2023-02-20, 13:07
Medlem
TodoLixos avatar
Återköp av aktier har blivit ett populärt sätt för företag att höja sitt aktiepris och öka aktieägarvärdet. Men inte alla återköpsprogram är lika bra. Vissa företag genomför aktieåterköp mer effektivt än andra.

Å ena sidan kan återköp av aktier vara ett positivt tecken på att ett företag tror på sina framtida tillväxtutsikter och är villigt att investera i sig självt. Genom att minska antalet utestående aktier kan företag öka vinsten per aktie och göra sin aktie mer attraktiv för investerare. Detta kan leda till högre aktiepriser och ökad efterfrågan från investerare, vilket kan vara bra för aktieägare.

Å andra sidan är inte alla återköpsprogram bra för investerare. Vissa företag kanske genomför aktieåterköp även när deras aktie är övervärderad, vilket kan vara ett slöseri med resurser som kunde ha investerats i andra områden. Dessutom kan vissa företag genomföra återköp som ett sätt att "artificiellt" höja sin aktiekurs eller uppnå vinstmål, vilket kan vara ett tecken på kortsiktig tänkande som i slutändan skadar företagets långsiktiga utsikter.

Så vilka är några bra och dåliga exempel på återköp av aktier? Finns det vissa branscher eller typer av företag som tenderar att genomföra återköp mer effektivt än andra? Diskutera!
Citera
2023-02-20, 13:14
Medlem
KJosefs avatar
Återköp gynnar alltid aktieägarna därför att de som äger aktien är de som tycker att den är undervärderad så företagen köper alltid tillbaka det som aktieägarna anser vara en undervärderad aktie.

Om du har information som bekräftar att ett företag är övervärderat då ska du alltid sälja företaget det spelar ingen roll hur de allokerar sitt kapital så detta är inte en fråga om återköp.

Det finns många exempel på återköp som i efterhand visat sig vara gjorda på för höga nivåer men investerarna i bolaget hade inte denna informationen på förhand för om de hade haft den skulle de inte vara kvar i bolaget.
Citera
2023-02-20, 13:16
Medlem
Återköp är ett sätt att höja aktiepriset men man hämnar innovation och tillväxt.
I längden låter inte detta som något bra utan detta är väl enbart kortsiktigt så aktieägarna ska bli glada.

T.ex apple har väl inte direkt kommit med något nytt sedan 5g och hela deras företag har byggt på innovation så vi får väl se hur länge det kommer gå bra för dem.
Citera
2023-02-20, 13:27
Medlem
Generellt: Bolag som gör återköp kontinuerligt brukar det vara bra för medan bolag som bara gör återköp något år när det gått extra bra tenderar att göra återköp på toppen.

Swedish Match var ett exempel på ett bolag där de återkommande återköpen var mycket positivt för aktien. Evolution är väl ett av få bolag jag kan komma på som gjort vältajmade återköp när aktien föll mycket.

Dåliga återköp finns det väl ungefär hur många exempel på som helst. Electrolux är ett färskt exempel som återköpte förra året och sen dess har både aktien och bolaget gått uselt och nu ska de även ställa in utdelningen. Bra sätt att elda upp pengar.
Citera
2023-02-20, 13:58
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodoLixo
Återköp av aktier har blivit ett populärt sätt för företag att höja sitt aktiepris och öka aktieägarvärdet. Men inte alla återköpsprogram är lika bra. Vissa företag genomför aktieåterköp mer effektivt än andra.

Å ena sidan kan återköp av aktier vara ett positivt tecken på att ett företag tror på sina framtida tillväxtutsikter och är villigt att investera i sig självt. Genom att minska antalet utestående aktier kan företag öka vinsten per aktie och göra sin aktie mer attraktiv för investerare. Detta kan leda till högre aktiepriser och ökad efterfrågan från investerare, vilket kan vara bra för aktieägare.

Å andra sidan är inte alla återköpsprogram bra för investerare. Vissa företag kanske genomför aktieåterköp även när deras aktie är övervärderad, vilket kan vara ett slöseri med resurser som kunde ha investerats i andra områden. Dessutom kan vissa företag genomföra återköp som ett sätt att "artificiellt" höja sin aktiekurs eller uppnå vinstmål, vilket kan vara ett tecken på kortsiktig tänkande som i slutändan skadar företagets långsiktiga utsikter.

Så vilka är några bra och dåliga exempel på återköp av aktier? Finns det vissa branscher eller typer av företag som tenderar att genomföra återköp mer effektivt än andra? Diskutera!

Att genom återköp göra aktien mer attraktiv för investerare gör ju inte att bolaget får in mer pengar, vill de ha in mer pengar måste de göra en nyemission så just det argumentet faller nog.

Och bra exempel? Tja, Telia brukar återköpa sina aktier, tror de står i 27 spänn nu...
Senast redigerad av Atamon 2023-02-20 kl. 14:05.
Citera
2023-02-20, 15:23
Medlem
TodoLixos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Återköp är ett sätt att höja aktiepriset men man hämnar innovation och tillväxt.
I längden låter inte detta som något bra utan detta är väl enbart kortsiktigt så aktieägarna ska bli glada.

T.ex apple har väl inte direkt kommit med något nytt sedan 5g och hela deras företag har byggt på innovation så vi får väl se hur länge det kommer gå bra för dem.

Just exemplet Apple är intressant eftersom de är ett av världens största företag med en enorm ekonomisk styrka, de har så mycket fritt kassaflöde att de kan genomföra återköp av aktier utan att det nödvändigtvis påverkar deras förmåga att investera i innovation och tillväxt.
Citera
2023-02-20, 15:35
Medlem
TodoLixos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Att genom återköp göra aktien mer attraktiv för investerare gör ju inte att bolaget får in mer pengar, vill de ha in mer pengar måste de göra en nyemission så just det argumentet faller nog.

Och bra exempel? Tja, Telia brukar återköpa sina aktier, tror de står i 27 spänn nu...

Jag tror att du har missuppfattat? Även om bolaget inte får in mer pengar genom aktieåterköp kan de ändå öka värdet på befintliga aktier, vilket gör dem mer attraktiva för investerare.

Just Telia vet jag inte, varför har de misslyckats med sina återköp?
Citera
2023-02-20, 16:18
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Jag tror att du har missuppfattat? Även om bolaget inte får in mer pengar genom aktieåterköp kan de ändå öka värdet på befintliga aktier, vilket gör dem mer attraktiva för investerare.

Just Telia vet jag inte, varför har de misslyckats med sina återköp?

Jovisst men vad skulle bolaget tjäna på det?
Investetarna tillför ju inget kapital till bolaget om inte bolaget gör nyemission vilket ju är det direkt motsatta mot ett återköp.

Och vad åstadskoms med Telias återköp? Kursen har ju trots det gått från 40 till 27 kr och utdelningen som ju brukar kunna höjas efteråt sänktes istället.
Senast redigerad av Atamon 2023-02-20 kl. 16:23.
Citera
2023-02-20, 16:39
Medlem
TodoLixos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Jovisst men vad skulle bolaget tjäna på det?
Investetarna tillför ju inget kapital till bolaget om inte bolaget gör nyemission vilket ju är det direkt motsatta mot ett återköp.

Och vad åstadskoms med Telias återköp? Kursen har ju trots det gått från 40 till 27 kr och utdelningen som ju brukar kunna höjas efteråt sänktes istället.

Okej, jag förstår vad du menar. Det bolag skulle kunna tjäna på genom återköp är att locka fler investerare och öka förtroendet för företaget.

När det gäller Telias återköp kan det finnas flera faktorer som påverkade aktiekursen och utdelningen eller är det direkt resultat av återköpen? Jag har ingen koll på Telia.
Citera
2023-02-20, 17:00
Medlem
Citat:
Okej, jag förstår vad du menar. Det bolag skulle kunna tjäna på genom återköp är att locka fler investerare och öka förtroendet för företaget.

Fler investerare är ju intressant när man behöver ta in kapital. Men att göra återköp för att sen göra nyemission verkar lite bakvänt? Eller vad missar jag?
Citera
2023-02-20, 17:23
Medlem
TodoLixos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fler investerare är ju intressant när man behöver ta in kapital. Men att göra återköp för att sen göra nyemission verkar lite bakvänt? Eller vad missar jag?

Fler investerare kan vara intressant om man vill öka efterfrågan på sina aktier och på så sätt öka likviditeten, höja aktiepriset eller som jag skrev innan öka förtroendet för företaget.

Att göra återköp för att sedan göra nyemission vore märkligt, ja.
Citera
2023-02-20, 17:25
Medlem
Atamons avatar
Citat:

När det gäller Telias återköp kan det finnas flera faktorer som påverkade aktiekursen och utdelningen eller är det direkt resultat av återköpen? Jag har ingen koll på Telia.

Kursen stiger vid återköp, bra för placerare, i huvudsak egalt för bolaget.

En annan aktieteori är att det är bra att gör en split om kursen blivit för hög, det anses också gynna placerarna trots att man då bara gjort två femtiolappar av en hundralapp så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in