2023-02-20, 12:24
Medlem
Familjen är emellan två uppehållstillstånd. Tvingas då betala fullt ut för svensk sjukvård.

Vsd anser ni om detta?

https://sverigesradio.se/artikel/sju...te-finansieras
Citera
2023-02-20, 12:27
Medlem
Onanikrems avatar
Ja det är helt rätt, den bor inte här. Bryter jag armen i Mogadishu och inte har reseförsäkring så får jag nog vackert slanta upp vad det kostar.

Innan de börjat jobba och försörja sig själva skulle alla utlänningar betala vad vården kostar eller åka hem.
Citera
2023-02-20, 12:28
Medlem
Mad monks avatar
Mycket bra.
Citera
2023-02-20, 12:30
Medlem
fittslems avatar
Flyttar man till ett annat land så är det första man fixar en försäkring till uppehållstillståndet är säkrat. Båda föräldrarna är ju arbetskraftsinvandrare.
Samma regler gäller för dig och mig om vi flyttar flyttar utomlands.

Slarvigt gjort av dem.
Citera
Medlem
Jag har många synpunkter kring frågan om uppehållstillstånd osv men jag har samtidigt svårt vara del av ett samhälle som inte kan bekosta akut vård till en 7-åring. Jag tycker vi ska betala detta.
Citera
Dåligt. Har de uppehållstillstånd borde samhället stå för det. Skillnad om de är vanliga turister.
Citera
2023-02-20, 12:31
Medlem
ShotsFireds avatar
Både ja och nej.

Gärningsmän blir belönade här i Sverige. Trots att de inte är medborgare. Varför gör man undantag här? Annars är det rätt. Tyvärr.

Åker jag till USA så får jag betala om min försäkring inte skulle gälla. Inget konstigt alls.
Citera
2023-02-20, 12:32
Medlem
Ser inget konstigt med detta. Regler är till för att följas. Det gäller att hålla reda på vad som gäller.
Citera
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Ser inget konstigt med detta. Regler är till för att följas. Det gäller att hålla reda på vad som gäller.
Givetvis. Nu är det Sverige vi pratar om dock.
Citera
Medlem
Funkar inte - det går inte att debitera minderåriga - bara när de förstör något som'
är vårdslöst eller brottsligt - med vuxen hade det varit helt OK

O skulle ungen inte få vård är detta bland de få fall jag skulle hjälpa till en insamling
med en liten peng
Citera
2023-02-20, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Jag har många synpunkter kring frågan om uppehållstillstånd osv men jag har samtidigt svårt vara del av ett samhälle som inte kan bekosta akut vård till en 7-åring. Jag tycker vi ska betala detta.
I alla liknande fall eller bara för sjuåringar på skolgårdar? Vi har ju ett skuggsamhälle i hundratusentalen och det är rätt synd om dem också i många avseenden. Ska vi göra undantag där också? Fast kanske bara för åttaåringar (utanför skolgårdar)?

Det bästa vore förstås om de kunde fått vården utan knussel, men de uppfyller som jag förstår det inte kraven för det och då får man tyvärr ta sked i vacker hand.

Jag gissar att jag skulle få betala det aktuella landets pris om det var jag som befann mig utomlands och gjorde mig illa.
Citera
2023-02-20, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
jag har samtidigt svårt vara del av ett samhälle som inte kan bekosta akut vård till en 7-åring.

Vilket land menar du vårdar oförsäkrade utlänningar gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in