Citat:
Ursprungligen postat av
pekz0r
Många ser ett AB som mer seriöst och lägre risk, men rent logiskt så är det tvärtom betydligt säkrare att hyra ut till en enskild firma än ett AB eftersom företagaren då blir betalningsansvarig personligen. Där har du nog den största fördelen för dig med AB, dvs att du inte blir personligt betalningsansvarig för hyran. Ett hyreskontrakt signerar man oftast på flera år vilket gör att det blir en flera hundra tusen som du blir betalningsansvarig för med EF.
Periodiseringsfond är ju även ett alternativ om du har en enskild firma för att kunna skjuta upp skatten och de pengarna kan du ju sedan använda för att köpa ett hyreskontrakt. Periodiseringsfonden borde väl vara med i
När det gäller momsen har jag dålig koll. Menar du att du måste ta 25 % moms på försäljningen om du har ett AB? Det låter konstigt.
Är periodiseringsfond något man måste registrera i förskott? hur fungerar det rent praktiskt?
Hur gör jag med det överskott som jag har på företagskontot nu, bör jag flytta över det till privatkontot eller kan de ligga kvar?
25% moms när man har AB är för att man säljer konsten via ett bolag. Samma om jag skulle ha utställning på ett galleri, så är det 25% moms
https://lawline.se/answers/skyldig-att-betala-moms-vid-forsaljning-av-tavlor
" Denna frigräns gäller dock ej om du säljer konsten genom ett bolag, då är nämligen skattesatsen 25 procent."