• 2
  • 3
2023-02-28, 18:54
Medlem
StonedMonkeys avatar
Lite vinklat att bara berätta att vi ger pengar till 2 projekt, utan att nämna at

[quote]
Över 10 000 projekt har fått stöd ur Allmänna arvsfonden sedan 1970. Projekten är i alla storlekar och spridda över hela landet.
Citat:
Ursprungligen postat av VerityHeathbar
Född i slutet av 90-talet och måste ha allt serverat?
Läs artikeln så får du några fler exempel.

2 projekt av 10.000, 0.02%. Det är alltså en piss i havet.

Citat:
Ursprungligen postat av VerityHeathbar
Född i slutet av 90-talet och måste ha allt serverat?
Läs artikeln så får du några fler exempel.

Nej, ville bara påpeka man kan vänta och bli upprörd tills man vet alla fakta.
Citera
2023-02-28, 18:54
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ja, alla som dör utan att skriva ett testamente där de förklarar att deras arvegods ska tillfalla Leffe nere på hörnet räknas som döda utan vänner, obviously. Eller så hade de vänner men ville inte att arvet skulle tillfalla dem.

Lite jävla allmänbildning kan man kräva av folk.

Vad händer om du dör ihop med din familj i en olycka...?

Har du vänner i DITT testamente?
Citera
2023-02-28, 19:12
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vad händer om du dör ihop med din familj i en olycka...?

Har du vänner i DITT testamente?

Jag har en jävligt stor släkt :P
Citera
2023-02-28, 19:44
Medlem
Miffotmorgans avatar
Borde inte pengarna gå till att sterilisera Somalier och drägg?
Citera
2025-09-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Den dagen jag dör och tjejen inte ärver kommer allt gå till arvsfonden och skiter fullständigt vart gården och lösöre hamnar, nej vi har inga barn eller någon som ärver oss
Så du har inte FANTASI nog att hitta nåt att ge till
Citera
2025-09-29, 20:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så du har inte FANTASI nog att hitta nåt att ge till
Varför skulle jag bry mig vem som ärver det jag har?
Citera
2025-09-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Varför skulle jag bry mig vem som ärver det jag har?
Jaaa du
Men då finns säkert Allas lika Värde eller Somaliska basketklubben o väntar på dina pengar
Men du har kanske inga intressen eller visioner
Citera
2025-09-29, 20:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jaaa du
Men då finns säkert Allas lika Värde eller Somaliska basketklubben o väntar på dig
När jag är borta är det ingen som väntar på mig, är inte intresserad av basket eller sport vad det nu har med saken att göra
Citera
2025-09-29, 20:40
Medlem
Jag vill verkligen inte att en krona av mina pengar ska hamna hos allmänna arvsfonden. Har ni några tips på hur man smidigt fixar ett korrekt testamente och var det ska förvaras?
Citera
2025-09-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Jag vill verkligen inte att en krona av mina pengar ska hamna hos allmänna arvsfonden. Har ni några tips på hur man smidigt fixar ett korrekt testamente och var det ska förvaras?
Ja bra fråga! Ta reda på det
Citera
2025-09-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553

Det viktiga är att det är tydligt, och bevittnat. Vill du inte att Allmänna arvsfonden skall få något så är det enklaste att du ser till att notera allt och att det ges bort till någon. De tar så att säga bara det som inte testamenterats till någon eller något. Så om du bara noterar allt du vill ge bort till allt och alla vid dit frånfälle lägg till något i slutet som fångar upp resten, allt övrigt testamenteras till någon (typ en förening eller något). Var tydlig. Om du verkligen inte vill att AA skall ha något skriv in ett stycke om att allt som inte angivits skall förstöras och att allmänna arvsfonden inte skall ha en krona. Problemet är då om du inte uppdaterar testamentet så ofta kan "allt som inte angivits" bli rätt stort. Säg att du vinner på lotto dagen innan du dör.

Har du mycket kan det kanske vara värt att fråga en jurist för några tusenlappar så att det blir rätt gjort. Har du inget spelar det ingen roll.

Vart skall det förvaras? Vart du vill. Men säkert. I ett kassaskåp hemma, bankfack eller hos SBF (begravningsbyrån). Tala bara om för någon att det finns där så att de vet. Det är inte så bra att ha ett testamente som ingen vet om eller ingen kan komma åt. Jag har det hos begravningsbyrån, när jag dör får det reda på det inom någon eller några dagar.
Senast redigerad av 101000111 2025-09-30 kl. 14:38.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in