• 2
  • 3
2023-03-09, 19:12
Medlem
[quote=LDRLDR|83684070]
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon

Exakt, läste en artikel för något år sedan gränsen går vid 30.000-35 som slutlön och jobbat typ 40 år
blir samma som med max bostadstillägg och garantipension.
En lärare får bara en 500ing mer i pension än nån som aldrig jobbat med reservation för att regler kan ha ändrats.
Nej det stämmer inte. Du får inte ha några tillgångar om du ska få bostadstillägg.
Citera
2023-03-09, 19:16
Medlem
[quote=Korrektfia|83750304]
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Nej det stämmer inte. Du får inte ha några tillgångar om du ska få bostadstillägg.

Du får ha 100.000 kr, och din primära bostad räknas inte in, så du kan bo i ett slott.
31a dec som de kollar, så det kan väl rulla slantar upp och ner under året. underlättar klart om du har närstående som kan förvalta pengarna o se till så det ligger runt 100 31a dec.
Senast redigerad av LDRLDR 2023-03-09 kl. 19:18.
Citera
2023-03-10, 12:48
Medlem
[quote=LDRLDR|83750360]
Citat:
Ursprungligen postat av Korrektfia

Du får ha 100.000 kr, och din primära bostad räknas inte in, så du kan bo i ett slott.
31a dec som de kollar, så det kan väl rulla slantar upp och ner under året. underlättar klart om du har närstående som kan förvalta pengarna o se till så det ligger runt 100 31a dec.
Både min pappa och min svärfar bodde i en helt vanlig villa och nekades bostadstillägg. En del av fastighetsvärdet räknas med i underlaget.
Citera
2023-03-10, 16:32
Medlem
[quote=Korrektfia|83757480]
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Både min pappa och min svärfar bodde i en helt vanlig villa och nekades bostadstillägg. En del av fastighetsvärdet räknas med i underlaget.

Kan jag få bostadstillägg oavsett om jag bor i hyresrätt, bostadsrätt eller eget hus?Visa fördjupning
Du kan få bostadstillägg för den bostad du bor i permanent, oavsett om du hyr eller äger din bostad.

De tillgångar du hade den 31 december förra året påverkar beräkningen av bostadstillägget, dock inte en bostad som vid det datumet var din permanenta bostad.

https://www.pensionsmyndigheten.se/v...bostadstillagg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in