2025-08-29, 01:06
Märker att de gillar att använda ord som "framtidsoro", och försöker anspela på att det faktiskt är bra just nu, som inte är sannt. Det finns enorm konstgjord knapphet, som förklarar bra mycket av det hela att folk inte föder barn. Visst jag svälter inte och har aldrig havt missväxt under min livstid, men ändå finns det kulturella problem och sociala problem som jag känner av. Och världen är annorlunda idag, problemen från förr är orrelevanta, vi har våra problem att ta itu med. Forskarna har bara inte mage nog att erkänna att det är oro om sammtiden vi lever i nu som vi dras med, för det går emot narrativet. Varje dag som går är sämre än vad den hade kunnat vara.

Konstgjord knapphet är vad som gör livet opålitligt och otryggt. Men vissa vill gärna inbilla sig att vi lever i överflöd, som inte är sannt. Det är svårt att växa i det här samhället, svårt att hitta bra sammanhang som stärker folk. Svårt att få tid av människor och välldigt få är villiga att hjälpa. Allt ska vara en transaktion, man kan aldrig bara få hjälp när man behöver den utan det ska alltid vara en själv som ska behöva betala för den. Dessutom finns det många fattigdomsfällor som är inbyggda i systemet och som är svåra att undvika, men som är avgörande att man är vaksam för så man undviker onödigt lidande.
Senast redigerad av Akterseglarn 2025-08-29 kl. 01:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in