2006-07-22, 06:17
Medlem
Hejsan allihopa,
Någon som vet hur pass hårt levern drabbas av ett morfin missbruk? Jag menar vissa säger att levern packar ihop på bara några år, sedan läser man i tidningar om folk som klarar att leva med missbruket i 20 år utan att det händer något speciellt. Någon som vet något om detta? Behöver inte bara vara erfarenhet om just morfin, men starka droger i allmänhet och hur de påverkar levern vid ett konstant långvarigt bruk? Hur länge klarar sig levern liksom?
Citera
2006-07-22, 06:58
Medlem
Nemesis1s avatar
Vad jag vet så skadas inte levern av morfin... En del morfinister har väl kassa levervärden för att de dragit på sig hepatit B och/eller C då de skjutit, eller för att de skadat levern med annat knark eller alkohol, men annars är det nog lugna puckar...
Citera
2006-07-22, 07:22
Medlem
Tranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Vad jag vet så skadas inte levern av morfin... En del morfinister har väl kassa levervärden för att de dragit på sig hepatit B och/eller C då de skjutit, eller för att de skadat levern med annat knark eller alkohol, men annars är det nog lugna puckar...

Får hålla med Nemesis där, Morfin är relativt lugnt mot kroppen tror jag, värre med Muskotnöt eller Alkohol m.m
Citera
2006-07-22, 15:49
Medlem
babba-pappas avatar
Hepatiten och livsstilen är väl det som tär mest. Blandmissbrukare är ju dom med sämst lever. Jag hade 7 på det som ska vara 0.1 och 2 på det andra. kom fan inte ihåg vad benämningarna var men det gjorde att jag fick dra ner dosen på sub ett par mg/dag (meddans jag fortf. var med i gruppen.).

Hepatit C + benzo + dålig mat + dålig sömn osv, osv... lätt att paja ihop. Dexofen och tradolan/tiparol/nobligan/tramadol är rätt dåligt för levern också!
Citera
2006-07-22, 16:03
Medlem
jag klistrar in en tråd som diskuterat just detta litegrann, tidigare http://www.flashback.org/showthread.php?t=217023

M V H
Citera
2006-07-25, 01:12
Medlem
MissMs avatar
Börjar seriöst fundera på om det är dags att ta prov på levern, den är ju ganska nödvändig så den vill man ju inte paja

EDIT: Det är mina rekomenderade doser av paracetamol jag oroar mig för...
Citera
2006-07-25, 04:45
Medlem
pajar du levern så har du pajat hela ditt liv.... är efaren då min tjej dog av en leversjukdom,som ej var pga medicinskt bruk elller annat missbruk... att byta ett hjärta är lätt.att byta en lever e lika svårt som att byta dom 2 hjärnhalvorna vi har............................................... ..............
Citera
2006-07-25, 08:23
Medlem
Trollishs avatar
Fan har fått minst 3 remisser till vårdcentralen om leverprover från en beroende mottagning men jag gick aldrig ditt.

Kanske bäst att göra det pga att jag går väl under blandmissbrukar genren så vem vet man kanske är i riskzonen?
Citera
2006-07-25, 09:44
Medlem
smärtpatients avatar
Citat:
Blandmissbrukare är ju dom med sämst lever

Hoppsan. Och jag som är just blandmissbrukare fast med opiater som favoritgren. Kast med liten joint är jag rätt bra på också. Pumpa oxy är en annan gren jag gillar.

Nä seriöst, man kanske borde kolla levern någon gång då. Om jag hade morfin så skulle jag inte oroa mig. Men det är väl alla jävla substitut som skadar.
Citera
2006-07-25, 09:58
Medlem
MissMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smärtpatient
Hoppsan. Och jag som är just blandmissbrukare fast med opiater som favoritgren. Kast med liten joint är jag rätt bra på också. Pumpa oxy är en annan gren jag gillar.

Kanske det svaret man skulle ge till sina oförstående polare. Nej, jag kan inte komma ikväll, jag ska träna kast med liten joint och pumpa oxy...
Citera
2006-07-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power_606
pajar du levern så har du pajat hela ditt liv.... är efaren då min tjej dog av en leversjukdom,som ej var pga medicinskt bruk elller annat missbruk... att byta ett hjärta är lätt.att byta en lever e lika svårt som att byta dom 2 hjärnhalvorna vi har............................................... ..............

Precis. Det går dock på barn som har en typ av tillväxtceller vi vuxna inte har.

M V H
---> M
Citera
2006-07-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Fan har fått minst 3 remisser till vårdcentralen om leverprover från en beroende mottagning men jag gick aldrig ditt.

Kanske bäst att göra det pga att jag går väl under blandmissbrukar genren så vem vet man kanske är i riskzonen?

Ja det är ju aldrig fel att få en "Check-Up"! Sedan är ju levern rätt så fantastisk att tåla mycket skit. Å andra sidan är det individuellt hur mycket levern orkar innan den börjar på att svikta. När man väl börjar märka av svullnad och smärta strax under höger sidas nedersta revben, så kan det ju vara allvarligt.
Gå iväg du och be om att få göra dessa standardprover nu istället. Det lär du inte bli nekad! Det är enkla blodprover och billigt att analysera.

M VH
---> M
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här