2023-02-28, 14:04
Medlem
https://www.dn.se/insandare/noterat-av-dns-lasare-den-27-februari/

För varje stridsvagn vi sänder till Ukraina vill jag att vi får en förstörd rysk stridsvagn att ställa upp på våra stora städers centrumtorg. Detta för att vi alla ska förstå bättre allvaret.
Bo Ericson, Lännersta

Är detta en bra idé?
Citera
2023-02-28, 14:14
Avslutad
Vilket allvar åsyftas? Allvaret att Ryssland startat kriget eller att vi skickar krigsmateriel till Ukraina?
Citera
2023-02-28, 14:34
Medlem
SnutteFia03s avatar
En hög med skrot på torget kommer varken göra till eller från för de som ännu inte förstått allvaret i situationen.

Låter inte som ett seriöst förslag.
Citera
2023-02-28, 15:02
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
https://www.dn.se/insandare/noterat-av-dns-lasare-den-27-februari/

För varje stridsvagn vi sänder till Ukraina vill jag att vi får en förstörd rysk stridsvagn att ställa upp på våra stora städers centrumtorg. Detta för att vi alla ska förstå bättre allvaret.
Bo Ericson, Lännersta

Är detta en bra idé?
Vet förstås inte vem du är, men google translate verkar vara en tämligen medioker idé med tanke på din tvivelaktiga "svenska"

OT: Nä, ingen bra idé.
Citera
2023-02-28, 15:11
Medlem
En uppfiskad ubåt hade känts lite mer svenskförankrat på nått sett. Stridsvagnsiden känns inte lika rätt.
Citera
2023-02-28, 17:00
Avslutad
Jag tvekar mest på att det fyller sitt syfte.

Jag kommer ihåg när jag var i Moskva (kring poklonnaya gora) för ett par år sedan. Vid sidan av sankt Görans staty så fanns det en lång och bred gångväg som följer längs med motorvägen där det stod flera uppställda tyska fordon, T-55: or någon bmp-1:a som barn lekte och klättrade på. Jag var då mest rädd för att någon av ungarna iförda sina pilotkas, vdv-baskrar eller budenovkas skulle ramla och slå sig. Men det var något märkligt över det hela med platsen och vad som omslöt en.

Monumenten är tänkta att symbolisera kampen mot fascismen, Rysslands försvar mot Napoleon, uppoffringen för fred, la guerre ā la guerre om man så vill.

Senare, I Kremls rustkammare, så såg jag en monter med en grenadjärhatt från De la Gardies estländska regemente, svenska musköter, ett par karolinska skor, en trumma, en trasig fana och ett par värjor. Jag kunde bara känna "fan...det var här våra bonnpojkar slutade" när jag tittade på föremålen. Plötsligt så var det hela bara osmakligt för mig.

Jag är inte pacifist, krig är ett nödvändigt ont ibland, men jag delar insändaren Birthes syn på vapen och krig:
Citat:
I nuvarande läge, med krig i Europa och en pågående upprustning i hela världen, är det ytterst motbjudande att se Sveriges statsminister framträda på det sättet. Krig är ingen lekstuga. Vapen är inga leksaker. Vapen är ingenting att posera med. Vapen är till för att döda. Landets statsminister bör framträda på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt i alla sammanhang, inte minst i militära sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in