2023-02-26, 17:34
Medlem
mrbanons avatar
Försök eller förberedelse till att bruka narkotika har alltså inte varit straffbart tidigare men nu ska så bli fallet. Lite text ur utredningen:

Citat:
En försöksgärning vad avser narkotikabrott i fråga om innehav kan föreligga när en beställning av narkotika görs, men där beställaren inte fullföljer köpet. Försökspunkten bör anses vara nådd i och med att beställningen gjorts. Det bör dock framhållas att om personen i fråga ångrar sin beställning och av det skälet avstår från att fullfölja köpet, t.ex. genom att inte hämta ut en postförsändelse, kan denne bli straffri pga. bestämmelsen i 23 kap. 3 § brottsbalken om frivilligt tillbakaträdande.

Citat:
Vad gäller gränsdragningen mellan försök och förberedelse kan det vara fråga om en förberedelsegärning t.ex. om köparen införskaffat hjälpmedel som syftar till att undgå upptäckt eller identifikation i samband med brott. Ett sådant hjälpmedel skulle kunna vara en krypterad chattfunktion eller något annat tekniskt hjälpmedel för att anonymt kunna beställa narkotika över nätet. Med ett sådant annat tekniskt hjälpmedel bör dock inte avses nedladdning av kommersiella digitala chattverktyg tillgängliga för var och en, t.ex. WhatsApp eller Messenger.

Citat:
Frågan om innehav av t.ex. redlinepåsar och digitalvågar kan utgöra försök eller förberedelse, som Attunda tingsrätt väcker, får avgöras i rättstillämpningen efter enbedömning av omständigheterna i varje enskilt fall.

Trots högst narkotikadödlighet i hela EU. Trots att FN och WHO gått ut med mycket tydliga instruktioner om att konsumptionsförbudet bör utredas och avkriminalisering bör övervägas.

Ja flashback vad tycker ni? Går vi i rätt riktning med denna nya skärpning? Tror ni kriminaliserandet av exempelvis digitalvågar kommer göra att svenskarna minskar sitt narkotikabruk?

länk till gängbrottsutredningen där förslaget återfinns: https://www.regeringen.se/contentassets/bf9dbef42aaf45979180455ccaf954d5/skarpta-straff-for-brott-i-kriminella-natverk.pdf
Citera
2023-02-26, 17:40
Medlem
knark-kungens avatar
Det här blir sista spiken i kistan innan Morgan Johanssons dröm om det narkotikafria Sverige infrias.

Det här kommer döda hela drogmarknaden, det är lika bra alla gängmedlemmar börjar putsa på ett cv asap.
Citera
2023-02-26, 17:57
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Undrar vad kostnaderna för samhället kommer att bli?
Citera
2023-02-26, 17:59
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Det här blir sista spiken i kistan innan Morgan Johanssons dröm om det narkotikafria Sverige infrias.

Det här kommer döda hela drogmarknaden, det är lika bra alla gängmedlemmar börjar putsa på ett cv asap.
Jag tänker så här, staten finansierar Sveriges högskolor och dess forskningsresurser.
Kan de inte använda sig av det i sitt utredningsarbeten samt analysera lagförslag i olika scenarier och mot varandra, forskningsarbete, helt enkelt.

Det måste ju vara bättre än att låta Morgan Johansson göra det. Låter det dum eller?
Allt utom Morgan Johansson kan endast bli bättre och då tycker jag att mitt förslag redan ligger i topp.
Citera
2023-02-26, 18:15
Medlem
Bidens avatar
Lagförslag som dessa ligger till grund för varför jag hoppar av glädje varje gång jag får höra om att en svensk polis dör.
Citera
2023-02-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Lagförslag som dessa ligger till grund för varför jag hoppar av glädje varje gång jag får höra om att en svensk polis dör.

Vad har en svensk polis med saken att göra? Du behöver läsa på lite tror jag.
Citera
2023-02-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
De är hantlangarna och de skulle kunna välja att fokusera sina resurser på annat men detta kommer att bli lätta pengar att håva in för dem... sen blir det lagföring, DNA-stöld, utpressning etc som lök på laxen.
Citera
2023-02-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag tänker så här, staten finansierar Sveriges högskolor och dess forskningsresurser.
Kan de inte använda sig av det i sitt utredningsarbeten samt analysera lagförslag i olika scenarier och mot varandra, forskningsarbete, helt enkelt.

Det måste ju vara bättre än att låta Morgan Johansson göra det. Låter det dum eller?
Allt utom Morgan Johansson kan endast bli bättre och då tycker jag att mitt förslag redan ligger i topp.

Tanken är i grunden god, men forskningen vågar sällan eller aldrig lägga sig i politiken i Sverige av den enkla anledningen att då stämplas ens forskning som politisk istället för vetenskaplig och man börjar skapa sig fiender bland politiska motståndare i olika styrelser och nämnder, och det är politikerna eller politiskt intresserade styrelseledamöter som i slutändan bestämmer vilken slags forskning som ska få pengar.

Sverige har Europas lägst utbildade riksdag och det märks.
Citera
2023-02-26, 18:46
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Tanken är i grunden god, men forskningen vågar sällan eller aldrig lägga sig i politiken i Sverige av den enkla anledningen att då stämplas ens forskning som politisk istället för vetenskaplig och man börjar skapa sig fiender bland politiska motståndare i olika styrelser och nämnder, och det är politikerna eller politiskt intresserade styrelseledamöter som i slutändan bestämmer vilken slags forskning som ska få pengar.

Sverige har Europas lägst utbildade riksdag och det märks.
Det är väl därför det finns ett överhus fortfarande i vissa länder. En slags "Bullshit Detector" som kan dra i nödbromsar när det behövs. Ju äldre jag blir, mindre tilltro till demokrati får jag utan att hjälpa det.
Detta är sådant som bidrar till det.
Citera
2023-02-26, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrbanon
Försök eller förberedelse till att bruka narkotika har alltså inte varit straffbart tidigare men nu ska så bli fallet. Lite text ur utredningen:

Trots högst narkotikadödlighet i hela EU. Trots att FN och WHO gått ut med mycket tydliga instruktioner om att konsumptionsförbudet bör utredas och avkriminalisering bör övervägas.

Ja flashback vad tycker ni? Går vi i rätt riktning med denna nya skärpning? Tror ni kriminaliserandet av exempelvis digitalvågar kommer göra att svenskarna minskar sitt narkotikabruk?

länk till gängbrottsutredningen där förslaget återfinns: https://www.regeringen.se/contentassets/bf9dbef42aaf45979180455ccaf954d5/skarpta-straff-for-brott-i-kriminella-natverk.pdf
Härligt, ska beställa hem massa skit till min arab granne så jag blir av med currylukten i trapphuset.
nu åker han dit även om han inte hämtar det, då jag använder hans öppna wifi kan han ju försöka komma undan, jävla fettbabbe.
Citera
2023-02-26, 18:58
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn

Polisen företräder lagen och rättsväsendet. Du blir inte polis om du inte helhjärtat står bakom lagstiftningen.
Citera
2023-02-26, 18:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Frågan om innehav av t.ex. redlinepåsar och digitalvågar kan utgöra försök eller förberedelse, som Attunda tingsrätt väcker, får avgöras i rättstillämpningen efter enbedömning av omständigheterna i varje enskilt fall.

Men va?!?!

Jag erkänner, jag är den nye Pablo Escobar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in