2023-02-27, 20:47
Medlem
GunnarGunnels avatar
Jag har haft ett väldigt underligt symtom ett tag nu som jag behöver kolla ifall någon vet mer om:

Om jag ligger ner i sängen med huvudet åt vänster så känner jag en yrselkänsla som kryper sig på mer och mer intensivt. I denna intensitet så känner jag även att jag börjar tappa känseln i mina muskler, så självklart vrider jag bort huvudet och allt försvinner efter en stund.
Ligger jag med huvudet på höger sida så händer ingenting av detta.

Samma symtom dyker även upp om jag står upp och tex böjer mig raklång framåt, där jag i samma stund känner blodet rusa upp i skallen och yrseln med muskeldomningen kommer.
Drar jag sedan upp huvudet så snurrar det väldigt mycket en stund innan det försvinner.

Självklart kommer jag att kolla upp detta ifall det inte går över, men just nu är jag nyfiken på ifall någon vet vad det kan bero på?

Jag vågar heller inte prova att se vad som händer om jag låter symtomen öka ännu mer

Vet inte om det har med detta att göra, men ett annat symtom som uppstått är att jag ibland får okontrollerade snabba ögonrörelser, typ när jag försöker fokusera blicken på en liten punkt.
Senast redigerad av GunnarGunnel 2023-02-27 kl. 20:56. Anledning: glömde tillägga eventuella kopplade symtom
Citera
2023-02-27, 20:50
Medlem
Kristallsjukan?
Citera
2023-02-27, 21:04
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildovacker
Kristallsjukan?

Osäker, känner inget som helst illamående eller några problem med att gå.
Citera
2023-02-27, 21:19
Medlem
Tumör??
Tycker du genast ska ta kontakt med sjukvården och försöka få MR av skallen.
Citera
2023-02-27, 21:21
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tumör??
Tycker du genast ska ta kontakt med sjukvården och försöka få MR av skallen.

Tumör vart då i så fall??
Okej, jag ringer till vårdcentralen imorgon bitti!
Citera
2023-02-27, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarGunnel

I ditt fall kanske i röven men i normala fall brukar det vara i huvudet.

Det är hjärnan som avgör hur kroppen fungerar.
Citera
2023-02-27, 21:38
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare

Okej, ursäkta för min oroliga reaktion då!!
Citera
2023-02-27, 21:38
Medlem
Citat:

Nu är jag ingen expert ska tilläggas men som du beskriver det att det blir när blodet ansamlas i huvudet på den vänstra sidan tänkar jag spontant att du får ett tryck som påverkar en tumör eller svullnad som i sin tur skapar domningar.

Du har inte slagit i huvudet eller nåt sånt i närtid?
Citera
2023-02-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare

Iofs kan du ha rätt då det finns forskning om hur tarmbakterierna påverkar hjärnan.
Citera
2023-02-27, 21:45
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nu är jag ingen expert ska tilläggas men som du beskriver det att det blir när blodet ansamlas i huvudet på den vänstra sidan tänkar jag spontant att du får ett tryck som påverkar en tumör eller svullnad som i sin tur skapar domningar.

Du har inte slagit i huvudet eller nåt sånt i närtid?

Jag förstår. Har läst runt lite sen jag gjorde tråden och ifall det nu skulle visa sig vara just en tumör så är det oftast en godartad som skulle kunna vara placerad typ mellan örat och lillhjärnan.
Det får besöket hos vc visa.

Har inte slagit i huvudet eller liknande i närtid, det var väl runt 3 år sen jag råkade gå in i ett öppnat perspektivfönster med pannan före, vill minnas att det var senast jag fick en stor smäll i huvudet.
Citera
2023-02-27, 21:55
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Jag har haft ett väldigt underligt symtom ett tag nu som jag behöver kolla ifall någon vet mer om:

Om jag ligger ner i sängen med huvudet åt vänster så känner jag en yrselkänsla som kryper sig på mer och mer intensivt. I denna intensitet så känner jag även att jag börjar tappa känseln i mina muskler, så självklart vrider jag bort huvudet och allt försvinner efter en stund.
Ligger jag med huvudet på höger sida så händer ingenting av detta.

Samma symtom dyker även upp om jag står upp och tex böjer mig raklång framåt, där jag i samma stund känner blodet rusa upp i skallen och yrseln med muskeldomningen kommer.
Drar jag sedan upp huvudet så snurrar det väldigt mycket en stund innan det försvinner.

Självklart kommer jag att kolla upp detta ifall det inte går över, men just nu är jag nyfiken på ifall någon vet vad det kan bero på?

Jag vågar heller inte prova att se vad som händer om jag låter symtomen öka ännu mer

Vet inte om det har med detta att göra, men ett annat symtom som uppstått är att jag ibland får okontrollerade snabba ögonrörelser, typ när jag försöker fokusera blicken på en liten punkt.

Dina symptom är väldigt typiska för kristallsjukan. Man behöver inte alls vara illamående eller få dålig balans.
Kristallsjukan är helt ofarligt (om än besvärande) och går oftast över av sig själv.
Däremot är det såklart bra att du kontaktar vården för att utesluta eventuella andra problem, men som sagt, jag tror verkligen på kristallsjukan.
Lycka till!
Citera
2023-02-27, 22:01
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Dina symptom är väldigt typiska för kristallsjukan. Man behöver inte alls vara illamående eller få dålig balans.
Kristallsjukan är helt ofarligt (om än besvärande) och går oftast över av sig själv.
Däremot är det såklart bra att du kontaktar vården för att utesluta eventuella andra problem, men som sagt, jag tror verkligen på kristallsjukan.
Lycka till!

Tack så mycket, jag kontaktar dem imorgon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in