• 1
  • 2
2023-02-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad menar Du med "privatlån"?

Privatlån från banken.

Inte från en privatperson.
Citera
2023-02-11, 15:14
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Privatlån från banken.

Inte från en privatperson.

Ok.
När jag var ung (för ca 158 år sedan) fanns något hos banken som hette "bosättningslån".
Det var till för att köpa lösöre.
Men som svar på frågan:
Som kontantinsats: ja
Till lösöre (möbler och sånt): nej.
Min åsikt.
Citera
2023-02-11, 15:20
Medlem
beror helt på räntan på blancolånet och din ekonomi

Jag gjorde faktiskt på detta vis på sent 90-tal när jag köpte lägenhet, hade ok kassflöde så det gick bra, fokuserade på att amortera ner blanco lånet för insatsen så fort som möjligt.

Om jag minns rätt var räntan då 6.5% på blanco lånet och 4.5% på bostadslånet. Både priser (och löner) var ju lägre på den tiden. Räntan sved då med Hade inte mycket över de första åren...
Senast redigerad av obisvenkanobi 2023-02-11 kl. 15:23.
Citera
2023-02-11, 15:44
Medlem
IRMEs avatar
till möbler nej, troligen ganska dumt nu ändå, men det är ju möjligt att köpa en lägenhet kan leda till lägre boendekostnade än att hyra, även om räntan på privatlånet kommer att bli hög. Dock - får man låna så mycket om man har så liten inkomst?

Givetvis så är det ju mycket smartare att ha kapitalet och inte behöva låna till bostaden alls.
Citera
2023-02-11, 17:13
Medlem
HemligaBrevs avatar
Ingen här har nämnt att bolånekalkylen hos banken troligen bygger på att det inte finns nåt annat lån i TS ekonomi.

Om TS tar ett lån för kontantinsatsen lär han få låna mkt mindre på själva bolånet.

TS - prova fyll i en bolånekalkyl hos banken på nätet och ange att du har blancolån på 300 000 kr. Då ser du hur det påverkar hur mkt du kan låna i bolån.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-02-11 kl. 17:17.
Citera
2023-02-11, 20:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Ja, som rubriken lider. Är det värt att ta ett privatlån på ca 300kr för att använda det som kontantinsats och för att köpa möbler?

För mig känns det dumt. Utgifterna kommer bli enorma. Speciellt för en som tjänar ca 25k efter skatt.

Hur tänker ni andra? Är det inte bättre att man sparar till en kontantinsats?
Först och främst, du får låna mindre om du redan har ett lån och om du redan har ett bolån lär inte banken ge dig ett privatlån även. Om du skulle ljuga till en annan bank kan du få mer trubbel.

Jävligt dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in