2023-03-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocD
Något jag har hört från folk som har kört kombinerat är att dom har problem att ansluta till robotdammsugare och solceller etc..dom kräver oftast enbart 2.4ghz och kan bli problem när det är samma ssid.

Detta stämmer, har lite olika enheter som inte klarar att hoppa, dammsugare, bland annat.
Citera
2023-03-03, 20:24
Medlem
3erikads avatar
Nätverkstekniker här. En normal hemanvändare bör inte dela upp banden, det finns ingen anledning utan det knölar bara till det för enheter att ansluta och överlämna, precis som någon ovanför sa. Det finns specifika fall när man vill splitta upp kanalerna men det är inget som hemmapulare behöver bry sig om.
Citera
2023-03-03, 20:35
Medlem
Sababas avatar
Hemmaanvändare i ett större hushåll.

Bra att dela upp. Trådlösa hörlurar, handkontrollen playstation, smarta prylar på Wi-Fi (elkontakter, larm, kameror). Alla dessa ligger på 2,4ghz normalt sett.

Det blir trångt på bandet. Då är bättre att mobiltelefoner och plattor ligger på 5ghz.

Har dragit sladdar till alla stationära datorer och TV-apparaterna.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2023-03-03, 20:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Bör man göra det så man kan välja vilket av dessa man kan ansluta till eller är det någon fördel med att inte dela upp?
Först får du fråga dig om du behöver båda banden. Själv kör jag bara 2,4GHz på ett ställe där jag behöver räckvidden, och 5GHz på ett annat ställe där inte räckvidd är ett problem men istället störande grannar, och där har jag hittat en egen 5GHz kanal.
Citera
2023-03-03, 22:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Hemmaanvändare i ett större hushåll.

Bra att dela upp. Trådlösa hörlurar, handkontrollen playstation, smarta prylar på Wi-Fi (elkontakter, larm, kameror). Alla dessa ligger på 2,4ghz normalt sett.

Det blir trångt på bandet. Då är bättre att mobiltelefoner och plattor ligger på 5ghz.

Har dragit sladdar till alla stationära datorer och TV-apparaterna.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Smarta Prylar bör man köra på Gäst-Wifi, om de inte kräver access till intranätet. Allt som inte “måste” vara på ordinarie Wifin bör man köra på Gäst-wifin för att undvika säkerhetsläckor.

I övrigt kör jag samma setup som du där allt som kan vara trådat är trådat.
Senast redigerad av Enterprise 2023-03-03 kl. 22:17.
Citera
2023-03-03, 23:44
Medlem
Jag har en ganska ny Galaxy S, den fungerar inte optimalt i att byta till bästa bandet, har den varit på 5 ghz hänger den kvar på den även om det hade fungerat bät s,5 ghz.
För att optimera separata SSID kräver det medveten användare.
Har man anslutit till ska t.ex. telefonen använda det som fungerar bäst, men så är det inte alltid.
Citera
2023-03-04, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3erikad
Nätverkstekniker här. En normal hemanvändare bör inte dela upp banden, det finns ingen anledning utan det knölar bara till det för enheter att ansluta och överlämna, precis som någon ovanför sa. Det finns specifika fall när man vill splitta upp kanalerna men det är inget som hemmapulare behöver bry sig om.

Vill man att det ska hålla på och växla mellan 2,4 och 5 GHz då om man i princip är på samma ställen i hemmet hela tiden när man använder laptop och smartphone? Och man dessutom inte bor i överdrivet stor lägenhet. Är det inte bäst att ansluta smartphones och laptops till 5 Ghz i sådana fall?

Jag har inga "smarta prylar" likt robotdammsugare och dylikt utan bara smartphones, laptops, surfplatta, Chromecast med Google TV.
Senast redigerad av peterj76 2023-03-04 kl. 06:25.
Citera
2023-03-04, 07:54
Medlem
VincentLels avatar
Jag brukar ha det uppdelat, separata nätverk.

Sen är alla enheter kopplade till 2,4GHz.

Bara jag som använder 5GHz ibland om jag vill ladda ner något och är nära routern. I mitt hus är räckvidden och täckning rätt dålig på 2,4GHz och katastrof på 5 GHz.

Fördel med att inte dela upp:
enheterna bestämmer själv om de var tillräckligt bra koppling för att använda 5GHz vilket ger snabbare internetuppkoppling. Om det funkar så är de ju kanon.

Nackdel med att inte dela upp:
Om enheterna inte växlar i tid från 5GHz till 2,4GHz så kan de bli hackigt. (Tänk enheter som flyttar sig) mobil, laptop, robotdammsugaren,
Citera
2023-03-04, 13:41
Medlem
3erikads avatar
Citat:
Vill man att det ska hålla på och växla mellan 2,4 och 5 GHz då om man i princip är på samma ställen i hemmet hela tiden när man använder laptop och smartphone? Och man dessutom inte bor i överdrivet stor lägenhet. Är det inte bäst att ansluta smartphones och laptops till 5 Ghz i sådana fall?

Jag har inga "smarta prylar" likt robotdammsugare och dylikt utan bara smartphones, laptops, surfplatta, Chromecast med Google TV.
Du vill aldrig vara på 2.4 bandet egentligen utan du vill vara på 5 eller 6ghz bandet. Särskilt om du bor trångt med mycket annat folk omkring dig. 2.4 bandet har bättre räckvidd det är dess enda fördel. Om det hoppar väldigt mycket mellan banden så sikta hellre in dig på att uppgradera ditt hemmanätverk med bättre router om du bor väldigt litet, eller utöka det befintliga till ett så kallat meshnätverk om möjligheten finns att köpa till moduler. I större nätverk använder man oftast accesspuckar och switchar ihop med en server som agerar router, dessa sprids ut så man säkerställer teckningen när man planerar nätverket och det går att räkna på sånt innan man drar det skarpt.
Citera
2023-03-04, 15:03
Bannlyst
Citat:
Du vill aldrig vara på 2.4 bandet egentligen utan du vill vara på 5 eller 6ghz bandet. Särskilt om du bor trångt med mycket annat folk omkring dig. 2.4 bandet har bättre räckvidd det är dess enda fördel. Om det hoppar väldigt mycket mellan banden så sikta hellre in dig på att uppgradera ditt hemmanätverk med bättre router om du bor väldigt litet, eller utöka det befintliga till ett så kallat meshnätverk om möjligheten finns att köpa till moduler. I större nätverk använder man oftast accesspuckar och switchar ihop med en server som agerar router, dessa sprids ut så man säkerställer teckningen när man planerar nätverket och det går att räkna på sånt innan man drar det skarpt.

Vet inte om det hoppar mycket hos mig, men om det vore så att det gör det så är det väl ingen dålig idé att dela upp och bara ansluta till 5 GHz och se hur internet funkar då iaf ? Och även om det ej hoppar så kan man ju dela upp det ändå och ansluta allt som går till 5GHz om det nu ska vara bäst.

En gammal mobil som jag använder kan inte ens ansluta till 5GHz och då får man såklart välja 2.4, men det mesta i hemmet kan ansluta till 5 och dessa smartphones/laptops etc brukar vi inte flytta över stora ytor eller långa avstånd samtidigt som vi surfar på nätet på dom eftersom lägenheten inte är gigantisk.
Senast redigerad av peterj76 2023-03-04 kl. 15:06.
Citera
2023-03-04, 15:32
Medlem
3erikads avatar
Citat:
Vet inte om det hoppar mycket hos mig, men om det vore så att det gör det så är det väl ingen dålig idé att dela upp och bara ansluta till 5 GHz och se hur internet funkar då iaf ? Och även om det ej hoppar så kan man ju dela upp det ändå och ansluta allt som går till 5GHz om det nu ska vara bäst.

En gammal mobil som jag använder kan inte ens ansluta till 5GHz och då får man såklart välja 2.4, men det mesta i hemmet kan ansluta till 5 och dessa smartphones/laptops etc brukar vi inte flytta över stora ytor eller långa avstånd samtidigt som vi surfar på nätet på dom eftersom lägenheten inte är gigantisk.
Köp en vettig router så behöver du inte bry dig om det tekniska. Det är mitt tips till dig. Lägg några kronor extra på routern, det är det värt! En router är egentligen en miniatyrdator, så kan du se på det. En dator som sköter allt det tekniska åt dig så du får en bra upplevelse. Det är den som tar hand om allt det praktiska bakom kulisserna. Det finns en anledning till varför företag avlönar sluskar som mig. Det är inte ett helt enkelt jobb kan jag säga. Men på konsumentnivå, för nån som bara vill att det ”ska fungera”, så är mitt tips till dig att snåla inte på routern. Ännu hellre, köp en router du kan bygga på så du har en bra täckning i hela din lägenhet/villa.

Du har inget att vinna på att dela upp banden så som du tänker på det. Det sköter routern åt dig.
Citera
2023-03-04, 17:56
Bannlyst
Citat:
Köp en vettig router så behöver du inte bry dig om det tekniska. Det är mitt tips till dig. Lägg några kronor extra på routern, det är det värt! En router är egentligen en miniatyrdator, så kan du se på det. En dator som sköter allt det tekniska åt dig så du får en bra upplevelse. Det är den som tar hand om allt det praktiska bakom kulisserna. Det finns en anledning till varför företag avlönar sluskar som mig. Det är inte ett helt enkelt jobb kan jag säga. Men på konsumentnivå, för nån som bara vill att det ”ska fungera”, så är mitt tips till dig att snåla inte på routern. Ännu hellre, köp en router du kan bygga på så du har en bra täckning i hela din lägenhet/villa.

Du har inget att vinna på att dela upp banden så som du tänker på det. Det sköter routern åt dig.

Hm, ibland så ansluter sig ju smartphones och dylikt till 2.4 trots att de kan köra på 5 och täckningen inte är så dålig där.. Då kan det ju vara värt att dela upp det i två och se om det funkar bra när man ansluter till enbart 5 GHz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in