2023-02-28, 04:06
Medlem
Gretathugbergs avatar
Hello.

Väntar på en besiktning av lägenheten, skapligt nybyggt så har med garantier att göra. Jag har varit med vid in och utflyttningsbesiktningar tidigare men aldrig en tvåårs. Min fråga är därmed om jag behöver vidta åtgärder innan? Typ flytta möbler eller liknande. Det finns ett förråd i lägenheten, som är fullt med lådor och annat, kommer dom vilja komma in där?

Tacksam om någon sitter på lite info kring hur det går till.

mvh Greta
Citera
2023-02-28, 04:20
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretathugberg
Hello.

Väntar på en besiktning av lägenheten, skapligt nybyggt så har med garantier att göra. Jag har varit med vid in och utflyttningsbesiktningar tidigare men aldrig en tvåårs. Min fråga är därmed om jag behöver vidta åtgärder innan? Typ flytta möbler eller liknande. Det finns ett förråd i lägenheten, som är fullt med lådor och annat, kommer dom vilja komma in där?

mvh Greta

Tänk lite själv, använd sunt förnuft - var kan de tänkas vilja kolla?
Citera
2023-02-28, 04:45
Medlem
Gretathugbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Tänk lite själv, använd sunt förnuft - var kan de tänkas vilja kolla?

Det var det jag försökte men det gick sådär. Tänker att de vill se ytskick osv. Men är fortfarande oklart om jag behöver tömma förråd.. Det är samma parkett där inne liksom.
Citera
2023-02-28, 04:49
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Hello.

mvh Greta
Om de inte meddelat annat så skulle jag inte förbereda mer än att ha det normalt städat. Behöver de ha specifik tillgång till exempelvis golv i förråd, ventilation osv så måste de givetvis meddela det innan då folk så klart använder sina förråd.
Citera
2023-02-28, 04:59
Medlem
Gretathugbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Om de inte meddelat annat så skulle jag inte förbereda mer än att ha det normalt städat. Behöver de ha specifik tillgång till exempelvis golv i förråd, ventilation osv så måste de givetvis meddela det innan då folk så klart använder sina förråd.

Tack för svar! Jag tänker så också, tyvärr är informationen till hyresgäster bristfällig.
Citera
2023-02-28, 05:20
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Tack för svar! Jag tänker så också, tyvärr är informationen till hyresgäster bristfällig.
Jag tror de kommer titta efter vattenläckage vid fönster och tak och konstruktionsfel, inte slitage.
Även sådant som skulle åtgärdats vid slutbesiktningen, för att se att det verkligen gjorts.
Citera
2023-02-28, 06:12
Medlem
Citat:
Hello.

mvh Greta

Det enklaste och bästa är väl att fråga värden direkt, alternativt leta efter dokument, tex. som du kan ha fått i samband med inflyttning eller ligger på värdens webbsajt under Vanliga frågor, Regler, Villkor eller liknande, som talar om vad som gäller. Gissar att du blivit informerad om besiktningen via något mejl eller utskick. Där står kanske något i stil med ”vid frågor ang. besiktningen, kontakta XXX.”. I alla fall ligger det på värden att ge direktiv.
Citera
2023-02-28, 06:26
Medlem
Gretathugbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Det enklaste och bästa är väl att fråga värden direkt, alternativt leta efter dokument, tex. som du kan ha fått i samband med inflyttning eller ligger på värdens webbsajt under Vanliga frågor, Regler, Villkor eller liknande, som talar om vad som gäller. Gissar att du blivit informerad om besiktningen via något mejl eller utskick. Där står kanske något i stil med ”vid frågor ang. besiktningen, kontakta XXX.”. I alla fall ligger det på värden att ge direktiv.

Tack! Har läst och kollat alla möjliga dokument osv utan att bli så mycket klokare. Jag ska ta och ringa bovärden och förhöra mig, kanske är det enklaste trots allt. Återigen tack för hjälp.

mod kan stänga tråden om så önskas.
Citera
2023-02-28, 10:40
Medlem
Jsmackos avatar
Citat:
Hello.

mvh Greta

I regel så brukar det kollas på sprickor i tak och väggvinklar, samt eventuella genomslag av rost och dylikt i tak och på väggar.
Sen är det väll att alla köksluckor och sånt skit funkar som det ska? iaf för en del av snickeri och målningsbiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in