Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Det finns inget som skannas. Man viftar bara med något om man vill betala.
Det finns ingen sluss på hållplatserna, och bussarna släpper också på där föraren inte sitter.
Man kommer på utan att ha någonting mer än kläder på kroppen.
Jag åkte buss för ett par timmar sedan, det var en sådan "expressbuss". Då fick man absolut inte stiga på där bak och chauffören var väldigt snabb med att stänga dörrarna efter att alla stigit av. Biljetten skulle scannas där fram men det var ingen som tog chaufförens kvinnliga röst på allvar, han blev märkbart irriterad och gapa i mikrofonen att de får skylla sig själva om kontrollanterna kommer. Det var väl hans plåster på såren för man såg att han var en sådan typ som alltid ska ha sista ordet. Det han borde ha gjort är att vägra köra, det var komedi. Jag kommer definitivt åka kollektivt oftare.
Möjligt att stadsbussarna saknar sådana system då jag inte åkt med dessa på ett tag och föredrar spårvagnarna. På spårvagnarna är det inte en människa som betalar. Har varit med om att folk skrattat åt kontrollanterna när de frågat om biljett och bara hoppat av, har märkt att detta mer eller mindre är standard. Det är endast äldre och nervösa nykomlingar som åker på böter då de drar fram korten och det piper ogiltigt.
Det är väl också anledningen till varför man vill ha civila som kan sitta ombord och hålla koll på vilka som blippar/scannar sin biljett, då har kontrollanterna i teorin rätt att hålla fast fuskåkarna och tillkalla polis/ordningsvakt för att begära ID och giltig biljett, visar det sig att de inte har en så verkställer de tilläggsavgiften på 1500kr eller vad den ligger på i dagsläget.