2023-03-03, 23:04
Medlem
Draklusts avatar
Vet inte. Talar själv med mig själv ibland, bra eller dåligt bryr jag mig inte om
Citera
2023-03-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Vem ska man annars prata med om man vill ha vettiga svar? Tror det är mycket vanligt och inget att oroa sig över.

Ja, framförallt om man har hög intelligens och de i ens omgivning inte har det, så kanske man inte får något större utbyte av att prata med någon annan än sig själv.
Citera
2023-03-03, 23:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Har senaste åren mer och mer pratat för mig
själv, på jobbet händer det. Men oftast hemma,
Ska jag tex koka kaffe, så säger jag vad jag ska göra . Att prata för sig själv är det tecken på att man egentligen mår dåligt?. Har liten bekantskaps krets. Och är kanske lite inåtvänd . Är det någon fler här som ofta pratar för sig själv?

Det skulle jag säga.

Jag har en mycket nära bitter släkting som pratar för sig själv, och har gjort så i mer än 40 år. För den sakens skull vet man aldrig när människan säger något som det är tänkt att andra skall lyssna på, och då är det sällan i en normal samtalston.

Hen förstår inte att andra människor är några man skall umgås med på en jämlik basis och satsar nästan alltid på att tala om negativa saker; det bara frossas i mord och olyckor, och väldigt sällan handlar det om något trevligt.

Människan känner sig helt ensam, men det är inte konstigt det, för ingen orkar med den negativa storm man finner när man väl känner hen.

Men jag har bara erfarenhet av ett fåtal personer, och kanske är ditt inre samtal annorlunda. I så fall är det inte några problem.

Med den jag känner är det ett fruktansvärt stort problem där man inte kan göra något utan att det blir konflikt, för det är som att hen inte ens kan ta in att man är en annan människa med en annan uppfattning.
Citera
2023-03-04, 02:25
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Äh, det är väl inget särskilt att bry sig om. Är jag själv, kan jag prata lite för mig själv också. Typ "vad var det nu jag skulle göra?" Väldigt osällan att det händer bland andra mänskor. Om jag är trött och irriterad, kanske.
Citera
2023-03-04, 03:53
Medlem
KalleXs avatar
Oftast när jag pratar för mig själv så övar jag på att prata om intressanta ämnen eller argumentationer. Så att när ämnet sen kommer upp när jag är bland andra så har jag förberett välformulerade tankar och argument.

Gjorde även samma sak när jag läste det här ämnet. Innan jag skrev detta så sade jag det ovanför ett par gånger för att få ut det jag ville säga.
Citera
2023-03-04, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När jag mått dåligt har jag haft det lättare att instruera mig själv. Jag har berättat som jag var en utanför, vad jag måste göra. Sedan gör jag vad jag sagt. Det har hjälpt mig att reda ut vad jag håller på med.

Nu för tiden mår jag bättre. Jag pratar mest med katten och hunden. Det sjuka är väl att jag tror att de förstår vad jag säger.
Vad kom du fram till när du tittade in genom fönstret? Hunden och katten snackade när de spelade schack? Katter är kloka djur, så där är vi lika. Men nog utnyttjar de oss lite väl mycket om man tänker efter. Där håller den dock inte med mig, säger att den har fullt upp när jag inte är hemma. Fångar möss, säger den, och faktiskt så är där ju inga. Sen får jag alltid kloka svar när jag talar med sig själv. Katten brukar dessutom oftast hålla med. Vet en som brukar bråka med sig själv. Men det är väl mer någon diagnos, tror jag.
Citera
2023-03-17, 13:30
Avslutad
Jag pratar ofta för mig själv. Mest för att reda ut saker som har hänt och om olika situationer. Och ibland svär jag i en dialog med mig själv över inlägg på Flashback.

Min bror och mor gör likadant. Min bror när han är ute och går med sin son, och min mor när hon diskar.

Vi har gjort det hela livet.
Senast redigerad av GenesisP 2023-03-17 kl. 13:32.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in