• 2
  • 3
2023-02-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Beror lite på vilken åder du är i. Är 60+ är risken relativt stor att drabbas av yrsel beror på förändringar i innerörat. Meniers sjukdom heter det visst. Googla på den diagnosen.

Meniérs har jag haft sedan 20 års ålder, är en bit över 50 idag. kan säga att har man det så blir man inte lite yr utan det är rotatorisk yrsel, illamående, autonoma nervsystemet går på högtryck, detta kommer i oannonserade attacker och kan hålla på i dagar om man har otur.

En massa följdproblem av detta blir det också av typen långvariga sjukskrivningar, psykologiska problem.
Senast redigerad av peckapecan 2023-02-21 kl. 22:15.
Citera
2023-02-21, 22:23
Medlem
MrLevaLivets avatar
Ångest kan du få yrsel av så om läkare har gett dig tumme upp så kan det vara ångesten som spökar. Isåfall behöver du acceptera yrseln och sluta vara så rädd, då kommer nervsystemet lugna sig och yrseln lägga sig. Antar att du i övrigt tar hand om dig och inte sitter och scrollar sociala medier i 4 timmar efter jobbet utan låter hjärnan vila och kroppen aktiveras.
Citera
2023-02-21, 23:45
Medlem
vantablacks avatar
Jag hade problem med liknande yrsel. Inte "oooouh hela världen snurrar"-yrsel utan mer som en laggande film-yrsel där jag i nanosekunder upplevde det som att jag/omgivningen blev lite slow. Svårt att beskriva. Eller om jag rörde mig för hastigt så var det som att omgivningen inte riktigt hängde med. Aldrig så att jag tappade balansen eller föll ihop, men som att jag ibland blev lätt svajig, lite som att gå på en båt. Sjukt obehagligt även om det var så lite yrsel. Men det krävdes inte så mycket för att man skulle bli nojig.
Problemet: ångest. Lösningen på problemet: mild antidepp, bättre sovvanor, rutiner, undvika stress.
Citera
2023-02-22, 10:16
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Jag hade problem med liknande yrsel. Inte "oooouh hela världen snurrar"-yrsel utan mer som en laggande film-yrsel där jag i nanosekunder upplevde det som att jag/omgivningen blev lite slow. Svårt att beskriva. Eller om jag rörde mig för hastigt så var det som att omgivningen inte riktigt hängde med. Aldrig så att jag tappade balansen eller föll ihop, men som att jag ibland blev lätt svajig, lite som att gå på en båt. Sjukt obehagligt även om det var så lite yrsel. Men det krävdes inte så mycket för att man skulle bli nojig.
Problemet: ångest. Lösningen på problemet: mild antidepp, bättre sovvanor, rutiner, undvika stress.
Ja dedär låter otroligt obehagligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in