Citat:
Ursprungligen postat av
peterj76
Vet inte om det hoppar mycket hos mig, men om det vore så att det gör det så är det väl ingen dålig idé att dela upp och bara ansluta till 5 GHz och se hur internet funkar då iaf ? Och även om det ej hoppar så kan man ju dela upp det ändå och ansluta allt som går till 5GHz om det nu ska vara bäst.
En gammal mobil som jag använder kan inte ens ansluta till 5GHz och då får man såklart välja 2.4, men det mesta i hemmet kan ansluta till 5 och dessa smartphones/laptops etc brukar vi inte flytta över stora ytor eller långa avstånd samtidigt som vi surfar på nätet på dom eftersom lägenheten inte är gigantisk.
Köp en vettig router så behöver du inte bry dig om det tekniska. Det är mitt tips till dig. Lägg några kronor extra på routern, det är det värt! En router är egentligen en miniatyrdator, så kan du se på det. En dator som sköter allt det tekniska åt dig så du får en bra upplevelse. Det är den som tar hand om allt det praktiska bakom kulisserna. Det finns en anledning till varför företag avlönar sluskar som mig. Det är inte ett helt enkelt jobb kan jag säga. Men på konsumentnivå, för nån som bara vill att det ”ska fungera”, så är mitt tips till dig att snåla inte på routern. Ännu hellre, köp en router du kan bygga på så du har en bra täckning i hela din lägenhet/villa.
Du har inget att vinna på att dela upp banden så som du tänker på det. Det sköter routern åt dig.