2023-03-05, 00:03
Medlem
NoTruces avatar
Varför finns ingen tråd om denne fantastiske guldhals från Hessen?

Matthias Reim, född 1957 i Korbach, är en tysk schlager- och popsångare. Efter att ha spelat i ett antal band debuterade han som solosångare med albumet Reim (1990). Skivan innehåller hans absolut största hit, "Verdammt, ich lieb' dich". En annan låt jag gillar med karln är "Ich hab' geträumt von dir" (också från Reim), här i härligt lökig video från 1990 där Matthias rockar den då så populära lejonmanen. Dessutom är "Ich liebe dich" (singel, 2003) och "Du bist mein Glück" från Sieben Leben (2010) fina bitar. Sedan debuten har han släppt ett tjugotal album. Det senaste heter kort och gott Matthias (2020).

Bonus: Liveversion av "Verdammt, ich lieb' dich" i duett med David "The Hoff" Hasselhoff (tyska och engelska)!

Reflektion: Matthias har den där härligt halvrökiga (tänk gamla Blå Blend eller motsvarande) rösten med ett vibrato som får det att pirra i mameluckerna på såväl NoTruce som femtiplussarna från den tyska landsbygden. Han är en hitmakare av rang och verkar ha jävligt kul när han står på scenen. Dessutom har han den där charmiga strandraggarlooken som hänger med fastän karln är 65 nu. Jag vet att det är cheesy som fan att gilla den här typen av musik, men det skiter jag i.

Vad tycker just DU om Matthias?
Citera
2023-03-05, 00:31
Medlem
NoTruces avatar
Fan, den här tråden skulle ju ligga i huvudforumet. Kan mod flytta?
Citera
2023-03-05, 10:46
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fan, den här tråden skulle ju ligga i huvudforumet. Kan mod flytta?
Mod kan!

Musik: listor, rekommendationer och omröstningar --> Musik
/Moderator
Citera
2023-03-05, 12:30
Medlem
Rekommenderar läckra vinylnostalgin i Deep Purple und Led Zeppelin, en snygg pastisch, eller vad man ska kalla det, på Status quos "Pictures of matchstick men"...
Citera
2023-07-03, 19:49
Medlem
NoTruces avatar
En sak som slog mig är att han, hur bra han än är på att sjunga och skriva låtar, är riktigt kass på det här med att komma på vad hans plattor ska heta. Jag menar, Reim (1990), Reim 2 (1991), Reim 3 (1997), MR20 (2019, får anta att det är hans tjugonde album) och senaste Matthias (2022).

Just ja: Reim (2003) från 2003. Ja, plattan heter så. Undrar hur snacket gick i studion.

- Hey Matze, wie heißt dein neues Baby? (Vad heter din nya skiva, Matthias?)
- Hmm, ich dachte so ... Reim? (Hmm, Reim tänkte jag?)
- Hä? Echt? (Va? Seriöst?)
- Ja, wär' schon cool! (Ja, det vore väl ballt?)
- Spinnste, Alter? Du hast ja schon drei Reim-Alben! Wie wär's mit n bissl Originalität? (Är du tokig, gubbfan? Du har ju redan tre album som heter Reim! Hur vore det med lite originalitet?)
- Hmm ... tschja ... haste vielleicht Recht ... (Hmm ... tja ... där har du kanske rätt ...)
- Also? (Så?)
- Hmm ... welches Jahr ist es? (Hmm ... vilket år är det?)

Citera
2025-03-24, 16:37
Medlem
NoTruces avatar
Nu finns vår goe Matthias äntligen på svenska Wikipedia!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Matthias_Reim

Dessutom har han hunnit släppa ytterligare en platta, Zeppelin. Här är en skön låt från den:

Matthias Reim - Echte Helden
Citera
2026-03-15, 23:45
Medlem
NoTruces avatar
Ny härlig fristående singel ute nu! Kitschig men klatschig, precis som vi vill ha vår Matze.

Matthias Reim - Willkommen in meiner Zukunft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in