endast 2.5 miljoner jobbar i privata företag ( som inte fakturerar stat eller kommun) o restens 10 miljoner får sitt levene från skattepengar( vi har ingen folkräkning), invandringen har kostat svensken
36 000 miljarder sedan 1975 o skatterna har bara ökat o dom privat anställda har bara minskat
Om en kommunalt anställd går och klipper håret, kommer frisörens lön vara betald med skattepengar? Om frisören i sin tur köper mat, kommer kassörskans lön vara betald med skattepengar?
Allt går in i varandra. Är omöjligt att säga vem som "försörjer" vem.
Ska vi växa som samhälle så är det vård, skola och omsorg som är viktigast. Fungerar inte det så finns det inget samhälle där privata företag kan leva.
Är bara extremister som pratar i termer om närande och tärande sektor. Vi behöver alla varandra och i praktiken spelar det mindre roll om en person är anställd privat eller i offentlig sektor, det är vilken nytta de gör för samhället som är viktigt. En läkare är ju oändligt mer viktig än en greenkeeper på en golfklubb t ex.
Senast redigerad av Locifer 2023-03-06 kl. 11:07.
Det är en väldigt liten andel som för in pengar. Typ ett av de onoterade bolagen jag har ägarintressen i och som bidrar till ekonomin betalar varje år kanske 15 mille i skatt och anställer ca 6 pers.
De anställda får ca 2 mille
Ägarna får ca 1 mille
Och staten får ca 15 mille.
Sen finns det ju företag som inte bidrar lika mycket. Men jag ser produktion som värdehöjande. Jag ser tjänster som overheadkostnader.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!