2023-02-12, 06:42
Medlem
Svavelbryggas avatar
Bor på ett hotell med minibar och det slog mig: hur kan det vara tillåtet i Sverige? Ska priset vara tillräckligt avskräckande att inga barn eller överförfriskade kommer åt det?
Citera
2023-02-12, 06:47
Avslutad
Hotellet har utskänkningstillstånd, antar jag?
Citera
2023-02-12, 07:04
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hotellet har utskänkningstillstånd, antar jag?

Då bör de bara få sälja öppnade flaskor med en förmyndare närvarande som kan kontrollera så man inte är påtagligt onykter.
Citera
2023-02-12, 07:20
Medlem
RedXs avatar
Mmm, bra fråga faktiskt. Bara ingen moralistisk politiker lyckas sniffa upp den här tråden nu…
Citera
2023-02-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Mmm, bra fråga faktiskt. Bara ingen moralistisk politiker lyckas sniffa upp den här tråden nu…
Eller moralisk flashbackare som glömt hur det var att vara sjutton år.
Citera
2023-02-12, 08:21
Medlem
Svavelbryggas avatar
För att förtydliga har jag inga problem med minibarer själv, men ser inte hur det kan krävas storkök för att få sälja öl när hotell får ställa ut vin utan kontroll.
Citera
2023-02-12, 08:27
Medlem
Moldaviens avatar
Hej,

En del av problematiken kan väl lösas genom att hotellet i bokning kan se om det finns minderåriga, och i så fall ta bort alkoholhaltiga drycker i förväg?

Vänligen,
Moldavien
Citera
2023-02-12, 08:28
Medlem
Det är lite sent att komma med detta nu när minibaren varit utrotningshotad i 15-20 år
Citera
2023-02-12, 08:45
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Bor på ett hotell med minibar och det slog mig: hur kan det vara tillåtet i Sverige? Ska priset vara tillräckligt avskräckande att inga barn eller överförfriskade kommer åt det?
Tar man en kik i Alkohollagen hittar du ett särskilt undantag (8 kap. 5 §):
På hotell som har restaurangverksamhet med serveringstillstånd i sina lokaler får servering av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat ske på hotellrummet (rumsservering). På ett sådant hotell får även servering från minibar på hotellrummet ske.
Liknande undantag hittar du sen i 19 §, 23 §, 24 §, osv.
Citera
2023-02-12, 19:32
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Tar man en kik i Alkohollagen hittar du ett särskilt undantag (8 kap. 5 §):
På hotell som har restaurangverksamhet med serveringstillstånd i sina lokaler får servering av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat ske på hotellrummet (rumsservering). På ett sådant hotell får även servering från minibar på hotellrummet ske.
Liknande undantag hittar du sen i 19 §, 23 §, 24 §, osv.

Mhm jag tvivlar inte på att de följer lagen men är intresserad av hur lagen blev som den är.
Citera
2023-02-13, 19:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Mhm jag tvivlar inte på att de följer lagen men är intresserad av hur lagen blev som den är.
Lagen gör en åtskillnad mellan ”hemmasupande” och ”utesupande”, för att hårdra det hela. Det första får du göra som du vill, det senare är mer strängt reglerat. En minibar påminner mer om ”hemmasupande”, och lagstiftningen skildrar det.
Citera
2023-02-13, 19:02
Medlem
Citat:

Wow, det var lämge sedan jag bodde på ett svenskt hotel med minibar.
Borde jag fortsätta lösa i tråden för att få svaret ? 😏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in