2023-02-23, 02:58
Medlem
carminaburanas avatar
Jag ligger i startgroparna att avveckla min egna firma, och starta AB inför sommaren. Jag sysslar med konstnärlig verksamhet. Nordiad och många andra har hjälpt mig mycket i mina tidigare trådar, det är jag verkligen tacksam för!

Största anledningen till att jag vill starta AB är så att jag kan bygga up lite kapital i företaget för att underlätta lokalanskaffning i Stockholm. Jag har ej haft omsättning de senaste åren som möjliggjort detta (covid + cancer) och därav har det blivit svårt att bli godkänd som hyresgäst trots att jag erbjudit mig att betala en årshyra i förskott, plus deposition. Jag hade en omsättning på ca 400.000kr brutto förra året, och jag siktar på 600.000 detta året. Jag tar ut väldigt lite lön, runt 50-60000 kr totalt under hela året.

Budget på lokal ligger på 5-10.000/månaden, och jag kan tänka mig att betala överlåtningsavgift på 150-200.000.

Frågan är, skulle det underlätta lokalanskaffandet om jag hade ett AB som hade runt 750.000 kr i en periodiseringsfond eller liknande? Är det något potentiella hyresvärdar tittar på? Kan de ens se det?

En av fördelarna med att ha kvar enskild firma är att jag som konstnär endast har 12% utgående moms på verk, men kan få tillbaka 25% på ingående, men nackdelen är att det är svårare att bygga upp ett kapital i företaget. Man skattar ju bort +hälften direkt, vare sig man vill eller inte. När man säljer via AB är det 25% utgående moms.

Vad tror ni, vilket skulle var mest fördelaktigt under dessa förutsättningar?
Citera
2023-02-23, 14:53
Medlem
Många ser ett AB som mer seriöst och lägre risk, men rent logiskt så är det tvärtom betydligt säkrare att hyra ut till en enskild firma än ett AB eftersom företagaren då blir betalningsansvarig personligen. Där har du nog den största fördelen för dig med AB, dvs att du inte blir personligt betalningsansvarig för hyran. Ett hyreskontrakt signerar man oftast på flera år vilket gör att det blir en flera hundra tusen som du blir betalningsansvarig för med EF.

Periodiseringsfond är ju även ett alternativ om du har en enskild firma för att kunna skjuta upp skatten och de pengarna kan du ju sedan använda för att köpa ett hyreskontrakt. Periodiseringsfonden borde väl vara med i

När det gäller momsen har jag dålig koll. Menar du att du måste ta 25 % moms på försäljningen om du har ett AB? Det låter konstigt.
Citera
2023-02-23, 15:19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Många ser ett AB som mer seriöst och lägre risk, men rent logiskt så är det tvärtom betydligt säkrare att hyra ut till en enskild firma än ett AB eftersom företagaren då blir betalningsansvarig personligen. Där har du nog den största fördelen för dig med AB, dvs att du inte blir personligt betalningsansvarig för hyran. Ett hyreskontrakt signerar man oftast på flera år vilket gör att det blir en flera hundra tusen som du blir betalningsansvarig för med EF.

Periodiseringsfond är ju även ett alternativ om du har en enskild firma för att kunna skjuta upp skatten och de pengarna kan du ju sedan använda för att köpa ett hyreskontrakt. Periodiseringsfonden borde väl vara med i

När det gäller momsen har jag dålig koll. Menar du att du måste ta 25 % moms på försäljningen om du har ett AB? Det låter konstigt.

Är periodiseringsfond något man måste registrera i förskott? hur fungerar det rent praktiskt?
Hur gör jag med det överskott som jag har på företagskontot nu, bör jag flytta över det till privatkontot eller kan de ligga kvar?

25% moms när man har AB är för att man säljer konsten via ett bolag. Samma om jag skulle ha utställning på ett galleri, så är det 25% moms

https://lawline.se/answers/skyldig-att-betala-moms-vid-forsaljning-av-tavlor

" Denna frigräns gäller dock ej om du säljer konsten genom ett bolag, då är nämligen skattesatsen 25 procent."
Citera
2023-02-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Är periodiseringsfond något man måste registrera i förskott? hur fungerar det rent praktiskt?
Hur gör jag med det överskott som jag har på företagskontot nu, bör jag flytta över det till privatkontot eller kan de ligga kvar?

25% moms när man har AB är för att man säljer konsten via ett bolag. Samma om jag skulle ha utställning på ett galleri, så är det 25% moms

https://lawline.se/answers/skyldig-att-betala-moms-vid-forsaljning-av-tavlor

" Denna frigräns gäller dock ej om du säljer konsten genom ett bolag, då är nämligen skattesatsen 25 procent."
Med EF fyller du bara i det i NE-bilagan i din vanliga deklaration. Vad du har på företagskontot med EF spelar ingen roll eftersom det inte är någon skillnad på företagets pengar och dina privata pengar. Du beskattas bara på resultatet varje år oavsett om du plockar ut pengarna(eget uttag) eller inte.

Det där med momsen låter lite konstigt, men Lawline borde ha koll på det där. Om det så är det ju ett väldigt starkt argument för att fortsätta med EF.
Citera
2023-02-23, 16:19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Med EF fyller du bara i det i NE-bilagan i din vanliga deklaration. Vad du har på företagskontot med EF spelar ingen roll eftersom det inte är någon skillnad på företagets pengar och dina privata pengar. Du beskattas bara på resultatet varje år oavsett om du plockar ut pengarna(eget uttag) eller inte.

Det där med momsen låter lite konstigt, men Lawline borde ha koll på det där. Om det så är det ju ett väldigt starkt argument för att fortsätta med EF.

Ok, ja det borde jag säga till min bokföringsgumma då? Jag väljer själv hur mycket som jag sätter in där?

Ja det där med momsen är intressant, givetvis kan man inte komma på skatteverkets broschyr "Moms inom kulturområdet" man får en 404.

https://www.verksamt.se/starta/vad-galler-i-din-bransch/bild-och-form/ekonomi-och-finansiering/moms-inom-bild-och-formomradet#:~:text=Om%20din%20f%C3%B6rs%C3%A4ljni ng%20blir%20h%C3%B6gre,tagit%20 ut%20moms%20av%20kunden.

"Frigränsen på 336 000 kronor gäller inte om du säljer konsten genom ditt bolag, då är skattesatsen 25 procent. "

https://synega.se/redovisning/skatteregler-vid-k%C3%B6p-och-f%C3%B6rs%C3%A4ljning-av-konst/
Senast redigerad av carminaburana 2023-02-23 kl. 16:21.
Citera
2023-02-23, 17:51
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

här hittade jag skatteverkets broschyr!
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/momssatserochundantagfranmoms.4.58d555751259e4d661 68000409.html

"Momsen är 25 procent när en konsthandel eller galleri säljer andras konstverk eller när konstnärens bolag säljer konstverken."
Citera
2023-02-23, 18:08
Medlem
Fejkits avatar
Citat:

Lösningen på det är såklart att man tar privatpersonen i borgen så har du två säkerheter istället för en.
Citera
2023-02-23, 19:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Lösningen på det är såklart att man tar privatpersonen i borgen så har du två säkerheter istället för en.

Personligen så har jag ingen som kan gå som borgensman för mig.
Citera
2023-02-23, 23:35
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Personligen så har jag ingen som kan gå som borgensman för mig.

I ovan exempel blir du som ledamot i ditt AB borgensman för ditt nystartade AB. Då kan du få fördelarna med ett AB samtidigt som fastighetsägaren kan ha en extra säkerhet.
Citera
2023-02-24, 00:00
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
I ovan exempel blir du som ledamot i ditt AB borgensman för ditt nystartade AB. Då kan du få fördelarna med ett AB samtidigt som fastighetsägaren kan ha en extra säkerhet.

Ah, nu är jag med, tack!
Citera
2023-02-24, 17:38
Medlem
För att ha en periodiseringsfond på 750 tkr måste det ha funnits ett överskott i verksamhet på 3 mkr. Har du haft det i din EF?
Citera
2023-02-26, 08:09
Avslutad
Jag är inte helt säker på vad du gör i detalj och vet därmed inte exakt vad du har för färdigheter.

Men om jag vore skulptör skulle jag försöka lära mig att göra stuckatur. Vore jag målare skulle jag börja göra väggmålningar och takmålningar etc.

Då kan man som konstnär få del av alla dessa smaskiga rotavdrag.

Det tar bort effekten av att du måste betala full moms i AB. Blir rent av mer pengar över än om du kör som nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in