2023-02-15, 15:19
Medlem
discofunks avatar
Är det fler som märkt att på parkeringar till företag där de finns laddboxar så verkar det bara vara att koppla in sladden och ladda på.

Jag testade själv i helgen utanför en företagspark i Täby och det var inga problem.

Nu laddar jag gratis på jobbet men hade man inte gjort det hade jag lätt kunnat tänka mig att köra dit bilen, koppla in den och gå en liten sväng med hunden och komma tillbaka till en gratis laddad bil.

Finns det folk här som gör på detta vis månntro?
Vad händer om man ”åker dit”? Borde ju vara någon form av stöld kan man tänka sig men känns som risken att torska på det är nästan obefintlig.
Citera
2023-02-15, 15:24
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Är det fler som märkt att på parkeringar till företag där de finns laddboxar så verkar det bara vara att koppla in sladden och ladda på.

Jag testade själv i helgen utanför en företagspark i Täby och det var inga problem.

Nu laddar jag gratis på jobbet men hade man inte gjort det hade jag lätt kunnat tänka mig att köra dit bilen, koppla in den och gå en liten sväng med hunden och komma tillbaka till en gratis laddad bil.

Finns det folk här som gör på detta vis månntro?
Vad händer om man ”åker dit”? Borde ju vara någon form av stöld kan man tänka sig men känns som risken att torska på det är nästan obefintlig.
Ja det finns folk som gör detta, du är en
Citera
2023-02-15, 15:27
Medlem
Gå du över till grannen och kopplar in din micro på deras altanuttag när de inte är hemma också?

I slutändan lägger du ju bara en massa onödiga kostnader på dessa företag ifall det visar sig att de behöver byta utrustning som kräver laddkort eller liknande bara för att du och de som du inspirerat blir ett problem för dem.
Citera
2023-02-15, 16:23
Medlem
Citat:

Du kan dömmas för egenmäktigt förfarande. Du förbrukar något som tillhör någon annan (Elektricitet).

Om jag var ägaren till företaget hade jag ringt polisen eller konfronterat dig.
Citera
2023-02-15, 16:42
Medlem
Olaga kraftavledning är brottsrubriceringen.

Det går fortfarande att ladda gratis helt lagligt om man orkar. Timpenningen är nog rätt dålig dock.
Citera
2023-02-15, 19:42
Medlem
Det brukar sällan (finns givetvis undantag) vara några snabbladdare om allmänheten har tillgång till dem. Du får promenera bra många timmar med hunden för att det ska gå plus på batterisaldot, om du räknar med resan dit och hem. Tanken är ofta att bilen ska kunna laddas upp under en hel arbetsdag
Citera
2023-02-15, 21:28
Medlem
Citat:

Trevligt, på mitt jobb kostar det dels 4,50/kWh, är max 4 timmar på laddplstserna (P-skiva krävs) och bara 2 eller 4kW beroende på om det är en eller två bilar inkopplade till boxen. Just ja, det är P-avgift också, 50kr/dygn.

Finns ju laddare avsedda gör allmänheten som är gratis men de blir, av naturliga skäl, färre och färre.
Citera
2023-02-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Du kan dömmas för egenmäktigt förfarande. Du förbrukar något som tillhör någon annan (Elektricitet).

Om jag var ägaren till företaget hade jag ringt polisen eller konfronterat dig.
Brottet heter olovlig energiavledning. Se t.ex. https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=38994&sid=69b7a15461529235a80d57ae2d74 16e6

EDIT: Polisen behöver ju i och för sig inte ha rätt angående brottet. De är ju ingen domstol.
Citera
2023-02-28, 21:55
Medlem
Vi har 20 laddplatser på jobbet och är inne på inhägnat området,, dock öppet att köra in dagtid..
Är flera gånger vi hittat tjuvladdare som vi fått skälla på och hotar med polisanmälan..

Värst var en Asiat som körde Taxi som kör in bilen och lämnar den, blev inlåst på området, skämdes han? Nej!
Tror du vi hittade honom stå och ladda en vecka senare?! Yep!

Nu har vi bytt laddare så vi har ett kort man blippar när man ska ladda.

Tror företag är skyldiga att ha koll på hur mycket varje anställd laddar ifall de inför förmånsbeskattning..
Men än så länge ladda jag gratis på jobbets bekostnad
Citera
2023-03-11, 22:06
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWEDESWEDE
Vi har 20 laddplatser på jobbet och är inne på inhägnat området,, dock öppet att köra in dagtid..
Är flera gånger vi hittat tjuvladdare som vi fått skälla på och hotar med polisanmälan..

Värst var en Asiat som körde Taxi som kör in bilen och lämnar den, blev inlåst på området, skämdes han? Nej!
Tror du vi hittade honom stå och ladda en vecka senare?! Yep!

Nu har vi bytt laddare så vi har ett kort man blippar när man ska ladda.

Sånt där går att lösa på ett annat enkelt sätt, t ex att hans bil råkat få punktering på alla fyra hjulen när han lämnat den där.

Budskapet brukar gå hem och tvärs över såväl språk- som kulturella gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in