Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
1. du skriver avsäger sig ansvaret. De har fortfarande ansvaret inför patienterna så det är fel.
Sant, de har fortfarande ansvaret i juridisk mening. Men de väljer nu att inte längre ha någon egen verksamhet i frågan och i stället lägger ut den till andra regioner. Säter (Dalarna), Sundsvall (Västernorrland) och nu Sala (Västmanland).
Du ser inte något problem att Region Gävleborg avskaffar sin egen enhet? Varför ska andra regioner sköta deras uppgift som de har enligt lagstiftningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
2. de lägger inte ner sin rättspsykiatriska avdelning utan låter den drivas av andra icke egna resurser och är fortfarande huvudman. Det sker ju på massvis av olika verksamhetsområden inom varje region i Sverige.
Jo de lägger ned sin verksamhet. Detta utan att politiken vet om det.
Kan du peka på någon annan region som lagt ned sin rättspsykiatriska verksamhet? Nått annat län/region?
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
3. vad har du för källa på att detta skall ske?
Som jag skrev inledningsvis har jag fått detta via privata meddelande här på Flashback. Jag har även fått en del dokument från anställda som bekräftar detta.
Det finns dock knappt några offentliga handlingar kring detta eftersom Region Gävleborg är urusla på att dokumentera/arkivera.
Men, snart verkar rättspsykiatrin vara borta. Utan att regionledningen vet om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
4. vilka argument har verksamhetschefen har för detta?
Ingen aning.
Jag har dock hört talas om att hon har ett agg emot rättspsykiatri och har haft det sedan hon som 18-åring började arbeta inom psykiatrin. (Det var vid den tidpunkten förbjudet eftersom det fanns krav att du skulle vara minst 25 år fyllda för att kunnas anställas inom psykiatrin, men denna person var dotter till en högt uppsatt socialdemokrat i regionledningen så hon blev anställd ändå).
Jag skulle också vilja läsa om argumenten för nedläggandet. Tyvär är det dock lite si och så med diarieföringen i den där regionen så det går inte att få ut handlingar om detta.
Men snart är enheten nedlagd och då kommer nedläggningen att bekräftas.