2023-02-26, 00:28
Medlem
Moneymasters avatar
kan man day trada amerikanska aktier hos nordnet, avanza eller degiro?

kan man tex gå ur sin positon innan expiration date ifall man har köpt en call option ? eller måste man vänta tills experation date?
Citera
2023-02-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneymaster
kan man tex gå ur sin positon innan expiration date ifall man har köpt en call option ?

Det är klart man kan!
Citera
2023-02-26, 00:38
Medlem
Moneymasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Det är klart man kan!

så du säger till mig att man kan köpa optioner för amerikanska aktier hos nordnet tex och man kan gå ur sin positon innan löptiden går ut?
Citera
2023-02-26, 00:40
Medlem
Citat:
så du säger till mig att man kan köpa optioner för amerikanska aktier hos nordnet tex och man kan gå ur sin positon innan löptiden går ut?
Man kan inte köpa optioner på amerikanska aktier på Nordnet (eller Avanza). Du kan köpa optioner på svenska aktier & index (OMXS30 & OMXS30 ESG).
Citera
2023-02-26, 00:43
Medlem
Moneymasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Man kan inte köpa optioner på amerikanska aktier på Nordnet (eller Avanza). Du kan köpa optioner på svenska aktier & index (OMXS30 & OMXS30 ESG).

precis

men ifall man köper optioner på svenska aktier kan man gå ur sin position innan löptiden går ut?
Citera
2023-02-26, 00:48
Medlem
Citat:

Jag vet inte vilka optioner man kan köpa, men dem man kan köpa kan man också sälja, och alltså gå ur sin position.
Citera
2023-02-26, 00:49
Medlem
Moneymasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Jag vet inte vilka optioner man kan köpa, men dem man kan köpa kan man också sälja, och alltså gå ur sin position.

innan expiration date?
Citera
2023-02-26, 00:53
Medlem
Citat:
precis

men ifall man köper optioner på svenska aktier kan man gå ur sin position innan löptiden går ut?
Ja självklart. Men likviditeten är usel och spreadarna är gigantiska. Rätt irriterande att ens ordna så man kan handla optioner också, är t.o.m. fysiskt papper man måste skriva på hos vissa banker och kreditprövning etc.. Du bör vara medveten om att det är ett extremt liten marknad, kanske är 100 pers som semi-aktivt handlar optioner i Sverige (det är inte en lika stor thing som i USA, här i Sverige handlar degenerates minis/turbos/certifikat istället). Om du vill ha mer information eller har fler frågor så joina denna discorden https://discord.gg/QEd5zAf4N4. Där finns några halv-duktiga (nåväl, avsevärt bättre än vad du hittar på Flashback eller någon annanstans) folk som handlar med optioner.
Citera
2023-02-26, 00:55
Medlem
Citat:
innan expiration date?

Ja, annars finns det väl inget kvar att sälja?
Citera
2023-03-23, 21:39
Medlem
Citat:
precis

Inte aktiv inom optioner men tror det kan bli dyrt att göra daytrading där. Kolla spreadarna. Kanske terminer är mer intressanta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in