2023-02-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsacsenVibevej
Vad jag vet finns det inga källor eller studier på det men jag vet att det är så, och att alla jag har pratat med om zopiklon upplever samma sak. Det är öht inte lönt att öka dosen om första dosen inte funkar.
Det måste gå helst 8 timmar (gärna ett dygn) innan sömngivande effekt kan fås igen. Zopiklon fungerar inte som benso.

Zolpidem kan däremot "fyllas på" även efter att första effekt har börjat verka men Stilnoct är mer ett sanningsserum än en sömntablett. Om man inte somnar (lotteri) så kan zolpidem vara rakt ut helt livsfarlig.
Det är din personliga upplevelse och jag vet att många andra flippat på zolpidem. Jag gick från att aldrig tagit något sömnmedel någonsin till zolpidem och det var verkligen något som hjälpte att somna som en vanlig människa igen. Man vaknade och hade inte "bakiskänslan" som de flesta sömnmedel ger som man hört talas om. Bara för din upplevelse var dålig så behöver inte andras vara det. Sen är det väl självklart att man ska ta det när man "gjort kväll" och ligger i sängen.
Citera
2023-02-23, 20:16
10- 15mg brukar funka bra på mig. Men du kan inte ta skiten och förvänta dig bli trött bara sådär. Gäller att du lägger dig och blundar ganska direkt efter du svalt tabletterna annars funkar dom inte. Känns ju som du lägger dig alldeles för tidigt dessutom även om du går upp tidigt.

Du får nog vänta tills kl 22 åtminstone.
Citera
2023-02-23, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så bra. Men du och dina kompisar är inga bra källor. Men okej, jag släpper det.
Prova så får du se.
Dessutom ska man inte ta onödigt stor dos zopiklon då man mår värdelöst vid avtändningen som vid zopiklon börjar nästan direkt efter att effekten har klingat av. Märk här: Effekten sitter maximalt i bara en halvtimme.
Därefter smakar du stål i munnen och mår allmänt äckligt och ångrar att du tog zopiklon (ifall du inte sover då).
Vid för stor dos, även om du somnar, så har inte allt hunnit att elimineras tills du vaknar på morgonen och du kommer därför må surt skräp även då.
Citera
2023-02-23, 20:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Prova så får du se.
Man får inga vetenskapliga belägg av att prova. Och jag kan inte prova allt jag vill se evidens för.
Citera
2023-02-23, 20:25
Medlem
vadsadusadus avatar
De flesta människor behöver inte mer än 7 timmars sömn, högst 8. Att då gå och lägga dig kl 18.00, även med räknad insomningstid, blir rätt många timmar extra per vecka.

Du skriver att du drar i dig centralstimulantia och koffein också. Jag vet vilket jävla tjat det är om sånt, men det finns en anledning till det. Du skriver inget om vad du jobbar med, hur fysisk du är osv heller.
Citera
2023-02-23, 20:39
När man blir äldre är det svårare att somna. Kroppen fungerar sämre. Jag personligen undviker koffein 6-7 timmar innan jag skall gå och lägga mig. Annars är det kört. "Centralstimulantia"? Låter inte som nåt som främjar sömnen direkt heller. De grejerna kan ha en halveringstid på upp till 24 timmar. Då är det inte konstigt att du inte kan sova.
Senast redigerad av Juristen08 2023-02-23 kl. 20:42.
Citera
2023-02-23, 20:51
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
De flesta människor behöver inte mer än 7 timmars sömn, högst 8. Att då gå och lägga dig kl 18.00, även med räknad insomningstid, blir rätt många timmar extra per vecka.

Du skriver att du drar i dig centralstimulantia och koffein också. Jag vet vilket jävla tjat det är om sånt, men det finns en anledning till det. Du skriver inget om vad du jobbar med, hur fysisk du är osv heller.
Det handlar ju inte att människor kanske inte behöver mer än 7 timmars sömn, utan hur många timmars sömn en person vill ha. Själv snittar jag drygt 12 och har gjort så de senaste 10 åren.
OT. Jag kommer ihåg i ungdomen... Jag kände en grekisk apotekare som sålde Stilnoct i tusentals. Jag tror han importerade dom från Turkiet eller måhända att det var Bulgarien. Det stod i alla fall på olika språk från gång till gång.
Man gav en halv tablett till någon som aldrig hade provat. Svårt som fan var det att övertyga folk men efter exakt 7 minuter på tom mage i stående ställning när halvan Stilnoct hade slagit på så proppade de i sig hela kartan. De blev som satanister och gav sig inte förrän de hade slukat allt man hade.

Samtliga slutade blodiga med söndertrasade kläder med total minnesförlust dagens efter. Än idag har ingen av dem en blekaste aning vad som hände (inte jag heller för dom gav sig iväg). Riktigt riktigt otäck medicin. Rohypnol och crack kommer inte ens i närheten, långt ifrån.
Citera
2023-02-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
När man blir äldre är det svårare att somna. Kroppen fungerar sämre. Jag personligen undviker koffein 6-7 timmar innan jag skall gå och lägga mig. Annars är det kört. "Centralstimulantia"? Låter inte som nåt som främjar sömnen direkt heller. De grejerna kan ha en halveringstid på upp till 24 timmar. Då är det inte konstigt att du inte kan sova.
Ja och vissa kan hantera det men en kaffe till lunch är som typ att du skulle hälla i dig en 1/4 kaffe precis innan du går och lägger dig enligt sömndoktorn matthew walker.
Citera
2023-02-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag bara kommenterade det konstiga med att den första tabletten först måste "värka ut" innan den andra kan börja ge verkan. Och så ville jag ha en källa på det.
ja, det där är skitsnack
Citera
2023-02-23, 21:34
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Det handlar ju inte att människor kanske inte behöver mer än 7 timmars sömn, utan hur många timmars sömn en person vill ha. Själv snittar jag drygt 12 och har gjort så de senaste 10 åren.

Fast bara för att du vill att kroppen ska funka på ett sätt så gör den inte det. Jag vill inte sova alls om jag får bestämma, men det funkar inte heller rent fysiskt.
Citera
2023-02-23, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Fast bara för att du vill att kroppen ska funka på ett sätt så gör den inte det. Jag vill inte sova alls om jag får bestämma, men det funkar inte heller rent fysiskt.
Det gör den visst med en uträknad plan om hur du maximerar antalet timmars sömn. Om använde preparat som inte ger korstolerans med varandra kan du närma dig Michael Jacksons 16 till 17 timmars sömn per dygn.
Undrar hur många mord och dylikt jag indirekt ligger bakom (har ingen aning) utan att någon skulle kunna åtala mig så det kan ju egentligen kvitta.
De körde iväg med knivar och kom tillbaka på morgonkvistarna nersprutade med blod. Det var min hämnd på den tiden pga att samhället hade svikit mig.

5? 10? Jag vet inte.
Citera
2023-02-23, 22:04
Medlem
Ta droger. Drick lite alkohol. 😌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in