2023-03-04, 18:10
Medlem
Klaisans avatar
Har en gammal moped som jag älskar mer än något annat men av enkla anledningar som att risken att förlora jobb om jag blir dömd (säkerhetsklassat yrke) så kan jag inte köra den då varken jag eller den vill vara spärrad till en bestämd hastighet

Jag vet att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga om och registrera, men jag har pengarna och viljan så det behöver inte kommenteras

Vad jag egentligen vill ha hjälp med är en detaljerad plan på vad som krävs för att lyckas/ öka sannolikheten att kunna omregistera.

Mopeden gick på sin tid i sitt hemland i A1 hastigheter så ramen bör kunna godkännas.

Tips mottages gärna, transportstyrelsens kundtjänst var ingen idé att fråga
Citera
2023-03-04, 18:23
Medlem
tastass avatar
ta kontakt med sfro
Citera
2023-03-04, 18:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Är det inte ganska generösa regler vad gäller amatörbyggd mc? Borde det inte gå att regga den som sådan?
Citera
2023-03-04, 22:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Är det inte ganska generösa regler vad gäller amatörbyggd mc? Borde det inte gå att regga den som sådan?
Jo, om man utgår från en befintlig MC.
Vet en snubbe som byggde en el-motorcykel långt innan e-bike var en grej, väldigt imponerande, och lagligt då han ändrade en vanlig MC.
Citera
2023-03-05, 01:23
Medlem
På SMC finns mycket material vad gäller ombyggda motorcyklar. De länkar till transportstyrelsens föreskrifter som ger dig en punkt-för-punkt lista om vad som krävs för att få registrera ett ombyggt fordon. Trevlig läsning!

https://www.svmc.se/smc/trafik-och-politik/motorcykeln/fordonsfragor/
Citera
2023-03-06, 02:35
Medlem
INTPs avatar
Tror att man tagit bort möjligheten att registrera moped som MC, det påstods så för ett antal år sedan.
Det närmaste du kommer är nog att bygga en egen ram, flytta över allt annat av hojen till den (möjligen med vissa uppgraderingar av t.ex. bromsar för att enklare övertyga SFRO om att grejerna är lämpliga för MC-hastigheter) och registrera som amatörbyggt fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in