2023-02-23, 15:24
Medlem
Råttor har hittat till hönsgården och jag har tagit en del av dom i burar men de senaste veckorna har jag inte lyckats haffa dom - dessa ska ju inför för kort domstol och slutlig avrättning.
Jag är tveksam till gift pga andra djur kanske käkar kadavern inkluderat hönsen..
(Råttgift -> död råtta -> hönsmat -> ägg -> råttgift i frukosten)- så hur tycker ni man ska bekämpa skadedjuren?
Jag har svårt att tro att jag utrotat dom med 2 burfällor under 6 månader...
Kan dom lära sig att en bur är en bur?
Tips?
Citera
2023-02-23, 15:38
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Råttor har hittat till hönsgården och jag har tagit en del av dom i burar men de senaste veckorna har jag inte lyckats haffa dom - dessa ska ju inför för kort domstol och slutlig avrättning.
Jag är tveksam till gift pga andra djur kanske käkar kadavern inkluderat hönsen..
(Råttgift -> död råtta -> hönsmat -> ägg -> råttgift i frukosten)- så hur tycker ni man ska bekämpa skadedjuren?
Tips?
Ja de lär sig,råttor är väldigt smarta
Skaffa en katt
Citera
2023-02-23, 15:40
Medlem
Du lurar inte råttor med bur.
Råttfällor flippar de runt för att sedan vända tillbaka och ta betet.

Så tillvida att du talar om råttor och inte möss.

Du behöver ett luftgevär och spetsammunition. Helst med kikarsikte.

Sedan är det bara att sätta sig ner och vänta. Efter att några av dem gått åt blir den övriga gruppen mer försiktiga och du kommer behöva gömma dig och då kommer kikarsiktet fram. Se till att det kan fokuserar på ca 10 meter.

lycka till
Citera
2023-02-23, 15:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Tips?
Råttor är smarta djur, de lär sig så småningom vad som är farligt för dem. Har tagit livet av en jävla massa råttor med hink/behållare och vippbräda. Finns ritningar på nätet hur du bygger en egen, fanns tidigare en enkel att köpa på Jula. I hinken kan man ha vatten med lite diskmedel som tar bort ytspänningen så de sjunker, alt. glykol, men det är mycket giftigt för andra djur så det förutsätter du bränner råttorna sen. Allt detta är givetvis förbjudet, men du gör väl inte en Tic took video och lägger upp? Då vet ingen vad du gjort.

Agna med snickers, jordnötssmör eller "Provoke" (flaska med något extra gott)
Citera
2023-02-23, 15:45
Medlem
Bewnhurs avatar
När jag var liten så brukade katten eller tuppen allt som oftast ta hand om råttorna. Mormor och Morfar hade en tupp som var expert på att mörda råttorna till varierande resultat, var de inte fullvuxna så brukade han ta tag i svansen och banka råttan i golvet för att sedan äta upp bytet.

Var det en fullvuxen ladugårds-råtta så brukade det vara mer blodigt än när katten kom släpandes med en, gissar på att både näbbarna och klorna gick flitigt åt då.
Citera
2023-02-23, 15:48
Medlem
Onanikrems avatar
Ytterligare en anledning att skita i gift är om de kryper in i väggarna, under golvet och dör då luktar det inte hallontårta efter någon vecka.
Citera
2023-02-23, 15:49
Moderator
Maviels avatar
Skaffa liten terrier. Företrädelsevis borderterrier. Problem solved
Citera
2023-02-23, 15:58
Medlem
Katt finns redan, verkar inte bry sig så den kanske åker på förhör.
Tupp kan jag inte ha pga bebyggelse.
Jag kanske ska agna upp med mat och filma med kamera, kan inte sitta och jaga på nätterna för jag blir trött :/
Har funderat på denna:
https://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Rattfalla-Multislag?gclid=EAIaIQobChMIzOH_2POr_QIV2QWiAx3lnA 4REAQYBCABEgJdu_D_BwE
Citera
2023-02-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Skaffa liten terrier. Företrädelsevis borderterrier. Problem solved
Men om det blir en innehund och inte bor i hönsgården kommer den väl inte att hitta dom..
jag gillar ide med hund men det blir en innehund..
Citera
2023-02-23, 16:01
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Tips?
Gå in på Anticimex hemsida, de har tips om skadedjur, samt är de som man ringen om man inte klarar fixa det på egen hand. Kolla om det ingår i någon försäkring du har att anlita dem.
Citera
2023-02-23, 16:19
Medlem
Jag förgiftade mina fyrfota inkräktare med sockerkaka indränkt i glykol. La sockerkakan i ett djupt fat och hällde glykolen på. Dagen efter var den helt rensad.

Nästa natt tog jag några pepparkakor och tillagade på samma vis och satte ut på samma ställe.
Dagen efter var fatet bara till hälften inmundigat.

Sedan denna buffé dukades upp för två vintrar sen har jag inte sett till dem. Inga fotspår eller spillning heller.

OBS! Som någon redan påpekat. Glykolen är svingiftig. Se noga till att hundar, katter eller normala djur inte kan komma åt skiten.
Citera
2023-02-23, 16:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Tips?
P-piller?
De har tagit fram ett preventivmedel för råttor som går att framställa på ett billigt sätt, rapporterar Danmarks Radio.

Genom att tillsätta medlet i en söt vätska kan man få råttorna att slicka i sig det.
https://sverigesradio.se/artikel/p-vatska-for-rattor-kan-ersatta-rattgift

Eller så fångar du in dem, och sätter i en spiral.

Sedan vet jag inte om det är så smart att sprida preventivmedel i naturen, antar att även andra djur kan drabbas.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-23 kl. 16:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in