Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Så hd bedömning att förtal (vi antar att det är förtal) inte är perdurerande gör att det inte går att åtala i det här fallet? Om hd bedömt tvärtom hade det då gått enligt min bedömning? Dvs är det hd utslag som är ”problemet” för ett åtal?
Edit, tog bort feltolkning av mig.
Ja det stämmer. Hade förtal utgjort perdurerande brott så hade det gått över till att bli förtal av avliden.
Perdurerande brott är sk pågående brott, dvs de anses pågå hela tiden. Typexempel är olaga frihetsberövande, vapenbrott och narkotikabrott i form av innehav.
En frihetsberövad är lika berövad sin frihet under hela tiden, därför pågår brottet hela tiden.
Innehav av vapen och narkotika lika så, du har ju vapnen och knarket under hela den tiden, alltså pågående brott.
Det som gör att förtal inte är perdurerande är för att brottet begås, fullbordas och avslutas i samma handling. Skadan sker (potentiellt)omedelbart.
Jämförbart t.ex. med om jag slår dig. Brottet fortsätter ju inte bara för att du har ont i 1 timme efter utan brottet är fullbordat och avslutat i och med slaget. Skadan sker omedelbart.