2023-02-16, 12:37
Medlem
Vad tycker ni? Bör man slopa biljett systemet och alla får åka gratis kollektivtrafik? Fördelen är väl att det inte kommer leda till tjafs om att man inte har biljett. Sen, de som inte har råd kan då ta sig till ett ställe utan att riskera tilläggsavgift.

Eller bör man ha en generell låg standardpris, så att man förväntar sig att alla ska ha råd att köpa biljett? T.ex 15 kr för stadsresor inom en stad, t.ex 15 kr och så får man resa fritt inom Stockholm i ett helt dygn (24 timmar) och att man måste uppvisa kvittot/biljetten vid kollektivresor?

Eller att man inför en nationell kollektivtrafiksamarbete, att man betalar t.ex 30 kr och så får man en nationell biljett, och så kan man, med uppvisande av denna biljett, resa kollektivt i hela Sverige under en vecka? T.ex SJ tåg från Kiruna till Malmö, buss från Stockholm till Västerås, eller åka inom en stad?
Senast redigerad av 01maj2021 2023-02-16 kl. 12:41.
Citera
2023-02-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Vad tycker ni? Bör man slopa biljett systemet och alla får åka gratis kollektivtrafik? Fördelen är väl att det inte kommer leda till tjafs om att man inte har biljett. Sen, de som inte har råd kan då ta sig till ett ställe utan att riskera tilläggsavgift.

Eller bör man ha en generell låg standardpris, så att man förväntar sig att alla ska ha råd att köpa biljett? T.ex 15 kr för stadsresor inom en stad, t.ex 15 kr och så får man resa fritt inom Stockholm i ett helt dygn (24 timmar) och att man måste uppvisa kvittot/biljetten vid kollektivresor?

Eller att man inför en nationell kollektivtrafiksamarbete, att man betalar t.ex 30 kr och så får man en nationell biljett, och så kan man, med uppvisande av denna biljett, resa kollektivt i hela Sverige under en vecka? T.ex SJ tåg från Kiruna till Malmö, buss från Stockholm till Västerås, eller åka inom en stad?

Varför skall vi subventionera detta via skattsedeln ? Dom som aldrig åker kollektivt tex människor
på landsbygden skall vara med och betala stadsbornas resor ? Heeelt galet !
Citera
2023-02-16, 12:46
Medlem
Varför ska jag subventionera era resor när jag betalar allt genom bilskatt och när jag står vid pumpen?

Betala vad det kostar och tig. Riktiga män kör förövrigt bil och åker inte kollektivt.
Citera
2023-02-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Varför skall vi subventionera detta via skattsedeln ? Dom som aldrig åker kollektivt tex människor
Alla ideer kommer från ett Stockholms perspektiv därför SD tagit landsorts röster.
Citera
2023-02-16, 13:00
Medlem
Worpzoarss avatar
Varför betala för mat? Är väl bättre att få den gratis? Tänk att slippa stå i kö och behöva ta fram plånboken.
Citera
2023-02-16, 13:03
Medlem
Citat:
Det finns gott i det också. Att ha ett slags krav om att varenda procent inbetald skatt ska gynna en själv ekonomiskt på alla möjliga sätt är att klassificera sig själv som en ständig förlorare.
Citera
2023-02-16, 13:05
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Det är väl inte galnare än att betala skatt för skolor trots att du inte har barn. Hela poängen med skatt är omfördelning, inte att betala för endast det du nyttjar.

Tycker gratis kollektivtrafik på lokal nivå är en bra idé, gratis fjärrtåg är dock på tok för dyrt för att finansiera via skatten.
Citera
2023-02-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worpzoars
Varför betala för mat? Är väl bättre att få den gratis? Tänk att slippa stå i kö och behöva ta fram plånboken.
Nu betalar vi ju redan en del av vår skatt till SL exempelvis samt att SL ägs av staten. Varför ska jag då behöva betala 1000 kr utöver det? Min lillebror som går gymnasiet bor 5,3 km bort ifrån skolan men får inget gratis busskort då han enligt Stockholm stad kan gå till skolan istället vilket självklart är helt orimligt.
Citera
2023-02-16, 13:11
Medlem
Ska vi gör detsamma i matbutiker, möbelvaruhus och hos bilhandlare tycker du? De vore bättre att slopa subventionerna och ta betalt vad det kostar i verkligheten för kollektivtrafiken. Den sägs ju ändå redan vara så förträfflig då alla delar på kostnaden. Alla som håller med mig räcker upp en hand!
Citera
2023-02-16, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Nu betalar vi ju redan en del av vår skatt till SL exempelvis samt att SL ägs av staten. Varför ska jag då behöva betala 1000 kr utöver det? Min lillebror som går gymnasiet bor 5,3 km bort ifrån skolan men får inget gratis busskort då han enligt Stockholm stad kan gå till skolan istället vilket självklart är helt orimligt.
Skulle en halvmil vara orimligt att gå eller cykla för en gymnasieelev?

Är din brorsa smällfet, handikappad eller lat?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-16 kl. 13:22.
Citera
2023-02-16, 13:21
Medlem
Worpzoarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03

Jag betalar redan 25% i moms för maten. Varför ska jag behöva betala resten?

Klarar han inte av att gå 5km? Går en mil om dagen. Det är inga problem.
Citera
2023-02-16, 13:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ett månadskort som gör att du kan åka kollektivt i hela sverige hade räckt. Ska man även ha med tåg på detta så kan det kosta lite till.
Man tar helt enkelt bort alla olika kommungränser, olika zoner och allt vad det nu heter.
1000kr/mån så kan du åka fritt över hela Sverige med buss.

Skulle säkert få fler att välja kollektivt och på det sättet skulle bilköer och trafik också minska.

Som exempel så kostar det 970kr/mån att få utnyttja UL och Stockholm ser ut att kosta lika mycket. Så varför inte ha ett kort i hela landet där du kan åka dina resor.
Familjer skulle kunna åka buss genom hela sverige för 1000kr/person på semestern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in