Citat:
Ursprungligen postat av
ShotsFired
Jag vill inte göra narr eller nedvärdera religiösa men vad skulle ni göra utan religion. Våldta era barn och råna banker?
Vad fan sysslar ni med? Har ni sett kor be på mattor fem gånger om dagen eller antiloper ge trosbekännelser? Är ni så psykotiska eller spelar ni bara dumma för att ni inte har nåt bättre för er?
Förklara så att alla på Flashback får mer förståelse.
Mvh.
Det är moraliska principer som bygger upp ett ramverk för hur man bör bete sig för att ett samhälle ska fungera.
Plocka bort högre värden, så får vi västerlandet av idag. Även om ateister är väldigt präktiga med sin tro på vetenskapen (som de allt som oftast inte har en aning om, utan rapar bara "vetenskapen säger"), så är det ofta ganska troende människor som har byggt upp det välstånd vi har idag, en tro som bortskämda, yngre generationer inte har behövt.
Tro ger hopp och tröst i svåra tider, och ger tacksamhet och glädje.
Det är inte för intet, som den tyska och svenska arbetsamheten kallas för luttersk arbetsmoral, precis som Lenin citerade Bibeln, där Paulus säger att den som inte arbetar heller inte ska äta. Allt som oftast är religiösa, kristna väldigt hårt arbetande och engagerade på en massa olika håll, medan de som inte tror på högre värden inte har några problem med att leva för dagen och skita i vilket.
Sen ser jag det nog som mer produktivt att man ber om hopp och styrka, när man mår dåligt, än att man tar till flaskan eller börjar knapra antidepressiva. Men det är bara min syn på saken.