• 2
  • 3
2023-02-23, 04:33
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vad är det du är högst tveksam till? Det röks flera ton varje vecka bara i Stockholm. Skatt på det. Liksom, det behöver knappt ifrågasättas. Givetvis liksom. Idag gör vi ju dessutom tvärtom - kastar pengar i sjön på meningslösa eller kontraproduktiva åtgärder som att jaga de som använder cannabis. De pengarna sparar vi också in. Så hur du än vrider och vänder på det hamnar vi i en bättre situation.

Det är omdiskuterat men liksom. Säg att cannabis vore helt livsfarligt. Ja då vore ju en legalisering desto mer akut. Cannabis får ju all uppmärksamhet därför att det är den (illegala) drog som används av fler än alla andra droger sammanlagt men det är desto viktigare att avkriminalisera riktigt farliga droger som heroin. Allt det här kommer nog gå hand i hand när politikerna tar till sig vad forskning och expertis har att säga.

Ja, ett utmärkt sätt att säkerställa att en cannabisrökande ungdom ska fortsätta använda cannabis och kanske gå vidare till andra droger är ju givetvis att gripa dem, bötfälla dem och ge dem en publik plats i brottsregistret på 5 år, som gör det mycket svårare att ta körkort och få jobb. Att gripa någon för ringa narkotikabrott är en utmärkt åtgärd om man vill grundlägga ett livslångt samhällsförakt och snuthat hos en ungdom som fram till dess var en vanlig, naiv högstadieelev.
Citera
2023-02-23, 07:21
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Det stämmer icke. Dessutom har andra användare redan påpekat att det idag går alldeles utmärkt att undvika röken genom att använda Vaporizer, eller göra "edibles" som kakor eller cannabiste.

Men det var väl på det gamla glada 70-talet då Totta Näslund i Nationalteatern sjöng om att "klippa en hövding" som du fick dina ytterst begränsade erfarenheter av cannabis, så man får väl ha överseende med det.

Det var därför jag var noga med att pointera att jag har för mig att det är skadligare. Jag framställde det aldrig som en sanning.
Citera
2023-02-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Vilken idioti.
Att legalisera något för att få bukt med kriminaliteten är lika idiotiskt som att ta livet av sig bara för att man är skitnödig. Det löser förvisso problemet men eftermälet blir högst obra.

Men kriminaliteten skapades just för att det blev och förblev olagligt..

Så det är väl mer att sluta äta för att inte bli skitnödig du får jämföra det med.
Citera
2023-02-24, 16:51
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Men kriminaliteten skapades just för att det blev och förblev olagligt..

Så det är väl mer att sluta äta för att inte bli skitnödig du får jämföra det med.
Korrekt! Din jämförelse var betydligt bättre.
Citera
2023-02-26, 20:44
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Vilken idioti.
Att legalisera något för att få bukt med kriminaliteten är lika idiotiskt som att ta livet av sig bara för att man är skitnödig. Det löser förvisso problemet men eftermälet blir högst obra.

Du tänker som att det bara finns svart eller vitt. Jag ska ge din en ny färg att tänka med.
Berlin presenterade sitt djärva projekt för att legalisera cannabis i oktober 2022. Enligt planen skulle tyska konsumenter få köpa upp till 30 gram cannabis för privat konsumtion med förnödenheter odlade och distribuerade via en kontrollerad marknad.

Tyska vuxna skulle också få odla tre cannabisplantor var.
https://www.euronews.com/my-europe/2...likely-delayed
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in