Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-19, 18:27
Medlem
CyberIngmars avatar
Låter som en typisk flashbackare gamla Roger. Bryr sig vad andra gör.

Jag orkar inte ens klicka på länken. Så fattig är jag.
Citera
2023-02-19, 18:33
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Helt klart mer respekt för nyrika som jobbat ihop det än bortskämda pappas-pengar genom arv.. Dessa äckel har inte gjort ett någe för pengarna och är oftast vidriga rakt igenom som människor.

Jag respekterar ingen mer eller mindre bara för att, det handlar mer om hur jag bemöts isåfall. Min erfarenhet av nyrika är att de ofta är lite dryga eller så är de inte så rika som de vill framstå. De skryter gärna om det nyrenoverade köket eller köpet av den där lilla skärgårdsön och kommande semestrar. Detta gäller såklart inte alla men ibland måste man generalisera.

Gammelrika däremot låtsas mer att de är på samma nivå som alla andra. De kan utan problem knalla omkring i en sliten t-shirt och ett par slitna jeans, köra en 10år gammal bil av lyxigare variant och anse att pengar inte spelar någon roll. De begriper men begriper ändå inte hur mycket pengar haft betydelse för deras liv och det kan vara lite retsamt.
Citera
2023-02-19, 18:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Tror inte det krävs någon närmare granskning för att han inte lever som vem som helst. Tycker det är charmigt med superrika som inte tror pengar har betydelse.

Precis alltid samma sak från de som har massor av pengar. Att det inte är så viktigt. Inget de bryr sig om. Men ok då kunde ju den gubben skänka bort alla sina miljarder på direkten. Spara 1 miljon så han kan fortsatt käka och leva som han påstår sig göra.

Charmigt men också jävligt tröttsamt.
Citera
2023-02-19, 18:42
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
/../

Du borde njuta av dina pengar medans du kan. Du kanske vaknar med 0 kr på kontot en dag.
Det är ju lite det som Roger Akelius säger, att man ska leva som vanligt och inte slösa pengar på ett vulgärt sätt så att kontot töms. Man blir inte rik av att slösa.
Citera
2023-02-19, 19:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det är ju lite det som Roger Akelius säger, att man ska leva som vanligt och inte slösa pengar på ett vulgärt sätt så att kontot töms. Man blir inte rik av att slösa.

Är man dock så rik som i Akelius-klassen dvs mijardär kanske även dollar sådan är det ju en konst att faktiskt hinna med och slösa bort alla. Det är väl om man likt Elon gör affärer där man kan tappa miljarder på nolltid men just detta med att slösa dvs köpa prylar, äta fint osv blir det ju extremt svårt.

Det handlar väl i så fall om folk med miljoner. Läste nyligen om ett par i England som hade vunnit tror det var 70 miljoner. Det hade de slösat bort på under 10 år och även det ansågs som något slags rekord.
Citera
2023-02-19, 19:06
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är man dock så rik som i Akelius-klassen dvs mijardär kanske även dollar sådan är det ju en konst att faktiskt hinna med och slösa bort alla. Det är väl om man likt Elon gör affärer där man kan tappa miljarder på nolltid men just detta med att slösa dvs köpa prylar, äta fint osv blir det ju extremt svårt.

Det handlar väl i så fall om folk med miljoner. Läste nyligen om ett par i England som hade vunnit tror det var 70 miljoner. Det hade de slösat bort på under 10 år och även det ansågs som något slags rekord.

Hehe, vi har ju gotlänningen som vann 137miljoner på lotto och som hamnade hos kronofogden 2år senare eller vad det var. Nu spenderade väl den gubben upp ganska fort med slott och diverse lyxbilar. Annars är det ju som du säger.

Det är bara att ta Kamprad som exempel för att inte tala om hans barn… Vanliga svenskar, jo tjena!
Citera
2023-02-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Precis alltid samma sak från de som har massor av pengar. Att det inte är så viktigt. Inget de bryr sig om. Men ok då kunde ju den gubben skänka bort alla sina miljarder på direkten. Spara 1 miljon så han kan fortsatt käka och leva som han påstår sig göra.

Charmigt men också jävligt tröttsamt.

Just Akelius är väl dock en person som inte kan kritiseras för att inte ha skänkt pengar. Läs på om Roger Akelius Foundation och om vad han gjort med sin förmögenhet.
Citera
2023-02-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Just Akelius är väl dock en person som inte kan kritiseras för att inte ha skänkt pengar. Läs på om Roger Akelius Foundation och om vad han gjort med sin förmögenhet.

Citerar mig själv och lägger till nedan exempel.

Från GP:
Citat:
Frågar man Roger Akelius själv har han ingen ”egen” stiftelse. Förmögenheten i Akelius Foundation, med säte på Bahamas, har han inte någon kontroll över, enligt honom själv.

– Jag har gett bort 95 procent av min förmögenhet till Akelius Foundation. Och pengarna som är där har inte jag någon som helst chans att få själv. Det är en oberoende stiftelse.

De resterande 5 procenten har han avsatt till sina barn i en annan Bahamas-stiftelse.

I dagsläget är dessa stiftelserna värda omkring 90 miljarder kronor, fortsätter han.

Han har inte heller några officiella band till fastighetsbolaget Akelius. Varken som ledamot i styrelsen eller i ledningsgruppen. Han försäkrar dock om att han står i ständig kontakt med bolagen. Och pratar genomgående om affärerna som sina egna.

Källa: https://www.gp.se/ekonomi/roger-akelius-d%C3%A4rf%C3%B6r-v%C3%A5gar-jag-inte-bo-i-sverige-1.84769651

Från Di:
Citat:
Viljan att ge sitt stöd till de som drabbats av kriget i Ukraina når nya rekordnivåer.
Vid krigsutbrottet lovade fastighetsmiljardären Roger Akelius i Dagens industri att dubbla alla gåvor till Sverige för UNHCR och Unicef i Sverige som samlades in i mars.
Totalsumman landar nu på rekordnivån 1,7 miljarder kronor efter att Akelius Foundation donerar knappt 700 Mkr.

Källa: https://www.di.se/nyheter/rekordstodet-till-ukraina-efter-akelius-dubbling-1-7-miljarder-kronor/
Citera
2023-02-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Tror inte det krävs någon närmare granskning för att han inte lever som vem som helst. Tycker det är charmigt med superrika som inte tror pengar har betydelse.

Haha exakt jag tror faktiskt de dock ibland kanske glömmer hur långt ifrån de flestas verklighet de lever.

Nu har jag inget emot akelius men är "lätt" o säga att man är en enkel man man som käkar falukorv etc men samtidigt sitter i en lyxbostad vid Bahamas.
Nu är det hans pengar så han gör som han sjölv vill men kanske ej ska klandra ner på andra för hur de lever.
Citera
2023-02-19, 20:06
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Haha exakt jag tror faktiskt de dock ibland kanske glömmer hur långt ifrån de flestas verklighet de lever.

Nu har jag inget emot akelius men är "lätt" o säga att man är en enkel man man som käkar falukorv etc men samtidigt sitter i en lyxbostad vid Bahamas.
Nu är det hans pengar så han gör som han sjölv vill men kanske ej ska klandra ner på andra för hur de lever.

Nej, det blir jättekonstigt. Akelius poängterar liksom Kamprad gjorde att han kör en Volvo. Precis som att det inte finns lyxiga Volvos. På det har han garanterat nån ”sommarbil” också som han inte tänkte på. Tar för givet att han inte bor i en hyrestrea hos Castellum och endast promenerar ner till lokala Konsum när han inte sätter lite guldkant på tillvaron och likt alla andra i hans ålder och drar iväg på en långweekend till New York.

Sen ska vi inte snacka hur barn och barnbarn lever trots att pengar inte har betydelse.
Citera
2023-02-19, 20:15
Medlem
CharlieWaffless avatar
Akelius kan väl någon gång hålla käften från sin jävla söderhavsö? Han är redan hatad av sin familj, vill han att resten av samhället ska avsky honom också?
Citera
2023-02-19, 20:37
Medlem
shoottheelkss avatar
Detta är ett intressant ämne.

"Politikerna, Statstjänstemännen, juristerna och de nyrika". Samhällets absoluta avskräde.
Detta är klassen som tror på sina egna fantasier, sina examina, samt påhittade överlägsenhet.
De lever i en värld med sina egenskapade sociala regler, vilka de tror, kommer från frälse och den äldre adeln.
Schizofrenin är skrämmande hög i detta segmentet. Detta gör dem farliga för alla: "Kavla upp".
En skådespelande, gravt patologisk samhällsklass, av intellektuellt och genetiskt skräp.
Att de är klass E människor visas bäst när de ges makt. De klarar ej av att hantera det.

De är skräp att nyttja till ondo av de "importerade borgarna" samt utländska intressen.
Och kan med lätthet vändas mot sin egen befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in