2023-03-03, 16:02
Medlem
Sextiopluss avatar
Troligt att kineserna tänker strategiskt. I sina framtidsstudier måste de räkna med att de kan återta en del av det som just nu är Ryssland.

Att de just nu ryggdunkar Putin kan vara en del av spelet.

Som SunTzu säger: If the enemy leaves a door open, you must rush in.
Citera
2023-03-03, 16:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Om man lyssnar på vad kineserna själva säger så låter det absolut mest som Peking, eller kanske ännu mer Pejking, vilket borde betyda att det är den mest kinesiska translittereringen. Men det beror förstås på många saker och man kan inte enkelt kalla en translitterering mer kinesisk och en för mer europeisk.

Kinas huvudstad på mandarin låter inte ett smack som "Peking". "Bei" låter inte som "Pej" och det finns inte ens tillstymmelsen till ett hårt k-ljud i "jing".
Citera
2023-03-03, 17:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Det är väldigt intressant att fundera på vad kineserna har för planer för ryska Fjärran Östern. Kina betraktar fortfarande förlusten av Vladivostok med omland som ett av de Ojämlika fördragen som man i princip inte accepterar. Men medan alla andra ojämlika fördrag; med britter, fransoser, tyskar och japaner; har rullats tillbaka, så står fortfarande dessa fördrag med Ryssland fast. Gissningsvis så finns det mycket undertryckt prestige i Kina som kan välla upp om chansen ges.

För övrigt är det en väldigt speciell upplevelse att åka över landgränsen mellan Ryssland och Kina i Fjärran Östern. Jag har passerat väldigt många landgränser runtom i världen och jag måste säga att just denna gräns är en av de absolut tydligaste. På den ryska sidan är det väldigt glesbefolkat och väldigt fattigt. Så fort man kommer över på den kinesiska sidan blir det plötsligt väldigt mycket liv och rörelse och märkbart mycket högre ekonomisk standard (tänk strömlösa timmerkojor på den ryska sidan och neon-sprakande småstad på den kinesiska sidan). Och då var det ändå nästan tjugo år sedan jag gjorde den här gränspassagen. Den ekonomiska skillnaden mellan de båda länderna har knappast blivit mindre sen dess.
Frågan är så pass intressant att jag tog upp detta för mer än ett halvår sen, i min tråd:

Kinesiskt lebensraum i ryska fjärran östern.
https://www.flashback.org/t3428608

I vanlig ordning så fylldes tråden av okunniga pro-ryska putinister, knappt torra bakom öronen,
som förkunnade hur ofantligt dum jag var, som trodde att bästa vännerna ryssland och Kina skulle bli varandras värsta fiender.

Det är verkligen upplagt för en konflikt mellan världens största land och världens största land sett till befolkning.

På den ryska sidan av gränsen finns vidsträckt obefolkad ödemark, extremt rik på naturresurser.
På den kinesiska sidan av gränsen finns världens mest tätbefolkade region, extremt fattig på naturresurser.

Förr eller senare så kommer antingen ryssarna sälja fjärran östern till Kina, eller så kommer Kina att erövra fjärran östern.

Det enda sättet för ryssarna att undkomma detta öde, är att bli en del av västvärldens som de hatar så mycket.
Citera
2023-03-03, 17:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Fun fact: Sen Sovjetunionens fall så har alla gränsuppgörelser mellan Kina och Ryssland slutat till Kinas fördel
och Ryssland har fått ge upp ryskt territorium till Kina varje gång, tre gånger hittills men det ska nog bli fler vad det lider.

Ryssland är Kinas bitch.
Citera
2023-03-03, 17:25
Medlem
von Hindenburgs avatar
enligt vad du citerar sa ska b.l.a nagot ryskt namn ersattas med ett engelskt och nagot rysk/engelskt namn ersattas med ett kinesiskt.[/quote]

Svenskar reagerar inte på engelska namn och förstår inte att det är en översättning. Stod det Temple Mountain skriver man givetvis Tempelberget(eller annan adekvat svensk översättning) om man inte kan det riktiga namnet.

Kina har som jag antyder naturligtvis inte gett någon plats ett engelskt namn utan ett kinesiskt.
Citera
2023-03-03, 20:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Kan det möjligen vara förberedelser från kinesernas sida att annektera dem ifall Ryssland faller samman? Namnbytena skulle då kunna syfta till att enklare motivera agerandet inför hemmaopinionen. Vilka andra förklaringar finns det?

Leif D vibbar att kineserna har för avsikt att på sikt ta över området helt oavsett om ryssland faller samman eller inte.
Putin har visat att ryzzland skiter i nationsgränser och då finns det ingen anledning för andra, t.ex. Kina, att bry sig om ryzzlands gränser heller. Bara att åka in och ta det man vill ha, om man har dom militära musklerna. Vad kan ryzzland göra åt Kina, om dom går in? Inte ett piss. Och ingen skulle hjälpa ryzzland på något sätt heller efter dera invation av Ukraina.

Ryzzland har valt att helt separare sig från restan av Europa och helt förlita sig på kinesernas goda vilja. Det mesta talar för att ryzzland på sikt blir en kinesisk vassal-stat som egentligen inte har så mycket att välja på än att dansa efter pekings pipa. Ryzzland är stort til ytan, men ekonomin var före kriget 1/15 av Kinas. Den är inte större nu, om man säger så...
Citera
2023-03-03, 21:08
Medlem
Citat:

Peking och Beijing är bara olika sätt att translitterera kinesisk skrift till latinska tecken. Peking är translittereringen enligt Wade-Giles-systemet, som var vanligt på 1800-talet och det tidiga 1900-talet. Beijing är translittereringen på pinyin, vilket är kommunist-Kinas officiella translittereringssystem och därför det som generellt används idag.

Om man lyssnar på vad kineserna själva säger så låter det absolut mest som Peking, eller kanske ännu mer Pejking, vilket borde betyda att det är den mest kinesiska translittereringen. Men det beror förstås på många saker och man kan inte enkelt kalla en translitterering mer kinesisk och en för mer europeisk.

Wade-Giles-transkriptionen av 北京 borde snarare vara "Pei³-ching¹". För de som inte vet är alltså Wade-Giles ett tidigare vanligt transkriptionssystem (fortfarande använt i Taiwan tror jag) för språket som historiskt talas främst i norra Kina (även känt som "mandarin" eller "standardkinesiska").

Edit: Mandarin talas visst historiskt sett också i stora delar av det kinesiska inlandet även ned i sydvästra Kina. Jag misstänker dock att uttalsvariationen mellan de nordöstra och sydvästra områdena skulle kräva olika transkriberingssystem för att ha något värde. Wade-Giles (och pinyin) baseras som jag förstår det på hur folk talar i och kring Peking med vissa utrensningar av dialektala egenheter.

Jag vill minnas att "Peking" kommer från uttalet hos sydkinesiska språk typ kantonesiska ("bak1 ging1" enl transkriptionssystemet Jyutping) och Hakka (vilket jag inte kan ens lite men som av Wikipedia anges som "Pet-kîn"/"bêd5 gin1" enligt olika dialekter och transkriptionssystem som jag inte är bekant med).

Den tidiga kontakten mellan Europa och Kina skedde primärt via de södra hamnstäderna, så det är en förklaring åtminstone jag är nöjd med. Jag har dock inte studerat ämnet i detalj så jag utesluter inte att jag har fel.
Senast redigerad av asparagusstalker 2023-03-03 kl. 21:21.
Citera
2023-03-03, 21:17
Medlem
bithaxs avatar
Kina kommer säkert försöka återta ryska Manchuriet om tillfälle ges.
Det är väl i princip politiskt ofarligt för dem att göra det, det enda som skulle vara risken är Rysslands kärnvapen.

Men om ryssland destablisieras och upplöses så är det sannloikt att en Kinesisk fredsbevarande styrka kommer att ta kontroll över dessa områden som de ändå betraktar som sina.
Citera
2023-03-03, 21:20
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Ingen aning.
Men ett bra intiativ, allt ryskt skall bort
Citera
2023-03-03, 21:22
Medlem
JustZlatans avatar
Putin har fått pengar från Xi Jinping för dessa namnbyten?
Citera
2023-03-03, 21:22
Medlem
Norrbagg79s avatar
Det bor väl en del kineser också på ryska sidan, tycks komma ihåg dom behövs som arbetskraft i så stor grad att dom är i majoritet vissa områden. Kan ju bli interessant om kinesen börjar använda ryssens logik mot Ryssland själv.
Citera
2023-03-03, 21:50
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Frågan är så pass intressant att jag tog upp detta för mer än ett halvår sen, i min tråd:

Kinesiskt lebensraum i ryska fjärran östern.
https://www.flashback.org/t3428608

Det enda sättet för ryssarna att undkomma detta öde, är att bli en del av västvärldens som de hatar så mycket.

Nej tack, vi vill inte ha med ryssen att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in