• 3
  • 4
2023-02-27, 19:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä det är inte samma sak eller smak eller bryning men ägg går att bryna, steka och sjunker in i brödet, inkl en emulsion av ägg och olja går det ännu bättre

Jag orkar inte beskriva det här för dig vetenskapligt just nu, med prova googla "grilla kött med majonäs" eller "marinera kyckling med majonäs" och sen grilla eller ugnsbaka
Då kan jag fråga mig varför du skriver att det är samma sak att steka med majjo som att steka i uppvispat ägg.
Citera
2023-02-27, 21:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Det verkar vara något i ägget som skyddar brödet från att brännas även om man använder mindre mängd majonnäs. Om du testar att steka med majonnäs så kommer du märka effekten.

Ja, det är en kombination av maillardreaktion i brödets yta och det faktum att äggula koagulerar vid 65-70°C, men fettet sjunker även djupare in i brödet då fibrerna i princip styr upp en kapillärverkan och "suger till sig" fettet när fettet smälter och blir flytande och hålrummen i fibrerna drar ihop sig. Men det blir bränt bara det kommer upp i tillräcklig temperatur.

Jag har inget direkt emot att steka bröd med majonnäs (Hyfsat vanligt att man får det på diners i USA.), men jag har inte direkt sett storheten i det än heller.
Citera
2023-02-28, 05:54
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, det är en kombination av maillardreaktion i brödets yta och det faktum att äggula koagulerar vid 65-70°C, men fettet sjunker även djupare in i brödet då fibrerna i princip styr upp en kapillärverkan och "suger till sig" fettet när fettet smälter och blir flytande och hålrummen i fibrerna drar ihop sig. Men det blir bränt bara det kommer upp i tillräcklig temperatur.

Jag har inget direkt emot att steka bröd med majonnäs (Hyfsat vanligt att man får det på diners i USA.), men jag har inte direkt sett storheten i det än heller.

Det är medelhög värme man ska ha det på så bränns det inte. Jag har aldrig gillat krutonger, men gillar väldigt mycket majonnässtekt bröd.
Citera
2023-02-28, 07:27
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Det är medelhög värme man ska ha det på så bränns det inte. Jag har aldrig gillat krutonger, men gillar väldigt mycket majonnässtekt bröd.

Har du majonnäs på båda sidor? Steker du på båda sidor av brödskivan?
Citera
2023-02-28, 08:10
Medlem
needAlifes avatar
Testade detta när jag stekte hamburgare igår. Blev en riktigt bra yta men fortfarande mjukt och gott. Kan glatt rekommendera det.
Citera
2023-02-28, 09:56
Medlem
Det går även bra att baka med majonnäs fett som fett typ 🤷🏼‍♀️
Citera
2023-02-28, 10:20
Medlem
Perfekt att steka i, När jag tillagar en köttbit med sous-vide-tekniken så blir den jämnrosa inuti och steker men köttet i majonnäs efteråt så får man den perfekta smakrika stekytan tack vare maillardreaktionen.
Citera
2023-02-28, 10:31
Medlem
zombie-nations avatar
Har bara chilimayo och skogaholmslimpa. Vad tror ni?
Citera
2023-02-28, 18:00
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Har du majonnäs på båda sidor? Steker du på båda sidor av brödskivan?

Ja. Jag lägger ett tunt lager majonnäs på ena sidan av två brödskivor, sedan steker jag dem på medelhög värme i en torr gjutjärnsgryta. När de blivit gyllenbruna så tar jag ur de båda brödskivorna och lägger ett tunt lager majonnäs på andra sidorna. Därefter lägger jag tillbaka ett bröd i gjutjärnsgrytan, lägger port salut ost och tärnad rökt påläggsskinka på den, sedan läggs det andra brödet på toppen. Grytans lock åker därefter på och undersidan steks så att den brödbiten blir stekt på båda sidorna. Därefter vänds hela mackan och toppen steks. När allt är klart har du två bröd som stekts på båda sidorna, samt smält ost inuti.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in