2023-02-24, 22:23
Medlem
Svidmyras avatar
Vid avlivning i hemmet kommer veterinären och ger vanligen först en lugnande spruta i nacken så hunden somnar. När den sover gott får den en avlivningsspruta, vanligen i ena frambenet.

Det dröjer några minuter innan hunden somnar av första sprutan så man hinner ta farväl av hunden i lugn och ro, kanske lägga den i soffan eller knät och sedan sitta intill när den får sista sprutan. Därefter tar veterinären med hunden för kremering om man vill det.

Avlivning i hemmet brukar vara mycket värdig och lugn och är verkligen att rekommendera. Det kostar lite mer än vanlig avlivning eftersom veterinären tar betalt för hembesöket. Man gör klokt i att ringa till några stycken för prissättningen är mycket varierande. Förr var distriktsveterinären billigast, jag vet inte hur det är nu eftersom det är flera år sedan jag senast behövde avliva någon hund eller katt.

Tänk på att det kan vara tjäle i marken på många ställen just nu så om hunden ska avlivas snart bör ägaren låta kremera den och inte försöka gräva ner kroppen i stenhårda marken.
Citera
2023-02-24, 22:25
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menatetz
Eftersom du frågar om något receptfritt utgår jag från att du talar om medicinska preparat och sådana finns inte för syftet. Det vanliga Allfatal är receptbelagt, men du är välkommen att leta i FASS Djurläkemedel, jag kan ju ha fel. Om du menar receptfritt som i vad som helst som kan köpas utan recept, exempelvis kumatetralyl, bromadiolon eller difenakum, så är de att betrakta mer som utstuderat djurplågeri än avlivningsmedel i sammanhanget.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20091125000031
Tack för ditt svar!

Jag hade nog tänkt mig nåt som man har hemma, typ nåt med paracetamol eller nåt med ibumetin elle r nåt annat som kan få vännen att somna in på ett värdigt sätt?
Citera
2023-02-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Tack för ditt svar!

Jag hade nog tänkt mig nåt som man har hemma, typ nåt med paracetamol eller nåt med ibumetin elle r nåt annat som kan få vännen att somna in på ett värdigt sätt?
Jag förstår det, men svaret blir nej, utifrån ett etiskt djurskyddsperspektiv. Det går alltid att ha ihjäl djur med olika medel, men värdigt så? Nej. Ni kan ju höra med veterinär om hen kan komma hem med en spruta som redan har nämnts. Det är värdigt en trofast vän.
Citera
2023-02-24, 22:33
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menatetz
Eftersom du frågar om något receptfritt utgår jag från att du talar om medicinska preparat och sådana finns inte för syftet. Det vanliga Allfatal är receptbelagt, men du är välkommen att leta i FASS Djurläkemedel, jag kan ju ha fel. Om du menar receptfritt som i vad som helst som kan köpas utan recept, exempelvis kumatetralyl, bromadiolon eller difenakum, så är de att betrakta mer som utstuderat djurplågeri än avlivningsmedel i sammanhanget.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20091125000031
Hunden går på Onsior och det har fungerat bra tills nu då hunden inte hänger med ..
Citera
2023-02-24, 22:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Borde det inte gå att dränka den i ett badkar eller liknande? Borde gå ganska smidigt och smärtfritt tänker jag.

Att inte kunna andas framkallar människans värsta ångest. Är nog samma för djur.
Citera
2023-02-24, 22:48
Medlem
Hatar jägare som har hundar som jagar åt de. Är lojala och sedan när hunden inte orkar jaga så skjuter de hunden.
Sjuka jävla människor.
Låt hunden gå i pension som en trogen gammal vän som tjänat dig i många år.
Låt hunden njuta av ålderns höst och sedan dö när det är dags att dö.
Inte fan skjuter ni eran mormor bara för hon är gammal.
Och NEJ det är inte skillnad på mormor och en trogen hund.
Vad hände med lojalitet och vänskap till en gammal vän.
Fy på er.. låt hunden få leva ut sina dagar
Citera
2023-02-24, 22:57
Medlem
Det är lagligt att avliva sitt eget husdjur spelar egentligen ingen roll om det är friskt eller inte. Det som dock inte är tillåtet är att utsätta djuret för onödigt lidande eftersom detta skulle kunna kategoriseras som djurplågeri i enlighet med 16:3 Brottsbalken. Avlivningen måste alltså ske så snabbt som möjligt och smärtfritt. Hur detta går till skiljer sig mellan djurarter, jag skulle gissa på att det är jordbruksverket som regelbundet uppdaterar kriterier kring detta, vissa djur är de tillåtet med ett slag mot huvudet osv.
Citera
2023-02-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Det är lagligt att avliva sitt eget husdjur spelar egentligen ingen roll om det är friskt eller inte. Det som dock inte är tillåtet är att utsätta djuret för onödigt lidande eftersom detta skulle kunna kategoriseras som djurplågeri i enlighet med 16:3 Brottsbalken. Avlivningen måste alltså ske så snabbt som möjligt och smärtfritt. Hur detta går till skiljer sig mellan djurarter, jag skulle gissa på att det är jordbruksverket som regelbundet uppdaterar kriterier kring detta, vissa djur är de tillåtet med ett slag mot huvudet osv.
Du tänker på detta:
Citat:
Om din hund behöver avlivas
Om en hund blir allvarligt skadad eller är svårt sjuk och inte längre kan leva ett bra liv bör den avlivas. Den som avlivar hunden ska kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden. Det är viktigt att djur som avlivas inte behöver lida.

Djurägare får avliva sina djur själva, men det finns regler för hur djur ska avlivas. Det vanligaste är att låta en veterinär avliva hunden med en överdos av narkosmedel.

Det är också tillåtet att skjuta en hund om man har ett vapen med en vapenlicens för att få avliva djur. Hundvalpar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom ett hårt slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan kraft och precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död. De metoder som är tillåtna för att avliva djur finns i våra föreskrifter om avlivning.
https://jordbruksverket.se/djur/hund...ppochavlivning

Föreskrift (pdf): http://djur.jordbruksverket.se/downl...0/2019-008.pdf

Där anges, utöver ovan, avblodning.
Senast redigerad av Menatetz 2023-02-24 kl. 23:07. Anledning: Lade till föreskrift
Citera
2023-02-24, 23:11
Medlem
Citat:
En jaktkamrat har en gammal labrador som nu inte längre jagat på några år.

Nu börjar hunden få alla tecken på att den borde tas bort, men vår vän vägrar göra det själv eller låta nån annan i jaktlaget göra det.

Han vill helst göra det hemma utan vapen och undrar om man med nåt receptfritt kan avsluta livet på hunden?

Han är medveten om att det finns vetrinärer som utför avlivning i hemmet, men han vill själv vara med utan att skjuta.

Låt den stackars hunden få ett värdigt avslut av en veterinär som kan se till så att allt går rätt till. Herregud. Att ge honom paracetamol är det mest vidriga jag hört, så ovärdigt för en hund som hjälpt er i så många år.
Citera
2023-02-24, 23:37
Medlem
Citat:

Nu börjar hunden få alla tecken på att den borde tas bort, men vår vän vägrar göra det själv eller låta nån annan i jaktlaget göra det.

Han vill helst göra det hemma utan vapen och undrar om man med nåt receptfritt kan avsluta livet på hunden?

Han är medveten om att det finns vetrinärer som utför avlivning i hemmet, men han vill själv vara med utan att skjuta.

Avlivning med receptfria mediciner verkar skumt.

Jag hoppas att personen tar hunden till veterinär.

Alternativet är omänskligt. Leta upp större blodåder i hals, tryck någon minut extra efter individen tappat medvetande.
Citera
2023-02-25, 00:02
Medlem
zombie-nations avatar
Alvedon ger extremt långsam plågsam död. Opioider kan göra en hund manisk. Det är därför det bara finns vissa mediciner för djur.

Det enda etiska jag kan tänka mig som man kan ha själv är en överdos insulin och det är inte säkert att det går bra ändå. Det som är problem är att djur ofta blir väldigt oroliga innan medicinen kickat in.

Det som talar mot skjutning är att man inte ofta skjuter själv. Utan att man grävt graven innan och den som skjuter lägger ner hunden och skyfflar på jord. Så att ägaren ska slippa se den mosade hunden. Just nu går det inte att gräva i marken så lätt.

Jag vet hur svårt detta är. Jag har en katt som kanske måste avlivas snart och det tar verkligen emot att åka till veterinären.
Senast redigerad av zombie-nation 2023-02-25 kl. 00:06.
Citera
2023-02-25, 00:04
Medlem
Citat:

Det är väl ganska förväntat att det inte är receptfritt. Medlet har ju ganska allvarliga "biverkningar", saker receptbeläggs ju för mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in