2023-03-01, 09:37
Medlem
Hur långt efter dom brukar man få börja sin samhällstjänst? Ish?

Hur funkar det när man arbetar och har sin semester på jobbet, får jag göra min samhällstjänst under denna period varje dag eller enbart vissa dagar? Är det värt att ta ut semester i sommar eller ska jag skjuta upp den tycker ni?
Citera
2023-03-01, 10:24
Medlem
sinnpajs avatar
Ja, jag tänker att du bör kunna beta av den på din semester. Kanske också är lika bra, då blir du ju av med timmarna snabbare. Dock så beroende på hur många tim du blivit tilldelad så får du beta av dem i olika takt. Alltså samhällstjänst ska ju fungera tidsmässigt likvärdigt som en fängelsevistelse.

Jag själv valde att beta av mina på helger (lör-sön) tills timmarna var klara. Då jag jobbade heltid fick jag ej komma efter arbetstid på vardagar för att på så sätt "bli klar" snabbare.

Men det här pratar du ju om samt planerar med Kriminalvården?
Citera
2023-03-01, 12:01
Medlem
-Orko-s avatar
Intressant val att fråga Flashback när alla de exakta svaren är ett telefonsamtal bort. 😄

Men vill du dra igång så tidigt som möjligt så ringer du kriminalvården så fort domen fallit, och väntar inte på att de kallar dig via brev.
Citera
2023-03-01, 16:03
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik ändrad så att trådens frågeställning framgår, tidigare rubrik "Samhällstjänst".

/Mod
Citera
2023-03-01, 16:06
Medlem
Du blir kallad.

Samhällstjänsten skall fördelas under lika lång tid som fängelsestraffet hade varit.
Du får alltså inte beta av den i ett.
Citera
2023-03-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Du blir kallad.

Samhällstjänsten skall fördelas under lika lång tid som fängelsestraffet hade varit.
Du får alltså inte beta av den i ett.

Vet du hur snabbt man blir kallad, efter att man fått domen? Ungefär.
Citera
2023-03-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanebite
Vet du hur snabbt man blir kallad, efter att man fått domen? Ungefär.

Enligt lag ska man bli det inom en viss tid - minns inte hur länge.

Går säkert att googla.
Citera
2023-03-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanebite
Hur långt efter dom brukar man få börja sin samhällstjänst? Ish?

Hur funkar det när man arbetar och har sin semester på jobbet, får jag göra min samhällstjänst under denna period varje dag eller enbart vissa dagar? Är det värt att ta ut semester i sommar eller ska jag skjuta upp den tycker ni?

Borde du inte vilja göra det så fort som möjligt så du kan slippa det. Ring och kolla om du får göra det på helger. Avtjäna det straff du fått, gå vidare och gör inte om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in