Citat:
Ursprungligen postat av
555-553
Jag vill verkligen inte att en krona av mina pengar ska hamna hos allmänna arvsfonden. Har ni några tips på hur man smidigt fixar ett korrekt testamente och var det ska förvaras?
Det viktiga är att det är tydligt, och bevittnat. Vill du inte att Allmänna arvsfonden skall få något så är det enklaste att du ser till att notera allt och att det ges bort till någon. De tar så att säga bara det som inte testamenterats till någon eller något. Så om du bara noterar allt du vill ge bort till allt och alla vid dit frånfälle lägg till något i slutet som fångar upp resten, allt övrigt testamenteras till någon (typ en förening eller något). Var tydlig. Om du verkligen inte vill att AA skall ha något skriv in ett stycke om att allt som inte angivits skall förstöras och att allmänna arvsfonden inte skall ha en krona. Problemet är då om du inte uppdaterar testamentet så ofta kan "allt som inte angivits" bli rätt stort. Säg att du vinner på lotto dagen innan du dör.
Har du mycket kan det kanske vara värt att fråga en jurist för några tusenlappar så att det blir rätt gjort. Har du inget spelar det ingen roll.
Vart skall det förvaras? Vart du vill. Men säkert. I ett kassaskåp hemma, bankfack eller hos SBF (begravningsbyrån). Tala bara om för någon att det finns där så att de vet. Det är inte så bra att ha ett testamente som ingen vet om eller ingen kan komma åt. Jag har det hos begravningsbyrån, när jag dör får det reda på det inom någon eller några dagar.