Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
NAC är, såvitt jag vet, ett kosttillskott. Faktum är att med tanke på att Apotea säljer det som kosttillskott så skulle jag satsa rätt mycket på det. Apotea är en av Sveriges största apotekskedjor, så att de helt öppet skulle sälja oregistrerade läkemedel till vem som helst håller jag för ganska osannolikt.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/kopa-anvanda-och-hantera/vad-ar-ett-lakemedel/amnesguiden#hmainbody1
Citat:
N-acetylcystein, NAC Läkemedel Nej, produkten är vanligtvis inte ett läkemedel.*
Melatonin Läkemedel Ja, produkten är vanligtvis ett läkemedel. Kommentar Finns i godkända läkemedel i Sverige.
Doxylamin
Citat:
En histamin H1-antagonist med uttalat sedativa egenskaper. Den används vid allergier och som hostmedicin, mot illamående och som sömnmedel. Doxylamin har även används inom veternärmedicin och användes tidigare vid behandling av parkinsons sjukdom.
Doxylamin säljs receptfritt på vanliga apotek i många EU-länder. Doxylamin är dock inte medtagen på läkemedelsverkets lista.
Antag att det ändå kan bedömas som läkemedel, vilket det definitionsmässigt är åtminstone i andra länder, dock ett receptfritt läkemedel tillgängligt att köpa för vem som helst i dessa EU-länder.
Dock får inte läkemedel importeras till Sverige om jag minns rätt även inom EU, eller gäller det bara till Sverige utanför EU, såsom tex från UK eller USA?
Vem har det juridiska ansvaret, beställaren eller avsändaren Amazon
om receptfria läkemedel inte får beställas från Sverige och eller skickas till Sverige inom EU för privat bruk?