2023-02-21, 08:50
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Vi är där - det är bara inte lika uppenbart. Då ska man inte glömma att vi har en av världens högsta skattetryck och det är nåt ryssarna inte har.
Precis, vi har jättehöga skatter och förtjänar jättedyra badhus (tråkigt att det är en bit till Kiruna). Vi får annat för skattepengarna också, det är inte alla länder som har råd att sätta invandrare i alla dyra lägenheter vanliga löntagare inte har råd med. Sverige är bäst!
Citera
2023-02-21, 08:50
Medlem
Min stereotypiska bild av norrlänningar säger mig att hälften av Kirunas befolkning skulle bli lika glada om man sågade upp et hål i isen och lät dom bada där som för den här simhallen. Man får säkert inte ens njuta alkohol där.

Vekar vara mer normalen att simhallsprojekt spränger budgeten. Fins det en simhall i Sverige som inte kostade 3 gånger så mycket som lovat?
Citera
2023-02-21, 08:54
Medlem
Blondinss avatar
Så länge det är skattemedel från invånarna i Kiruna så är det lugnt. Det är i så fall dom som borde säga ifrån.

Men det ör nog bara önsketänkande från min sida.
Citera
2023-02-21, 08:55
Medlem
Karmans avatar
Sinnessjukt dyrt. Ställs någon eller några till svars för detta? Usla upphandlare förmodligen.

Vet att min grannkommun Solna nyligen öppnade en ny simhall och den hade en kontraktssumma på 130 miljoner och Peab byggde, enligt denna artikel. Det smarta med den är att simhallen samtidigt är en kontorsfastighet som delfinansierat byggnationen.
https://www.stockholmsbyggnyheter.se/20200902/4217/peab-har-fatt-uppdraget-att-bygga-en-ny-simhall-i-solna
https://fastighetstidningen.se/nu-oppnar-solnas-nya-simhall/
Citera
2023-02-21, 08:56
Bannlyst
Låter som rysk ekonomi men denna gången i Sverige.
Citera
2023-02-21, 08:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är väl känt från t.ex Lund och Danderyd att varenda besök på badhusen kostar kommunen 300-600 kr. Samma med ishallen, varje besök kostar 300 kr, antagligen mer nu när energipriserna gått upp.

På något sätt har dessa två lyxnöjen för en pytteliten klick kommuninvånare förtur framför allt annat, sedan tidernas begynnelse, och det hela är ganska orättvist.

Det enda rimliga är att varje besökare i Kirunas nya badhus betalar badhuset, och ett årskort kommer då att kosta 10-20.000 kr. Bara då kan de jämföra och se om det är värt utgiften. Smakar det så kostar det.
Citera
2023-02-21, 09:06
Medlem
Computerzs avatar
Fyfan vad sjukt. Finns det inga spärrar vid projekt som dessa eller kör man på bara till vilket pris som helst? I Eskilstuna byggde ju NCC Munktellbadet för 295milj kr för ett par års sen. Jag förstår att Kirunas badhus är ett "lyxprojekt" med mycket hög standard osv men är det verkligen försvarbart? Varför duger inte ett normalt badhus längre?
Citera
2023-02-21, 09:11
Medlem
feemaxxxs avatar
50 000 per person för ett kaoz-lekland. Fy fan.
Citera
2023-02-21, 09:20
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Ren korruption, det anlitade byggbolaget har säkert koppling till politikern som godkände bygget.
Citera
2023-02-21, 09:20
Medlem
Antivalents avatar
Finns ju ett bra sätt. Gå till kommunhuset, släpa ut ett gäng chefer och spöa skiten ur dom med basebollträn om de inte berättar var pengarna gick. Efter ett gäng såna "incidenter" lär politikerna tänka två och tre gånger innan de låter korruptionen flyga under radarn. Det behövs någon slags insatsgrupp som kommer med reellt våld för att saker och ting ska ändra sig.
Citera
2023-02-21, 09:21
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Så länge det är skattemedel från invånarna i Kiruna så är det lugnt. Det är i så fall dom som borde säga ifrån.

Men det ör nog bara önsketänkande från min sida.

Robin Hood-skatten gör att kommuner inte behöver ta direkt ansvar för sin budget. Ökar kostnaderna ökar bidragen från andra kommuner.
Citera
2023-02-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Politiker ser av tradition badhus som prestigebyggen. Ofta med förhoppning att det ska locka turister. O sätta orten på kartan.
Jo det är ju oftast därför man besöker en ny stad. För att bada på ett badhus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in