Citat:
Ursprungligen postat av
TreoAxier
Precis. Då tycker inte jag att man kan påstå en sån jävla sak. Man försöker tillskriva oss "humanitära" och "fina" åsikter för 10000 år sedan när vi i sanningens namn högg huvudet av främlingar utan att blinka!
Att sätta döskallar på pålar i vatten är ju för att avskräcka fiender som går förbi vattnet. Vatten har alltid fungerat som en oas där människan rört sig nära och kring för att ha tillgång till vatten. Om du vill sätta upp en skylt "kom inte hit - vi dödar er" är det alltid vid vatten som är bäst eftersom vi hela tiden rört oss nära detta....och just döskallar på pålar förekommer väl i flera kulturer som just detta och absolut inte en honnör till avlidna
GISSA VARFÖR människor inte vill ha olika kulturer osv i sitt land!!!
Men det är ju det jag menar med att hela SVT är en enda stor cancer böld eftersom de är indoktrinerade att inte ens kunna göra en jävla historia dokumentär utan att ta med en sån här maktanalys och försköna teorier som inte ens kan stämma.
Radda upp hela jordens arkeologer och fråga dom om vad de tror om detta scenario så skulle ingen dra samma ju slutsats som SVT gör med den.
Det var arkeologerna som hittade på denna tolkning. Du kan lätt googla fram flera artiklar där de ger denna syn på saken. Om du tittar på första avsnittets eftersnack så säger en av arkeologerna någonting i stil med ”jag väljer att se positivt på det här”. Hon väljer/vill alltså att kranierna på pålar inte skall vara tecken på strid och gränssättande utan någonting snällare.
Det finns alltså en hel del arkeologer som ägnar sig åt det man kallar
tolkande arkeologi, eller den post-processuella skolan. Den har anklagats för att vara poststrukturalistisk eller bara flum. Vidlyftiga tolkningar baserat på flortunt faktaunderlag.