Citat:
Ursprungligen postat av
Noitisnt
Mitt frågetecken är tågvärdarnas jobb kontra det jobb de
faktiskt skall utföra. Det är väldigt lätt att det blir en falsk säkerhet.
Lokföraren tror att tågvärden har koll och gör sitt men så visar det sig att personen i fråga bara sitter och sover.
Ingen och absolut inte passagerare blir hjälpt av en sådan person. Därför tror jag att det inte är några problem för er att köra utan tågvärd, förutsatt att man kan stänga säkert. Ni har förmodligen redan kört utan tågvärd utan att ni har vetat om det.
Jag tror många i Stockholm skulle bli förvånade när de får höra hur tågvärden egentligen skall utföra sitt jobb på tåget en vanlig dag.
Det är exempelvis vanligare att en dront kollar läget i tåget än en tågvärd.
Dags att sova. God natt!
Nja, säkerhetsrutinen för dörrstängning gör ju att det skulle märkas väldigt fort om tågvärden inte är där, då tågvärden agerar AGS.
Dessutom sker det mesta av trygghetsjobbet via kameror, som faktiskt genom åren avbrutit eller förebyggt både rån och våldtäkter. Dronter är svårtränade att hålla uppsikt i kameror längre tid, det är allmänt känt 😁
Visst finns det rötägg som gör ett mindre bra jobb, det ska gudarna veta, men ansvaret och påföljden för bristande säkerhet är densamma som för en förare. Det finns ett stort mörkertal hur många gånger tågvärdar förhindrat öppning på fel sida eller vid kort stopp, vilket räddat både förare och företaget.
Men visst, falsk trygghet är aldrig bra, och visst ska man kunna klara av att köra utan dem. Men då ska förutsättningarna vara så tekniskt säkerställda att det är säkrare, inte osäkrare, utan värd.
Natti natti