2023-02-14, 06:42
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har åkt en hel del förstaklass med SL [EDIT SJ!!!! SJ!!!] genom åren. Aldrig har jag fått fralla. Möjligen fått låna en dagstidning.
De gånger jag åkt tåg (sj) i 1:a klass har det alltid ingått kaffe/gobit/frukt och vatten och vid riktigt tidiga avgångar även frukost.
Citera
2023-02-14, 07:01
Bannlyst
Men det är mycket låtsa jobb inom kollektivtrafiken. Ta dom här "trygghetsvärdarna" dvs vanliga civilpersoner som åker runt i röda jackor. Oftast med något inkvorterat avskrap ifrån orten som besättning , dom rör sej främst tunnelbanan.
Citera
2023-02-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Gran
Halloj!

Åkte pendeltåg från Uppsala nyligen efter ett jobbuppdrag och när jag letade bra sittplats såg jag en person i permobil som försökte komma ut ur tåget.
Backen funkade inte och han hade hamnat felvänd och nådde inte knappen till dörren.

Han sa att tågvärden skall genomsöka tåget och kolla såna saker.
Detta görs enligt honom sällan. Jag visste inte ens att det fanns tågvärdar på pendeltågen.

Har efter det studerat tågvärdarna på mina resor på pendeltågen. Mina frågor är:
Vad gör de egentligen? Vad fyller de för funktion 2023?
Inte är det att hjälpa resenärer i alla fall.
Vad tjänar de? Inte mycket får man hoppas.

Varje gång jag ser dem sitter de inne i tåget och glor i mobilen.

Tågvärdarna hos SL som jobbar på Pendeltågen skall inte gå ut och gå i vagnarna. De skall sitta i sin hytt, gå ut ur hytten och hålla koll på perrongen vid stopp. För att sedan gå in i hytten igen.
Citera
2023-02-14, 08:05
Medlem
Jag föredrar 1a klass SL även kallat tesla inga frallor dock och ingen tågbutler
Citera
2023-02-14, 08:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
De gånger jag åkt tåg (sj) i 1:a klass har det alltid ingått kaffe/gobit/frukt och vatten och vid riktigt tidiga avgångar även frukost.
Kaffe och vatten känner jag igen. Jag har inte åkt tåg på rätt länge mem åkte regelbundet 2000 - 2010 ca och då oftast 1:a klass. Men har inte åkt tidigt - så därför har jag missat frallan.
Citera
2023-02-14, 08:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Tågvärdarna hos SL som jobbar på Pendeltågen skall inte gå ut och gå i vagnarna. De skall sitta i sin hytt, gå ut ur hytten och hålla koll på perrongen vid stopp. För att sedan gå in i hytten igen.
Låter som en stins! Varför skulle de kallas tågvärd? Märkligt.
Citera
2023-02-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Gran
Vad tjänar de? Inte mycket får man hoppas.
Månadslönen för en tågvärd i Sverige är i snitt 32 300 kr. Beroende på var en tågvärd arbetar kan månadslönen dock variera.
Citera
2023-02-14, 13:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackad-polack
Tågvärdarna på pendeltågen hos SL ansvarar för att göra utrop med trafikinformation (framförallt vid störningar), de manövrerar dörrarna och ser till att ingen sitter fast i dörrarna innan tåget kör vidare samt håller ett öga på tågets kupéer genom övervakningskameror.

Utöver detta så hjälper de resenärer i rullstol att komma av och på genom att gå ut med ramp när det behövs.

Förutom detta är de lokförarens kollega som kan vara ett extra par ögon, en hjälpande hand eller bara en medmänniska om något går sönder eller om någon blir påkörd av tåget.

Tänk dig själv att du kör tåg och plötsligt kör på en människa som dör framför dina ögon. Du bromsar tåget men hamnar i chock, tåget står nu stilla någonstans ute i skogen mellan två stationer och du är oförmögen att agera rationellt. Då är tågvärden utbildad att larma och stoppa intilliggande tågtrafik, informera och lugna resenärerna tills hjälp är på plats samt att vara närvarande för den chockade lokföraren.

Nu vill SL avskaffa tågvärdarna så att lokföraren ensam ska ansvara för ett tåg som rymmer upp till 1800 resenärer i värsta rusningstrafiken… Lokföraren kommer inte ha tid med fler arbetsuppgifter än vad som redan görs idag.

Om detta genomförs är det en tidsfråga innan någon stackare fastnar i dörrarna och släpas med ett tåg mot en säker död. Det är också en tidsfråga innan resenärerna i pendeltågstrafiken kommer klaga på dålig information så fort det blir störningar och förseningar. Och tänk kaoset den dag ett tåg går sönder mellan två stationer, blir strömlöst och en ensam lokförare ska evakuera ett fullsatt tåg utan ett fungerande högtalarsystem (tåget är ju strömlöst…).

Tågvärdarna på pendeltågen må ha det jävligt chill ibland, men dom behövs för vissa kritiska moment gällande säkerhet och information till resenärerna, och verkar mest i det dolda.

/En lokförare

Med ditt tänk borde tunnelbanan ha tågvärdar.
Har aldrig hört krav på det... har du krav på det?
Citera
2023-02-14, 13:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Med ditt tänk borde tunnelbanan ha tågvärdar.
Har aldrig hört krav på det... har du krav på det?
Man har i perioder haft tågvärdar på tunnelbanan. På 70-talet kallades de papegojor. På 90-talet var de först på C20-tågen, sedan blev de tågvärdar som gick på tågen som en ambulerande kundservice/trygghetsvärd.
Citera
2023-02-14, 13:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nej, en stins motsvarar dagens tågklarerare, de sitter hos Trafikverket. Det kallas ombordpersonal.
Citera
2023-02-14, 13:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noitisnt
Mitt frågetecken är tågvärdarnas jobb kontra det jobb de
faktiskt skall utföra. Det är väldigt lätt att det blir en falsk säkerhet.
Lokföraren tror att tågvärden har koll och gör sitt men så visar det sig att personen i fråga bara sitter och sover.
Ingen och absolut inte passagerare blir hjälpt av en sådan person. Därför tror jag att det inte är några problem för er att köra utan tågvärd, förutsatt att man kan stänga säkert. Ni har förmodligen redan kört utan tågvärd utan att ni har vetat om det.

Jag tror många i Stockholm skulle bli förvånade när de får höra hur tågvärden egentligen skall utföra sitt jobb på tåget en vanlig dag.
Det är exempelvis vanligare att en dront kollar läget i tåget än en tågvärd.

Dags att sova. God natt!
Nja, säkerhetsrutinen för dörrstängning gör ju att det skulle märkas väldigt fort om tågvärden inte är där, då tågvärden agerar AGS.

Dessutom sker det mesta av trygghetsjobbet via kameror, som faktiskt genom åren avbrutit eller förebyggt både rån och våldtäkter. Dronter är svårtränade att hålla uppsikt i kameror längre tid, det är allmänt känt 😁

Visst finns det rötägg som gör ett mindre bra jobb, det ska gudarna veta, men ansvaret och påföljden för bristande säkerhet är densamma som för en förare. Det finns ett stort mörkertal hur många gånger tågvärdar förhindrat öppning på fel sida eller vid kort stopp, vilket räddat både förare och företaget.

Men visst, falsk trygghet är aldrig bra, och visst ska man kunna klara av att köra utan dem. Men då ska förutsättningarna vara så tekniskt säkerställda att det är säkrare, inte osäkrare, utan värd.

Natti natti
Citera
2023-02-15, 13:26
Medlem
Citat:

Stins jobbar (jobbade) på stationer.

Tågvärdar är de som sitter längst bak eller i mitten av pendeltågen och hoppar ut och öppnar/stänger dörrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in