Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Hej
Jag postar här istället för i "Politik: Utrikes" då jag är intresserad av de militärtekniska aspekterna.
En Rysk invasion av Sverige "Via Östersjön" har ju alltid varit en viss farhåga i samhället och lett till viss debatt. Det är knappast något nytt. En invasion av Sverige via ett eventuellt Ryss-kontrollerat Finland är ett annat ämne.
Här diskuterar vi ett plötsligt Ryskt blixtanfall på Sverige, via sjön, eftersom vi inte har någon landsgräns med Ryssland.
Jag har alltid varit av åsikten att det inte låter realistiskt.
Hur landsätter du och försörjer 50k man + med tillhörande stridsvagnar och utrustning när du slåss mot utbåtar, sjömålrobotar, torpeder, flygplan som kommer att försöka sänka din flotta. För mig låter det omöjligt.
Något som talar emot Sverige är såklart våra dåliga lager på i princip all typ av ammonutition och missiler/robotar. Här skulle Sverige behöva hjälp av resten av Väst.
Gripen, utbåtarna och avfyrningsramperna skulle behöva ha gott om missiler/robotar att kunna sänka den Ryska flottan, samt ammo till AA att kunna ta ned Ryska plan med fallskärmsjägare etc.
Ni experter får gärna ge era 2 cent. För mig låter det inte som att det är möjligt att ta ett land med ett flotta på det här sättet i den eran vi lever i idag där vi har precision och en flotta blir "sitting ducks".
Vi tar det steg för steg:
Steg ett, bedöm vad som är tillräckliga styrkor för att företaget skall kunna lyckas. Beräkna behov av överskeppningstonnage, bedöm riskerna för motverkan, i utskeppningshamnen, under transporten och i brohuvudet. Ta tillräcklig höjd för troliga förluster.
Steg två: Samla de truppstyrkor som behövs, inklusive transportmöjligheter på en eller flera platser som kan vara lämpliga som UFA. Gör detta utan att det märks, dvs utan att skriva något på mail, tala i radio, hålla full kryptering och se till att allt som kan observeras har andra troliga förklaringar än ett planerat överfall.
Steg tre: Lasta elittrupperna i transportplanen, aktivera Spetsnaz på de planerade landningsplatserna, lasta in marktrupper i fartygen (som konvergerat till ilastningshamnarna), och ge order till flygvapnet, som skall skydda överskeppningen och genomföra luftlandsättningarna. Fyll andra omgångens transportplan med trupp och nödvändiga förråd, och beordra dem att vänta på order (de kan inte skickas innan man vet om det finns en landningsplats). Gör också allt detta så att ingen märker något.
Steg fyra: Skicka nu de ianspråktagna fartygen, eskorterade av vad som finns att tillgå av militära fartyg från St Petersburg och från Kaliningrad. Sannolikt talar vi om styckegodsare med egna lastkranar, inte landstigningsfartyg med egen trupptransport sista biten.
Om allt detta inträffar (hur det nu skall gå till?) medan svenska försvaret inte bryr sig, inte ringer in en enda pilot, inte laddar en enda sjömålsrobot, inte väcker pansarförbanden och skickar dem till förutbestämda väntelägen, inte kollar på radarn, inte signalspanar det minsta och mer allmänt uppträder som idioter - då kan det naturligtvis lyckas.