpekar, men lika väl kan det vara bieffekter av låg självkänsla eller eller allmän blyghet. Har själv adhd (samt misstänker själv även en autism diagnos utöver det) som även det ligger inom spektrumet så att säga, och jag finner att har man väl börjat se den råda tråden är det lättare att se folk som är mer åt spektrumet. Men det ska bra mycket saker till än att ha svårt att hålla ögonkontakt samt ointresse av relationer
Citera
2023-03-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har du några specialintressen eller projekt som tar upp mycket av din tid och tankeverksamhet? Är du ett vandrande lexicon i kuriosa? Var du väldigt intresserad av historia, tåg, rymden eller dinosaurier som barn?

Nu för tiden har jag egentligen inget specialintresse precis men när jag var mindre (typ 10-12) så älskade jag historia och geografi, kunde många årtal utantill och älskade att rabbla upp Europas alla huvudstäder (till min omgivnings förtret ibland kanske... ). Så ett tag var jag väldigt efterfrågad som lagkamrat i TP bland annat då jag ansågs kunna mycket inom just vissa ämnen.
Citera
2023-03-24, 00:40
Medlem
Vi lever i ett land där alla ska bli lite bra på allt, vilket betyder att alla blir lite dåliga på allt. Om du sticker ut på något sätt så kommer du avvika från det generella och det är lättare att ge dig en autism-diagnos än att inse att det man investerar i som samhällsprojekt har varit fel och många kommer förlora på det.

Har du autism på riktigt, ja då är det förmodligen inte ens något du behöver fråga om.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in