2023-03-03, 21:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Nej, den var alltid 500 ml tills snåljudarna på Kopparbergs krympte den till 440 ml för ett antal år sen.

Exakt. Innan 2005 när jag slutade dricka cider så var den alltid 500 ml.
Citera
2023-03-06, 14:04
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Riktig cider är torr, eftersom det naturliga sockret omvandlas till alkohol. Det du kallar cider är läsk med äppeljuice och sprit i.

Svensk cider måste bestå av minst 15% fruktjuice, alkohol kommer från den egna jäsningen. Brukar komma ifrån fermenterad fruktjuice av äpple/päron.

Förövrigt är svensk cider väldigt populär och uppskattad i flera andra länder.
Citera
2023-03-12, 21:50
Medlem
bunjackens avatar
Det var bra jag gillar både päron och äpple men för att gå lite offtopic så är rekorderlig skogsbär väldigt gott också.

Men seriöst kan de verkligen stämma att de är 7 % i dem? smakar mer som max 5% de här skulle vilket barn som helst tycka är gott nästan
Citera
2023-03-12, 22:21
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Det var bra jag gillar både päron och äpple men för att gå lite offtopic så är rekorderlig skogsbär väldigt gott också.

Men seriöst kan de verkligen stämma att de är 7 % i dem? smakar mer som max 5% de här skulle vilket barn som helst tycka är gott nästan

Exakt 7% behöver det inte vara, bryggerierna är extremt noggranna med att alkoholhalten inte för överstiga den angivna siffran dock så brukar % ligga något lägre än vad som står på etiketten.
Citera
2023-03-12, 22:27
Medlem
Den har väl alltid varit 500ml? Aldrig varit ett fan men päron och äpple fungerar väl ok, den där med skogsbär smakar skit.
Citera
2023-03-12, 22:59
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Exakt 7% behöver det inte vara, bryggerierna är extremt noggranna med att alkoholhalten inte för överstiga den angivna siffran dock så brukar % ligga något lägre än vad som står på etiketten.

Ok men det håller sig däromkring och är aldrig
mycket svagare.?

Behöver jag vara orolig när jag dricker alkohol att jag får i mig för stark dryck tex att min falcon 3,5% faktiskt är 4,5% pga tillverkningsmiss eller att min sofiero vanlig 5,2 burk är påfylld med 7,5:an?
Citera
2023-03-13, 07:54
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Den har väl alltid varit 500ml? Aldrig varit ett fan men päron och äpple fungerar väl ok, den där med skogsbär smakar skit.

Tror det var någon gång runt 2015 de reducerade den till ~400ml. Slutade köpa den som en tyst protest, kul att den nu är tillbaka i sin ordentliga skepnad. Finns inget bättre än en sextett med tre päron och tre äpplen när man slirar på tjack!
Citera
2023-03-13, 08:04
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Svensk cider måste bestå av minst 15% fruktjuice, alkohol kommer från den egna jäsningen. Brukar komma ifrån fermenterad fruktjuice av äpple/päron.

Förövrigt är svensk cider väldigt populär och uppskattad i flera andra länder.

I England är det konsensus att riktigcider skall innehålla minst 90% äppejuice, men dom dricker gärna kopparbergs i England ändå.

LL
Citera
2023-03-31, 23:50
Medlem
440 ml är standard i Storbritannien.
Citera
2023-04-20, 20:47
Medlem
Vilken smak tycker ni är godast äpple eller päron?
Citera
2023-04-21, 14:38
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princen567
Jo dom är lite söta, men jag spär ut dom med dunken.

Men den där Naked apple är ju inte så söt, köp den.
Citera
2023-04-22, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men den där Naked apple är ju inte så söt, köp den.
Ok , ska testa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in